Gjest Gjest_Pjuska_* Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 Jeg er akkurat nå sykemeldt pga en brukket fot, og samboeren min jobber veldig mye, og tar gjerne på seg overtid. Jeg ligger på sofaen stort sett hele dagen og er selvfølgelig veldig ensom, så lyspunktet mitt nå om dagene er når sambo kommer hjem fra jobb. I det siste har han bare tatt på seg mer og mer overtid, så tror han synes jeg er forferdelig klengete, og rett og slett gruer seg til å komme hjem til meg... Jeg er også nokså sjalu og skeptisk.. Om han får nye jentevenner på facebook bare _må_ jeg spørre hvilket forhold han har til dem,hvordan han kjenner dem osv.. Og skal han på en kveld med gutta kommer hele regla om hvem,hva,hvor.. blir gal av meg selv... Hva skal jeg gjøre? Føler at jeg kveler ham..
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #2 Skrevet 6. mai 2008 Jeg er akkurat nå sykemeldt pga en brukket fot, og samboeren min jobber veldig mye, og tar gjerne på seg overtid. Jeg ligger på sofaen stort sett hele dagen og er selvfølgelig veldig ensom, så lyspunktet mitt nå om dagene er når sambo kommer hjem fra jobb. I det siste har han bare tatt på seg mer og mer overtid, så tror han synes jeg er forferdelig klengete, og rett og slett gruer seg til å komme hjem til meg... Jeg er også nokså sjalu og skeptisk.. Om han får nye jentevenner på facebook bare _må_ jeg spørre hvilket forhold han har til dem,hvordan han kjenner dem osv.. Og skal han på en kveld med gutta kommer hele regla om hvem,hva,hvor.. blir gal av meg selv... Hva skal jeg gjøre? Føler at jeg kveler ham.. Jeg er ingen psykolog men liker å late som da: Det første steget ser det ut til at du allerede har tatt. Insett at det kan kvele ham. Neste steget er vel å prøve og kjenne på sjalusien litt. La den herje deg litt, gråt en skvett eller tusen, ikke spør ham hva,hvor,når, men la ham gå ut uten at du spør. Kommer til å gjøre dritvondt der og da, men man blir litt tøffere av sånt, i know. Litt sjalusi er faktisk sunt i et forhold, mye sjalusi er enten beretiget dvs at han/hun er utro(mange signaler hele tiden eller helst faste beviser om man vil), eller at du sliter med selvfølelsen din(en liten blandings også, her kan emosjonelle forskjeller mellom dere to være av betydning). For å bygge opp selvfølelsen din må feilfølelsen brytes ned først. Mitt tips lenger over er en slik øvelse, men en ganske så snill versjon. Utsette seg selv for så triste vonde tanker at man faktisk tvinger seg selv til å bli et mer selvstendig og selvsikkert menneske er teorien bak, men det sier seg selv at det er vanskelig å gjøre uten profesjonell hjelp(se f.eks BratCamp). Her kan selvfølgelig en form for terapi være til hjelp men det er ikke nødvendigvis nødvendig. Jeg kjenner ikke bakgrunnen deres, men er du skikkelig sjalu uten grunn må du faktisk bygge opp selvbildet ditt og da MÅ det gamle feilbildet rives ned først, og det er ikke så lett, men det er fullt mulig... Det er heller ingen skam å søke hjelp, for slike ting styres av mekanismer og traumer vi har pådratt oss gjennom livet. Stikkord er BEARBEIDE!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå