Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 En svensk undersøkelse slår fast at 1 times mobilbruk om dagen dobler sjansen for kreft i løpet av ti år. Det forbauser meg hver gang jeg hører noen hevde at mobilbruk ikke er farlig, det eneste vi har visst var at det var for tidlig å si noe, før nå. Jeg er teleingeniør, og må bare si en ting: Jeg hadde aldri i verden bodd vegg i vegg eller tak i tak med enkelte av basestasjonkonstruksjonene som har dukket opp de siste årene.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #2 Skrevet 21. mai 2008 Selvfølgelig mener kjære Telenor at det må være noe psykisk. Etikk er kanskje ikke deres sterkeste side? Strålingen er mer intensiv i absolutte tallverdier fra mobiler og basestasjoner enn fra kraftlinjer, som vi vet gir leukemi hos barn.
Gjest Bare en stakkars tekniker.. Skrevet 21. mai 2008 #3 Skrevet 21. mai 2008 Selvfølgelig mener kjære Telenor at det må være noe psykisk. Etikk er kanskje ikke deres sterkeste side? Strålingen er mer intensiv i absolutte tallverdier fra mobiler og basestasjoner enn fra kraftlinjer, som vi vet gir leukemi hos barn. Nåja.. du er sikker på det ? Alle lesere av denne tråden, og lignende tråder om den farlige mobilstrålingen (ja, det er ikke radioaktiv stråling faktisk, det dreier seg om noe så alminnelig som radiobølger), bør ta en tit på denne artikkelen av Martin Ystenes ! Sensasjonsforskerne Lennart Hardell og Kjell Hansson Mild får det glatte lag.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #4 Skrevet 21. mai 2008 Nåja.. du er sikker på det ? Alle lesere av denne tråden, og lignende tråder om den farlige mobilstrålingen (ja, det er ikke radioaktiv stråling faktisk, det dreier seg om noe så alminnelig som radiobølger), bør ta en tit på denne artikkelen av Martin Ystenes ! Sensasjonsforskerne Lennart Hardell og Kjell Hansson Mild får det glatte lag. "Det er begrensede holdepunkter for at det å bo nær kraftlinjer er kreftfremkallende for mennesker, idet det i flere studier er funnet økt hyppighet av leukemi hos barn." Fra regjeringen.no Det tok meg ett sekund å finne fram. Jeg tar ikke alt Martin Ystenes mener for god fisk bare fordi han er kjemiprofessor og har to begavede barn.
Katinka Skrevet 21. mai 2008 #5 Skrevet 21. mai 2008 I det siste har det liksom blitt bevist både det ene og det andre. Av og til er hyppig mobilbruk skummelt for alle, noen steder er det bare barn som blir skadet, men det er minst like mange som sier at de overhodet ikke har noen grunn til å tro at dette skader noen som helst. Man får tro hva man vil, jeg forandrer ikke min mobilbruk uansett Er vel heller ikke den som er mest utsatt uansett...
Colargol Skrevet 21. mai 2008 #6 Skrevet 21. mai 2008 Har hørt masse fram og tilbake før, men som nevnt lengre opp så er det jo radiobølger det er snakk om -dvs. at TV'n, Radioen og det trådløse nettverket på laptop'en er like farlig som mobilen -er det ikke?
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 "Det er begrensede holdepunkter for at det å bo nær kraftlinjer er kreftfremkallende for mennesker, idet det i flere studier er funnet økt hyppighet av leukemi hos barn." Fra regjeringen.no Det tok meg ett sekund å finne fram. Jeg tar ikke alt Martin Ystenes mener for god fisk bare fordi han er kjemiprofessor og har to begavede barn. "Folkehelsa, LAMYK, STAMI og Strålevernet legger vekt på at det ikke er publisert dyreeksperimentelle studier som gir holdepunkter for at elektromagnetiske felter kan føre til kreft, og de foreliggende humandata får dermed en særlig betydning. De epidemiologiske studiene gir imidlertid ikke et entydig svar. Flere av studiene har metodologiske svakheter. "
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #8 Skrevet 22. mai 2008 Nok en forskningsrapport om kreftfare ved kraftlinjer, revet i filler av Ystenes: http://www.forskning.no/artikler/2004/juni/1086793808.51
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå