Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minstejenta her er så fryktelig tidlig oppe for tida. I 5-halvseks-tida er det bare å stå opp. - oftest etter et mislykket forsøk på å amme henne i søvn igjen...'

Noen som har en mirakelkur for å få henne til å sove en time eller to lenger om morgenen?

Eller i det minste si at jeg ikke er den eneste i verden som står opp i halv-sekstida? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min er fortsatt en morgenfugl.....han er 2.Det ble litt bedre da jeg sluttet med nattammingen.Morgenen startet kl 6 istedfor 4...Jeg har ikke funnet noen løsning på sovingen.Har prøvd å kutte ut formiddagsluren og legge han senere...det hjalp ikke hos oss ihvertfall....

Gjest Gjest_Turid Laila_*
Skrevet

Neida, du er slett ikke den eneste som er oppe så tidlig med småttiser. Da vesla omsider begynte å sove til 7 om morgenen begynte minsten å insistere på å stå opp i fem-tiden. Juhuuu. Har prøvd alt - absolutt alt for å endre søvnmønsteret - uten hell. Erfaringen min er at det gir seg etter en periode. Nå sover begge til halv syv, som må sies å være atskillig bedre enn fem :-)

Skrevet

du er ikke alene nei ;-) 5 er morgen her også, men jeg og mannen tar i det minste annenhver dag så vi kan sove ut..til halv sju annenhver dag. Helgene til ni tiden... Man gjør lurt i å finne slike løsninger, får litt mer å gå på..!

Skrevet

Du er nok ikke alene, nei. Har hatt flere perioder der det var opp i femtiden (i de verste periodene halv fem... da blir søndagen lang, da!). Slitsomt, men det går jo over etterhvert. Noen år senere må de dras ut av sengen.

Skrevet

Min gutt begynte plutselig med det, men da reduserte vi sovingen på dagen til 1,5 timer (han var da 2 år) og det fungerte med en gang. Nå sover han stort sett til syv.

Har dere prøvd å gi barnet noen bøker og kosedyr i sengen? Min kan sitte opp mot 45 minutter og lese bok og skravle med dyrene.

Skrevet

Vi har en feltseng på soverommet til datteren min. Hvis hun våknet halv fem - fem bare la jeg meg der og sov videre. Da sovnet hun også. Tok ikke lange tiden før hun tok hintet, og nå sover hun til halv syv.

Skrevet

Du er absolutt ikke alene. Vi har det også sånn.

Det er slitsomt, men alternativet er at han står og hyler i senga til vi går og tar han opp.

Gjest Marillia
Skrevet

Har vært der, jeg også...

Du får trøste deg med at det faktisk blir bedre etter hvert, og så får du heller nyte at huset er vasket, brøddeigen er satt og avisen ferdig lest når klokka er 0700...

(dårlig spøk, men slik var det da mine var små)

Gjest Gjest
Skrevet

Vet det har hjulpet mange å ha det totalt mørkt på rommet. Men det er kun rullegardiner på skinner som duger.

Gjest Hjernevasket
Skrevet
Har vært der, jeg også...

Du får trøste deg med at det faktisk blir bedre etter hvert, og så får du heller nyte at huset er vasket, brøddeigen er satt og avisen ferdig lest når klokka er 0700...

(dårlig spøk, men slik var det da mine var små)

:ler:

Kjenner meg godt igjen der, med noen morgenfugler av barn. Jeg syntes det var himmelen da de strakk seg til å sove til kl. 6 - stilte ikke så store krav på den tiden. :kaffe:

De er fortsatt morgenfugler og jeg slipper å dra opp tenåringene. Og mor har gått fra å være et A minus menneske til A ekstra pluss - her sover vi ikke bort dagen. Og jeg som gledet meg til at ungene begynte å sove lenge sånn at jeg også kunne det, nå har jeg muligheten men får ikke sove lenger enn til halv sju. :ler:

Gjest Marillia
Skrevet
Vet det har hjulpet mange å ha det totalt mørkt på rommet. Men det er kun rullegardiner på skinner som duger.

Tro du meg, jeg forsøkte alt, men uten resultat. Minstemann våknet i mange år før kl 0530...

Nå er han 10 år, og viser dessverre ikke tegn til ville sove stort lengre enn kl 0700, men jeg kan vel ikke klage, jeg er selv A-menneske. :sjenert:

Gjest Hjernevasket
Skrevet
Tro du meg, jeg forsøkte alt, men uten resultat. Minstemann våknet i mange år før kl 0530...

Nå er han 10 år, og viser dessverre ikke tegn til ville sove stort lengre enn kl 0700, men jeg kan vel ikke klage, jeg er selv A-menneske. :sjenert:

Jeg forsøkte alt jeg også men noen barn er bare morgenfugler av natur. Og jeg tror nok de har det etter meg for jeg var visst ikke noe bedre da jeg var barn. Rart at ingen har arvet farens sovehjerte?

Gjest Marillia
Skrevet
Jeg forsøkte alt jeg også men noen barn er bare morgenfugler av natur. Og jeg tror nok de har det etter meg for jeg var visst ikke noe bedre da jeg var barn. Rart at ingen har arvet farens sovehjerte?

Eldstemann har arvet farens sovehjerte, men dette utviklet seg over år. I dag er det et himla styr for å få henne ut av sengen.

Den oppgaven er det faren som får, siden det er han hun har arvet det fra :ler:

Skrevet

Vi har hatt en sovebaby helt fra fødselen, og har vært strålende fornøyd med 12-13 timers soving - gjerne fra halv sju til halv åtte neste dag :). En 2-3 timers lur på dagen i tillegg har også gått helt fint!

Nå er prinsessen blitt 15 måneder, og plutselig har ting endret seg. De siste to ukene har hun sovet lettere, våknet oftere om nettene (kanskje har mareritt-alderen begynt?), trengt mer trøst - og ikke minst, våknet tidligere. Dagen har startet mellom fem og halv seks de siste ukene....

Ingen glidende overgang, ingen forvarsel. Og vi bortskjemte foreldre sliter :ler:!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...