Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Var i konfirmasjon i helga og da smakte jeg ei nydelig ostekake med rødt gelelokk. Lager selv ei ostekake men likte den med det røde lokket utrolig godt og kunne da tenkt meg oppskriften på den.

Noen som vil dele??

Er også klar for å prøve ut noen flere kaker så tar gjerne i mot oppskrifter ;)

Vår/sommer når man kan sitte ute og nyte god mat i god vær er fantastisk ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker ofte denne oppskriften og er fornøyd med den:

Ostekake:

Kakebunn:

1pk havrekjeks (f.eks kornmo)

125g smør

Havrekjeks smuldres godt. Smelt deretter smøret og bland det med kjeksen.

Pakk dette godt sammen i bunnen av en kakeform slik at bunnen blir kompakt.

Fyll:

1pk gele

1pk Philadelphia ost original

3dl rømme

3dl kremfløte

125g melis

1ts vaniljesukker

Lag geleen som anvist på pakken, men bruk halv mengde vann (ca 2,5dl) Jeg pleier å bruke bringebærgele, men det kan man jo variere. Avkjøl geleblandingen.

Kremfløte piskes til forholdsvis stiv krem.

Bland deretter ingrediensene sammen i rekkefølge: philadelphiaost, rømme, krem, gele, melis og vaniljesukker. Blandingen skal ha en jevn farge - lyserosa hvis du bruker bringebærgele.

Hell ost- og geleblandingen over kjeksbunnen i formen og la den stivne i ca 8 timer før du har på gelelokk.

Gelelokk:

Lag gele som anvist på pakken, men bruk kun 3,5dl vann. La geleen avkjøle seg og hell den deretter over kaken som lokk - la den stivne i noen timer. Pynt med frukt hvis du vil.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Bruker du en eller to pakker gele?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Én pakke til fyllet og én pakke til lokket

Så tilsammen 2 pakker :)

Skrevet

Tusen takk for oppskriften den skal vi prøve. Fant en oppskrift på Tine som jeg laget i helga men ble ikke helt fornøyd med den.

Der skulle man steke bunnen i 10-15 min, gjør du det med din oppskrift???

Skrevet

Arkanas ostekake med rips og bringebær er nydelig. JEg bruker å lage den med lokk i stedet for klatter:

Ostekake med rips og bringebær

250 g søte kjeks

90 g smeltet smør

12 gelatinplater

500 g kremost

ca 1 dl sitronsaft

125 g sukker

ca 3 dl vispet kremfløte

250 g frosne rips og bringebær

2 ss sukker, ekstra

Bland knust kjeks og smør og fordel i bunnen av en smurt 23 cm springform. Sett kaldt 20 minutter. Legg gelatinen i bløt og smelt i halvparten av sitronsaften. Visp kremosten med sitronsaft og sukker. Vend inn kremfløten og halvparten av gelatinen. Mos bærene med ekstra sukker og sil blandingen. Vend inn resten av gelatinen. Legg klatter av osteblandingen i formen og fyll ut åpne felter med bringefær. Marmorer blandingen med en kniv, eller la det bare være to separate lag. Sett kaldt 4 timer.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, bunnen skal ikke stekes i min oppskrift.

Men det kan kanskje være en idé å sette den kaldt litt (sånn som i innlegget over), men ikke noe "must" tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...