Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sukk..

Jeg begynte å trene regelmessig for ca en måned siden og samtidig har jeg tatt inn mindre av mat. Kuttet ut søtt og spiser minimalt med potet, ris og pasta.

I begynnelsen følte jeg at jeg fikk opp kondisen. Det gikk bedre og bedre for hver gang, men nå går det jo nedover. Har ikke løpt hver dag heller, så det er ikka at jeg trener for mye. Frisk er jeg også.

Bare så utrolig irriterende.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bolledeig
Skrevet

Går du veldig lavt på karbohydrater merkes det på kondisen, enkelt og greit. Det er ikke like enkelt for kroppen å hente ut energi fra andre energikilder. Det er en grunn til at idrettsutøvere i "kondisidretter" ligger veldig høyt på karbohydratinntaket.

Gjest alfa og omega
Skrevet

Hørt om glykogenlagre? Du trenger å spise riktig for å fylle dem. Dersom du i utgangspunktet var i dårlig form har ikke kroppen din vent seg til å ta i bruk mye av fettdepotene i kroppen din for å få energi (et enzym må fåhøyere aktivitet og det kommer med økende kondisjon). Uten at cellene dine kan bruke fett som hovedkilde for forbrenningen står den igjen med karbohydrater - proteiner brukes i enda mindre grad enn fett. Spiser du ikke karbohydrater og trener så tømmes glykogenlagrene dine (som er relativt små, rekker kanskje til en 30-40 min joggetur) og tar 1-2 dager å fylle opp igjen (er altså avhengig av et jevnt bra kosthold).

35%/50%/15% - protein/karbohydrat/fett kan være en ok måte å fordele ditt energiinntak på.

Etter trening trenger du umiddelbart 1-1,5 gram karbohydrater på kg kroppsvekt for at restitusjonsprosessen skal bli god (og du skal få maksimalt ut av treningen). 250 gram moden banan inneholder bare 50 gram kabohydrater, det samme gjør ca 60 gram rosiner.

Når kroppen ikke får den næringen den trenger får man heller ikke utbytte av treningen, den gjør bare vondt verre fordi den tærer på kroppen og helsen.

Spis karbohydrater men velg med OMHU! Langsomme karbohydrater er fint, men ikke la dem være tomme! Raske karbohydrater gjør seg best rett etter trening eller i form av drikke rett før eller under langvarig trening (mer enn 1 time)

Gjest Gjest
Skrevet

Enkelt sagt; du spiser for lite. Mange gjør som deg, spiser minimalt og trener vettet av seg.

De går som regel ikke ned ett gram.

Energien til treningen din får du gjennom maten, spiser du for lite blir du trøtt og slapp, og orker ingenting.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Man trenger ikke å spise for lite. Dersom man har en høy fett, høy protein lav karb diett, vil man få i seg nok mat, gå ned i vekt, MEN på grunn av de tømte glykogenlagrene (som nevnt over) vil ikke kroppen ha nok å gå på når man driver med typisk kondistrening.

Det er en grunn til at man ikke anbefaler folk lange løpeturer og intervalltrening når man går lavt på karb ;)

Skrevet

Ja... skjønner hva dere mener. Jeg spiser regelmessig og sunt, men spiser nok lite karbohydrater. Kanskje jeg bør legge inn litt i middagen og trene et par timer etter?

Gjest Bolledeig
Skrevet

Det spørs jo helt hva du vil oppnå. Hvis det er bikiniformen som skal cruises inn, er det jo ikke så viktig om du ikke kan gi ALT på kondistrening før den tid. Hvis ikke er et måltid med karb en time før trening ikke særlig dumt, hvis det først og fremst er prestasjonene som teller.

Jeg ser du har skrevet steder her også at du har en veldig høy måltidsfrekvens. Det kan også påvirke deg litt hvis du har spist i sum ganske lite før du får kommet deg på trening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...