Gå til innhold

realisasjonsprinsipp vs kontantprinsipp

Anbefalte innlegg

Gjest tiesat
Skrevet

tidfestning av inntekt og utgifter knytter seg til hovedregelen realisasjonsprinsippet.

DVS: ved inntekter: inntektene skal tidfestes ( spm 1) til det tidspunkt når skatteyteren får en ubetinget rett til ytelsen (spm 2). forfalsstidspunkt er uten betydning.

ved kostander: fradragsberettigede kostander skal tidfestes til det tidspunkt det oppstår en ubetinget rett (spm 3) til å dekke innfri kostanden.

spm 1: hva betyr det at noe tidfestes? Gjøres det fradrag der og da?

spm 2 ubetinget rett til ytelsen, vil det si at hvis jeg har vært på jobb og gjort jobben min, min del av avtalen har jeg en ubetinget rett til lønn, på min lønnsdato 20 i mneden? Men jeg kan jo ikke trekke skatt av noe før jeg har fått det?

kontantprinsippet: betyr at man har fått en fysisk rådighet over inntekten før man kan betale skatt av den. typisk lønnsintekter.

det jeg ikke skjønner da er forskjellen. i realisasjonsprinsippet, mn kan da ikke betale skatt av noe man ikke har, men kun en rett på?

mens det i kontantprinsippet så får man penger på kontoen, da har men en fysisk rådighet over den og kan betale skatt av den, men det er jo trukkt før man får det inn på kontoen...

Videoannonse
Annonse
Gjest Talula
Skrevet

Tidfesting er reglene man bruker for å bestemme hvilket år fradraget kommer til fradrag og hvilket år man skal betale skatt av inntekten.

Realisasjonsprinsippet innebærer at du kan måtte skatte for noe du ikke har mottatt, hvis man har en ubetinget rett.

At man kan eller ikke kan rent praktisk, altså at man ikke har penger er ikke noe skatteloven regulerer. Og at skattetrekket gjøres av arbeidsgiver som du sier er jo bare rent praktist, du skatter jo det året du får det utbetalt, som etter kontantprinsippet.

Ser du har mange spørsmål ute, men jeg har ikke sjans til å svare deg på flere. Skal ha den samme eksamenen på fredag som jeg regner med at du også har. Lykke til :)

Gjest tiesat
Skrevet

Ja dessverre har jeg den også! OG det ser mørkt ut. Det er skatterett vi kommer opp i, en praktikumsoppgave så dette går ikke bra. Sliter enormt som du ser.

Har låst meg helt fast på disse spm som jeg har postet ut:( Takk i allefall

Gjest Talula
Skrevet
Ja dessverre har jeg den også! OG det ser mørkt ut. Det er skatterett vi kommer opp i, en praktikumsoppgave så dette går ikke bra. Sliter enormt som du ser.

Har låst meg helt fast på disse spm som jeg har postet ut:( Takk i allefall

Hvordan vet du at vi kommer opp i skatterett praktikum egentlig? Antakelig dukker det opp noe skatterett, men hensett til hvem som er eksamensformenn ville jeg holdt en knapp på mye straff og prosess..

Jeg så de spørsmålene dine om tidfesting i virksomhet, du er klar over at kravet der bare er "kjennskap til"? Tviler på at de forlanger at man skal kunne regne ut alle de greiene..

Gjest tiesat
Skrevet (endret)

slett

Endret av tiesat
Gjest Talula
Skrevet

Årets formann er ikke Zimmer, det er Hennum og Eskeland. Det blir vel sikkert noe skatterett uansett. Deler forøvrig din bekymring angående 6 -timers eksamen.

Gjest tiesat
Skrevet

Ja se der ja, jeg har blingsa totalt;) Da kan jeg puste litt mer lettet ut....forhåpentligvis;)

Skrevet (endret)

slettet

Endret av treningsjenta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...