Gå til innhold

Hund som glefser etter veps

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hunden er begynt å glefse etter veps ute i hagen. Hva skal man gjøre hvis den svelger en veps og hvordan kan eier unngå det?

Er det noe eier kan ha hjemme av forskjellige medisiner? Kan eieren kontakte veterinær og få midler og sprøyte som kan gis til de kommer til nærmeste veterinær hvis hunden svelger veps, eller er den så godt som ferdig hvis den klarer det? Dette er en ganske liten hund.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Med mindre hunden er allergisk er det da ikke noe farlig å spise en veps. Min hund ble stukket av veps som valp, og har siden den gang næret et intenst hat mot dem. Hun blir helt rabiat når hun ser en. Hun har aldri tatt noe mén av dette.

Skrevet
Med mindre hunden er allergisk er det da ikke noe farlig å spise en veps. Min hund ble stukket av veps som valp, og har siden den gang næret et intenst hat mot dem. Hun blir helt rabiat når hun ser en. Hun har aldri tatt noe mén av dette.

Jeg har hørt at det er farlig å svelge en veps. Halsen hovner opp og hunden kan kveles.

Gjest Gjest
Skrevet

Om hunden blir stukket inni halsen, så vil det hovne litt opp, ja. Men om hunden ikke er allergisk vil det neppe hovne så mye opp av hunden blir kvalt av det.

Det er heller ikke så sannsynlig at hunden svelger en veps som er såpass levende at den får stukket på veien ned.

Skrevet
Om hunden blir stukket inni halsen, så vil det hovne litt opp, ja. Men om hunden ikke er allergisk vil det neppe hovne så mye opp av hunden blir kvalt av det.

Det er heller ikke så sannsynlig at hunden svelger en veps som er såpass levende at den får stukket på veien ned.

Den sluker levende edderkopper så sannsynligheten er stor for at den vil sluke en veps.

Gjest Gjest
Skrevet
Den sluker levende edderkopper så sannsynligheten er stor for at den vil sluke en veps.

Ja, men er vepsen levende når den kommer ned i halsen, eller blir den kvestet på tennene, er frågan.

Gjest Gjest_trinelise_*
Skrevet

hei:) husk at det er rumpa på vepsen som stikker, og den kan stikke lenge etter at rumpa har blitt skilt fra resten av kroppen. så om hunden tygger godt på vepsen og den er dau kan den alikevell bli stikki og brodden pumper ut gift enda. eh jeg er så dårlig til å forklare meg....... :)

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Man kan få kjøpt noen tabeletter hos veterinæren- prednisolon, som man kan gi til hunden om den blir stukket. Er helt likt for en hund som for et menneske å bli stukket av veps, og blir den stukket munnen/svelget, er det kvelningsfare om den hovner opp.

Skrevet
Jeg har hørt at det er farlig å svelge en veps. Halsen hovner opp og hunden kan kveles.

Hunden vil kunne hovne opp men om det ikke er allergisk så vil den ikke kveles.

Man kan få kjøpt noen tabeletter hos veterinæren- prednisolon, som man kan gi til hunden om den blir stukket. Er helt likt for en hund som for et menneske å bli stukket av veps, og blir den stukket munnen/svelget, er det kvelningsfare om den hovner opp.

Prednisolon er kortison/steroide, disse minsker hevelse men virker ikke med en gang derfor vil de ikke ha noen innvirkning hos en svært allergisk hund som blir stukket i halsen da hevelsen inntrer nærmest umiddelbart. Allergiske hunder får også "allergisk sjokk" slik at det ikke bare er stikkstedet som hovner opp men hele luftrøret.

Som hos mennesker må man bruke adrenalin injeksjon hos svært allergiske hunder, noe som er upraktisk.

Men som hos mennesker er de fleste hunder ikke allergiske mot veps og takler vepsestikk både her og der.

Gjest skorpio
Skrevet

Hunden min og gjorde alltid det før, helt til hun en dag faktisk fikk tak i vepsen. Da kom det et klynk, ut kom vepsen, og siden har hun vært pisseredd for de. Så jeg ville ikke bekymra meg for mye ;)

• 1 år senere...
Gjest jente som kan litt
Skrevet

om du har en liten hund så vil giften ble ganske stor. Det er stooor forskjell om en sjefer blir bitt og en chihuahu forekempel. En stor hund vil få hoven hals thats it. Men om den er alergisk så vil den få en alergisk reaksjon og kn dø av det. Men små hunder vil dø, uanset om den er alergisk eller ikke. For en liten hund vil ikke tåle all den giften like bra som en stor hund.

hilsen jente 14 år som har vetrinærer i familien.

• 1 år senere...
Skrevet (endret)

Du som menta at alle små hunder dør av et vepse stikk uansett om de er alergiske eller ikke, så tar du feil. Jeg har en liten papillon på 2,5 kg og han ble stukket på foten i dag, men han er frisk og rask, han er litt rød og litt hoven, men går normalt på foten...så ikke si at Alle små hunder dør av et vepse stikk for det stemmer ikke :)

Endret av Smeni
Skrevet (endret)

.

Endret av Smeni

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...