Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 De fleste av oss har gjort det en eller annen gang - drukket mer enn det som er behagelig. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så mange godt voksne mennesker som fortsetter å drikke seg kanonfulle hver gang de går ut på byen. Forskning viser jo at når man kommer over 0,6 i promille går det bare nedover. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=114918 "Alkohol frigjør dopamin som gir følelsen av velbehag. Ved 0.6 promille utsondres maksimalt med dopamin. Du blir glad, får mer selvsikkerhet og tør å ta nye kontakter. Du går ikke over grensen der du begynner å sludre, sjangle og gjøre ting du angrer på, sier Thomas Sterner ved Malmøs folkhälsoenhet." "Går man ut over grensen har man det ikke lenger så moro mener forskerne. Da utsondres det mindre dopamin, og alkoholens negative virkninger får overtaket. - Nervecellene blir forgiftet, slik at du får problemer med å kontrollere bevegelsene dine, du blir følelsesvar, og den intellektuelle evnen forringes, sier forsker Sven Andreasson." Så de av dere som drikker litervis med øl på en kveld - får dere egentlig noe ut av det? Hvorfor ikke drikke litt mindre og få alle fordelene og minimalt med ulemper?
Gjest En annen mann Skrevet 6. mai 2008 #2 Skrevet 6. mai 2008 De fleste av oss har gjort det en eller annen gang - drukket mer enn det som er behagelig. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så mange godt voksne mennesker som fortsetter å drikke seg kanonfulle hver gang de går ut på byen. Forskning viser jo at når man kommer over 0,6 i promille går det bare nedover. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=114918 "Alkohol frigjør dopamin som gir følelsen av velbehag. Ved 0.6 promille utsondres maksimalt med dopamin. Du blir glad, får mer selvsikkerhet og tør å ta nye kontakter. Du går ikke over grensen der du begynner å sludre, sjangle og gjøre ting du angrer på, sier Thomas Sterner ved Malmøs folkhälsoenhet." "Går man ut over grensen har man det ikke lenger så moro mener forskerne. Da utsondres det mindre dopamin, og alkoholens negative virkninger får overtaket. - Nervecellene blir forgiftet, slik at du får problemer med å kontrollere bevegelsene dine, du blir følelsesvar, og den intellektuelle evnen forringes, sier forsker Sven Andreasson." Så de av dere som drikker litervis med øl på en kveld - får dere egentlig noe ut av det? Hvorfor ikke drikke litt mindre og få alle fordelene og minimalt med ulemper? Nå er vel ikke jeg den som er kanonings hver eneste helg, som regel går jeg ut for et par pils uten å ha vorspiel - men riktignok har jeg vel havnet på grøftefylla noen ganger i yngre dager. Det er vel mange grunner til at folk får i seg for mye. Gruppepress kan for noen være en av dem, for eksempel i russetida, på sydenferier og i andre sammenhenger der det liksom "forventes" at man skal benytte muligheten til å bli snydens. Dette gjelder vel spesielt den yngre garde. Det er vel mange som husker hvor "kult" det var å drikke som fjortis. I tillegg har de yngste svært liten erfaring med alkohol fra før så de vet jo ikke hva de tåler. Kan vel tenke meg det er mange som kan huske den første harde leksa dagen derpå. Videre er det jo mange som rett og slett er uforsiktige. Har man først kommet i gang med et par pils kan det være vanskelig å finne "godgrensa" for så å stoppe der. Ennå vanskeligere er det hvis man drikker sterkere saker. Atter andre er det jo som har som målsetning å bli så full som overhodet mulig. Til slutt har du jo de som går svært sjelden ut og dermed har svært begrenset toleranse for alkohol, for eksempel 40-60 åringer i julebordsesongen. Jeg spør meg ofte om det samme som du gjør, det er helt utrolig hvor mye enkelte klarer å prestere å få innabords på en kveld.
Betsy Skrevet 6. mai 2008 #3 Skrevet 6. mai 2008 Jeg drikker meg ytterst sjeldent "kanonfull", men jeg må jo innrømme at jeg noen ganger har gått på en smell når jeg f.eks. har drukket på tom mage... Tror det er få som synes det er særlig stas å være dritings, men enkelte ganger kan det vel være vanskelig å bedømme når nok er nok?
Gjest TS Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 Jeg er enig med dere begge i at det er forståelig at dette kan skje en gang i blant (spesielt hvis man er ung), men forbausende mange voksne og tilsynelatende oppegående folk drikker seg jo overstadig beruset jevnlig. Da er det ikke snakk om en glipp, men et mønster man har kommer inn i. Man merker jo raskt når man er ute på byen at veldig mange er langt forbi "godfylla" og godt over i den usjarmerende rusen.
Nigo-san Skrevet 7. mai 2008 #5 Skrevet 7. mai 2008 Nå er det sånn ca 140 år siden jeg sist var på byen, men jeg jobbet en gang i bransjen. Og selv om det finnes massevis av forskjellige grunner til at noen drikker seg forbi go'brisen-stadiet, så tror jeg tre er rimelig klassiske: 1) Man feilberegner. Glemte at man ikke spiste, drikker litt for fort, blir påspandert mer enn man hadde tenkt (gjerne når man er ute med mange og drikker i "runder") -----> katastrofe. Det er ikke pent, men det er unnskyldelig- særlig hvis de er unge. 2) Godt voksne mennesker som aldri er ute lenger, og skal ha det skikkelig skikkelig gøy når de endelig er det. Typisk julebordsfyll, og totalt usjarmerende. 3) http://www.youtube.com/watch?v=Rg1iEBWxVeQ...feature=related Det er ikke pent det heller, men jeg får meg liksom ikke til å bli sinna på de som åpenbart forsøker å drukne sine sorger...
Tweak Skrevet 7. mai 2008 #6 Skrevet 7. mai 2008 Huff, jeg tror jeg faktisk har "glemt" litt om drikking... jeg kunne klare å drikke meg full til en passe grense da jeg var "yngre", og faktisk holde ut hele kvelden. Ble fnise og fjasefull, men aldri grøftefyll eller kanonfylla. Har aldri hatt blackout. Men poenget er jo å finne en balanse mellom kanonfylla og for lite brisen. Jeg vil ha det gøy, og kunne slå meg løs uten å tenke på utseende og om andre ser på meg, men samtidig ha såpass kontroll at jeg ser OK ut mens jeg danser, ikke sier noe forferdelig dumt, snubler og faller i stedet for å holde meg på beina (litt sjangling er ok da, he he). Miste litt hemninger, men ikke kontrollen. Så begynner kvelden bra, jeg drikker og koser meg, gleder meg til å bli brisen. I løpet av en time eller to (ca 3-4 cider, siden jeg ikke drikker øl) så kommer jeg i den fantastiske stemningen der jeg har det kjempemorro og alt er bare bra! MEN, så er det den kunsten jeg har glemt: å holde seg der! Slutter jeg å drikke nå, så går det raskt nedover og jeg er lei før jeg kommer på byen... Fortsetter jeg å drikke så blir jeg raskt alt for full og så blir jeg dårlig, får vondt i magen og blir potte sur og lei. Vil hjem der og da (noe som ikke er så lett, med 30 min biltur i taxi) og andre blir skuffet over at jeg vil hjem så tidlig! Så kanskje det er flere som meg der ute, som ikke finner balansen? Når en har kommet til vippepunktet, så er man jo gjerne såpass brisen allerede at en tar ekstra sprit i drinken (øyemål, he he), tar en ekstra øl for en kjenner jo ikke virkningen av den forrige enda osv. Og så eskalerer det bare! Men så er det det der med gjentagelse... For meg holder det med en fest i ny og ne, kanskje 4-5 ganger i løpet av året. men jeg klarer ikke forstå de som fester nesten hver helg og blir like full hver gang. Det passer for attenåringer, som har allverdens energi og synes det er nytt og spennende.
Pellepingpong Skrevet 7. mai 2008 #8 Skrevet 7. mai 2008 Uff, jeg føler meg ikke spesiell lur når jeg innrømmer dette, men jeg er en grøftealkis. Men jeg kjenner meg ikke igjen i dette at alt går nedover etterhvert. Jeg er en veldig utadvendt person og har det kjempemorro uansett om jeg drikker eller ei. Men jeg lider noe fryktelig av "snill-pike"-syndromet. Dette forsvinner mer og mer jo mer jeg drikker. Altså er jeg med på mer "fanskap" når jeg er full. Og jo fullere, jo bedre. Jeg drikker meg ofte så full at jeg nesten ikke husker noen ting. Men de små øyeblikkene jeg husker ler jeg mer enn noen sinne og gjør morsomme, men harmløse ting, som mors beste barn aldri ville gjort. Jeg unnskylder meg nok litt med det at det nesten ikke merkes at jeg er full. Mer eller mindre alt kan være svart for meg, men dagen etter sier folk at de ikke trodde jeg var så full. Men i det siste har jeg begynt å engste meg for hva som skjer når noe går galt. Når jeg ikke husker noe som helst vet man jo ikke hva som skjer. Jeg har en medsammensvoren som alltid er med på fyllekulene mine. Hun drar de ikke like langt av den grunn at hun blir hæslig full ganske fort, men er absolutt forbi overstadig beruset, hun også. Vi har "kommet til oss selv" på de villeste nashspiel, på steder flere mil utenfor der vi bor, hos mennesker med en kriminell bakgrunn(men som viser seg å være hyggelige mennesker bare man havner på den gode siden) osv. Alt har gått bra intillvidere, men er redd for hvor det ender. En kan vel gjerne si at det bare er å slutte, men det er ikke så enkelt. Når den første ølen er tatt og stemningen begynner å lure i kroppen, tenker man nok en gang "bare en gang til".
Gjest Berit og Bente Skrevet 7. mai 2008 #9 Skrevet 7. mai 2008 Fordi det er artig! barn visste du at kokain og alkohol er sidestilt når det kommer til skader fysisk sett? det kan merkes, ikke sant? ja, jeg har dokumentasjon, bare ikke her på sekundet. er du interessert kommer jeg gjerne tilbake med den så fort jeg har tid.
LilleCanCan Skrevet 7. mai 2008 #10 Skrevet 7. mai 2008 (endret) Jeg har en venninne. Hun drikker og prøver virkelig å holde kontrollen, men den mister hun gang på gang. Hun sluttet å drikke en periode, men det varte ikke lenge. Hun fikk beskjed av legen at hun var litt sensitiv mot alkohol. Allergisk rett og slett. Det er jo vanlig det. Det er jo en mild gift. Ikke rart ikke alle tåler den. men da lurer jeg på , hvorfor drikker man da? Når man er klar over at man ikke tåler det? Har man kanskje et problem da, når man innrømmer at man ikke oppfører seg i alkoholrus men fortsetter å drikke? Endret 7. mai 2008 av LilleCanCan
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #11 Skrevet 7. mai 2008 Alt har gått bra intillvidere, men er redd for hvor det ender. Jeg mener ikke å være slem, men du bør være redd. Det er bare et spørsmål om tid før du blir voldtatt hvis du fortsetter sånn som du beskriver. Det vet jeg alt om.
Tussi! Skrevet 7. mai 2008 #12 Skrevet 7. mai 2008 Oi, her har jeg vært noen ganger gitt Blir vel som jeg leste lenger opp her. Man klarer av forskjellige grunner ikke å stoppe tidsnok. Drikker som regel sprit, og jo flere drinker jeg har blanda meg, jo mer sprit havner det oppi. Hjelper ikke så mye å bare drikke 5 drinker når der er 50/50 oppi. Men ja, jeg skulle virkelig ønske jeg klarte å stoppe på "toppen"
Gjest Infralove Skrevet 7. mai 2008 #13 Skrevet 7. mai 2008 (endret) barn visste du at kokain og alkohol er sidestilt når det kommer til skader fysisk sett? det kan merkes, ikke sant? ja, jeg har dokumentasjon, bare ikke her på sekundet. er du interessert kommer jeg gjerne tilbake med den så fort jeg har tid. Det var å mange smileys her; er dette ironisk? Er det skadar man får under påverka tilstand du meina? Altså køyring under påverka tilstand o.l. Endret 7. mai 2008 av Infralove
Gjest Alabama Skrevet 7. mai 2008 #14 Skrevet 7. mai 2008 Fordi det er artig! Enig! Heldigvis jobber jeg så mye at jeg ikke har tid til å drikke meg dritings så ofte.. For det er jo litt slitsomt også.. Kjenner jeg blir eldre..
Alice Ayres Skrevet 7. mai 2008 #15 Skrevet 7. mai 2008 Selv deler jeg skjebne med Nigo. Er ute en gang hvert lysår, og da hender det at jeg feilberegner litt fordi jeg er så gammal og senil at jeg ikke husker hvor mye jeg drakk forrige gang, og dermed hva som er grensa mi. Hva som er vitsen, vet jeg ikke. Kan vel være litt vanskelig å stoppe når man først har kommet i gang. Når alkoholen går inn går vettet ut.
Gjest Emera Skrevet 7. mai 2008 #16 Skrevet 7. mai 2008 (endret) Undrer meg også over voksne som drikker seg så fulle. Jeg har sett folk i 60-årene, i runde fødselsdager, sølv-og gullbryllup osv, som raver rundt. De bare ødelegger stemningen. Og dummer seg ut så det holder. Alltid de samme personene. Akkurat det er patetisk, syns jeg. Endret 7. mai 2008 av Emera
Fresi Skrevet 7. mai 2008 #17 Skrevet 7. mai 2008 3) http://www.youtube.com/watch?v=Rg1iEBWxVeQ...feature=related Det er ikke pent det heller, men jeg får meg liksom ikke til å bli sinna på de som åpenbart forsøker å drukne sine sorger... Haha! Kudos til Nigo for genial gammel-låt Ellers er det vel slik (i tillegg til andre årsaker som er nevnt) at en del rett og slett ikke klarer å stoppe, enten på grunn av tenning, overvurdering av egen toleranse eller rett og slett fordi de ikke har lyst til å stoppe og har lyst på (grenseløs) rus. I det siste tilfellet er vel vitsen nettopp å oppnå rus.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #18 Skrevet 7. mai 2008 Fordi det er artig! Det er jeg helt uenig i. Å være småfull er morsomt, men å være kanonfull er helt forjævlig. Jeg skjemmes over at jeg noen gang har vært i den tilstanden når jeg ser fjortisflirende folk i 40-årene med nystagmus og skingrende stemmer stavre seg ustøtt bortover dansegulvet.
Alice Ayres Skrevet 7. mai 2008 #19 Skrevet 7. mai 2008 Det er jeg helt uenig i. Å være småfull er morsomt, men å være kanonfull er helt forjævlig. Jeg skjemmes over at jeg noen gang har vært i den tilstanden når jeg ser fjortisflirende folk i 40-årene med nystagmus og skingrende stemmer stavre seg ustøtt bortover dansegulvet. Men nå var da heller ikke spørsmålet om at de som drikker seg kanonfulle og hva omverdenen synes om dem (oss). Kan jo hende at de 40-åringene har det kjempemorsomt og driter i hva du synes.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #20 Skrevet 7. mai 2008 Men nå var da heller ikke spørsmålet om at de som drikker seg kanonfulle og hva omverdenen synes om dem (oss). Kan jo hende at de 40-åringene har det kjempemorsomt og driter i hva du synes. Sikkert, men jeg forbeholder meg retten til å se på dem som patetiske uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå