Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 Jeg har en del smykker som IKKE er tidsløse for å si det sånn, samt en del ringer med feil størrelse o.l. Dette ønsker jeg å smelte om, eventuelt levere inn noe som byttegull. Noen som har gjort dette tidligere? Er det såpass kostbart at en like gjerne kan kjøpe nye smykker? Kom gjern med anbefalinger til gullsmedere som er flinke/ kreative når det kommer til å smelte om...
skanky Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 Moren min skulle gjøre det en gang, men ombestemte seg kjapt når hun hørte prisen. Jeg husker ikke hva det kom på, men det var iallefall slik at det var ganske latterlig å smelte om i stedet for å bare kjøpe nytt. Det sies jo om smykker at de faller minst 50% i verdi i det øyeblikket du kjøper dem. De er altså ikke verdt sin vekt i gull for å si det sånn
Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 Hei Jeg jobber selv i gullsmed. Har du masse gull, og du ønsker anker/panser/figaro armbånd, kjeder(veldig typisk "gammeldagse" merker) så lønner det seg. Nb du må ha nok gull. Ta betaler du i såfall bare arbeidsprisen. Men sånn som jeg kunne forstå ønsket du noe mer "lekkert" eget designet og da blir det dyrt, for da må de lage "maler" for det du ønsker og støpeformer + arbeidspris. Så det kan fort bli en dyr fornøyelse + at det er ikke bare å "smelte" om gullet, det må renses og masse greier. Så hos oss får ikke kunden akkurat sitt gull når de henter armbåndet, kjedet o.l for vi samler opp og sender det til rensing ett par ganger i året. De ringene du har i feil str. kan du jo evt str. forandre. Ikke noe vanskelig det da. Ellers håper jeg du ble litt klokere av dette. Klem
Ce'Nedra Skrevet 7. mai 2008 #5 Skrevet 7. mai 2008 Hva med å bytte inn i andre smykker? Har hørt at dette skal gå an, men vet ikke sikkert? Jeg har en del kjipe arvesmykker pluss masse "barnslig" som jeg fikk til konfirmasjonen, og alt dette ligger bare og støver ned..
mari Skrevet 8. mai 2008 #6 Skrevet 8. mai 2008 Expo arte solli plass har laget masse fine smykker for meg, er litt dyrere, men verdt det for å få noe som du liker, og som kommer til å bli brukt mye (har kjeder og ringer som er laget der, inkl en som er laget av min mors gamle gifte ring, stenene er de som var i hennes, men gullet er jo nytt) Ellers tror jeg at han som driver nittedal gullsmie er veldig flink, har spesialisert seg på gifteringer, men lager nok annet også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå