Gå til innhold

skjermingsfradrag i forhold til aksjer

Gjest tiesat

Anbefalte innlegg

Gjest tiesat

i forhold til aksjeretten er det to hovedregler:

1: skatteplikt for gevinst ved realisasjon av aksje.

2; fradragsrett ved tap ved relisasjon av aksje.

Men man har også et bunnfradrag kalt skjermingsfradrag som gis den enkelte aksjonær bosatt i norge. det vil si at alle inntekter og utgifter innenfor dette fradraget er skattefritt. for å finne ut av fradraget tar man aksjens enkelte kostpris, (eller samtliges kostpris?) og ganger med skjermingsrenten som er på 3.3 %. da kommer man til skjermingsfradraget. ubenyttet skjermingsfradrag kan føres over til neste år. og kan gjøres ved fradrag ved realisasjon. Skjønner ikke helt når skjermingsfradraget brukes? kun ved realisasjon av aksjene?

et eksempel som jeg har funnet, men ikke helt forstår:

kostprisen på aksjen er 2000 kroner.

skjermingsfradraget er 5% av 2000 (aner ikke hvorfor brukt 5%) 100 kroner

det vil da si at utbytte, (betyr det realisasjon av aksjen) inntil 100 kroner er skattefritt. Men om det ikke skjer noe utbytte i år 1, føres skjermingsfradraget over til år 2

skermingsgrunnlag år 2 er 2100 (hvorfor?)

skjermingsfradraget år 2 er 100 + 2100 * 0,05 (hvor kom de talla fra?) 205

aksjens inngangsverdi er 2000 kroner.

ubenyttet skjermingsfradrag ved utløp av år 2 er 205

aksjen selges så i år 3 for 2300 kroner.

gevinsten ved salg er 2300 -2000 = 300

ubenyttet skjeringsfradrag er på 205

dt vil si at skattepliktige gevint er 95-

betyr det da at man ikke skal skatte noen av gevinsten inntil 95kroner, mens de resterende av gevinsten skal beskattes med 28%?

HJELP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Utbytte er vel det mange selskap utbetaler til aksjonærene ca en gang i året hvis det er økonomi til det. F eks hvis jeg har 1000 aksjer hvor det betales et årlig utbytte på 0,1 kr pr aksje, får jeg 100 kr. Skjermingsfradraget lurer jeg på om kanskje har forskjellig rentesats avhengig av størrelsen på utbyttet :klø:

Ved realisasjon av aksjene er det gevinsten (salgspris - inngangspris/det du kjøpte aksjen for i sin tid) som er skattepliktig, ikke hele summen man får for å selge aksjene. Jeg vet ikke om det gjelder noe skjermingsgrunnlag for dette - jeg tror ikke det.

Utover dette har jeg dessverre ikke særlig kunnskap om det du spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selv ha denne eksamen på fredag så nå får vi se va jeg duger til ;)

Slik har jeg forstått det i allefall;

hovedregelen er at tap på aksjer skal kunne fradras. gevinst på aksjer skal beskattes. utbytte på aksjer, skal fradras! Men der det skjer et lovlig utdelt utbytte er dette skattefritt.

Skjermingsreglene derimot, skal avdempe skatteretten noe, for å hindre en dobbeltbeskatning. Dvs at man har et bunnfradrag på hver enkelt aksje som man eier. Utbytte innenfor dette er derfor skattefritt. Utenfor, beskattes som vanlig inntekt med 28 % i utgangspunktet. Hvordan man regner ut;

Sett at man har kjøpt en aksje i år 1 til 10 000 kroner. Dette omtales som kostpris på aksje.

For å finne frem til skjermingsfradraget er formelen slik:

skjermingsgrunnlag * skjermingsrenten (som fastettes for hvert år) = skjermingsfradrag. vi setter renten til 2 % i dette eks.

!0 000 * 2 % = 200 kroner. det vil si at skjermingsgrunnlaget er 200 kroner. Alt over er skattepliktig, alt under er skattefritt.

Om han da mottar et utbytte på 500 kroner er det 500 - 200, dvs at 300 er skattepliktig, da skjermingsgrunnlaget er på 200.

dersom man ikke benytter seg av skjermingsgradraget et år, blir det ført videre neste år og påført skjermingsgrunnlaget. dvs har vi et ubenyttet skjermingsfradrag på 100 blir det i år 3 følgende:

10 000 + 100 = 10 100

skjermingsfradrag i år 3: 10 100 * 2% = 202 kroner.

utbytte er satt til 400 kroner, det totale skjeringsfradrag er 302 kroner, pga årets skjermingsfradrag plusset med fjortårets ubrukte.

det vil si at 400 - 302 = 98 kr som er skattepliktig av det utbytte man mottok i år 3

skønte du noe mer nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Jeg skjønte ikke helt hvordan du fikk dette til å stemme med resten av innlegget ditt. :klø:

hovedregelen er at tap på aksjer skal kunne fradras. gevinst på aksjer skal beskattes. utbytte på aksjer, skal fradras! Men der det skjer et lovlig utdelt utbytte er dette skattefritt

Utbytte er skattepliktig i utgangspunktet (ikke fradragsberettiget). Skatten beregnes av utbyttet minus skjermingsfradraget. (slik eksempelet ditt viste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp jeg ser det, rota det litt til..Blanda inn litt ser jeg.

Men helt riktig. utbytte er i utgangspunktet skattepliktig, men så har man skattefritt utbytte der selskapet har utført en lovlig utdelt utbytte.

Men videre sies det også at skjermingsfradraget skal dempe reglene om skatteplikt for utbytte, men hvorfor har vi de reglene når utbytte egentlig er skattefritt om det er lovlig utdelt? kommer skjermingsfradraget kun til nytte når det ikke er lovlig utdelt da? dette kom jeg til å tenke på nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Talula

Men helt riktig. utbytte er i utgangspunktet skattepliktig, men så har man skattefritt utbytte der selskapet har utført en lovlig utdelt utbytte.

Men videre sies det også at skjermingsfradraget skal dempe reglene om skatteplikt for utbytte, men hvorfor har vi de reglene når utbytte egentlig er skattefritt om det er lovlig utdelt? kommer skjermingsfradraget kun til nytte når det ikke er lovlig utdelt da? dette kom jeg til å tenke på nå..

Utbytte er da ikke skattefritt hvis det er lovlig utdelt. Om det er lovlig utdelt er bare avgjørende for om du kan få skjermingsfradrag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helen Parr

Tidligere, når utbytte i utgangspunktet var skattefritt, opererte man med forskjellen lovlig/ulovlig utbytte. Det som betegnes som lovlig utbytte idag er også skattepliktig (minus skjermingsfradraget)

Det er feil det du sier, derfor faller spørsmålet vekk.

For meg virker det ikke som du har forstått essensen i dette. Det står sikkert greit forklart i læreboken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tiesat

Ser at dette satte i gang en diskusjon. Men jeg har forstått det i allefall, om dere ikke har det, så har jeg det;) Og det var jo hele greia med innlegget;O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...