Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest tiesat
Skrevet

i den alminnelige tale sier vi at brutto skatt er før skattefradrag. netto er etter skattefradrag, altså det man får utbetalt.

Men stemmer det innenfor skatteretten også?

Er brutto det man har før fradrag og skatt. mens netto er det man har etter at alle fradrag, som personfradrag, minstefradrag osv er foretatt men FØR skattefradraget? Eller etter???

Videoannonse
Annonse
Gjest Helen Parr
Skrevet

Det er forskjell på fradrag i inntekt (som personfradrag, minstefradrag, særfradrag osv.) og rene skattefradrag (som for eksempel den fordelen man får ved å spare i bsu).

Hvis du presiserer, kanskje jeg kan svare. Nå var det litt for uklart.

Skrevet (endret)

-

Endret av Melania
Skrevet

Bruttoskatt er personinntekten din, det vil si før det er trukket noe som helst fradrag. Det trekkes forøvrig ikke fradrag på personsinntekt.

Nettoskatt blir da alminnelig inntekt, når det er trukket fra fradrag og skatt. du kan tenke som en huskeregel :Netter skatt, netto, etter skatt;O) Jeg slet med dette selv om det er noen trøst.

Gjest tiesat
Skrevet
Vet du hva?

Om du fremdeles ikke forstår dette, så synes jeg alvorlig talt du burde revurdere hele eksamen din.

Dette står klart og tydelig en rekke steder i boken, og du har fått x antall svar på dette forumet nå, både i form av tråder og pm'er, samt at du nå benytter to ulike profiler for å ikke bli "upopulær"...

Innse heller dine begrensninger du, eller forsøk å lese det som står i boka, slik vi andre må!

Hmmm nå falt jeg litt av her??? Hva er det du insunierer? Beklager at jeg spør da, trodde det var nettopp det KG var for jeg...

Gjest Helen Parr
Skrevet
Bruttoskatt er personinntekten din, det vil si før det er trukket noe som helst fradrag. Det trekkes forøvrig ikke fradrag på personsinntekt.

Nettoskatt blir da alminnelig inntekt, når det er trukket fra fradrag og skatt. du kan tenke som en huskeregel :Netter skatt, netto, etter skatt;O) Jeg slet med dette selv om det er noen trøst.

Bruttoskatt er ikke personinntekt.

Nettoskatt blir da heller ikke alminnelig inntekt.

Ikke helt oversikt over skatteretten ennå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...