Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Jeg har så lyst på bunad, og da Øst-Telemark bunad, ettersom mormor kommer derfra. Men den er KJEMPEDYR. Jeg har lekt litt med tanken på kanskje å kunne brodere den selv, dels fordi det da blir billigere, men også fordi det blir veldig spesielt å ha en bunad man har brodert selv.

Er det noen som har brodert bunader her? Tror dere at det kan være mulig for meg å få det til? Jeg har ikke mye erfaring fra brodering fra før, og skjønner at jeg må lære meg de forskjellige stingtypene først, tenkte kanskje å gå på bunadskurs.

Lurer også på om noen har peiling på hvor mye en matrialpakke koster til Øst-Telemarkbunaden?

Det er svært mye broderi på den, så jeg skjønner at det vil ta laaang tid, men tror dere det går?

Vennlig hilsen Kristine.

Gjest Zalomine
Skrevet

Om du har lite erfaring, så anbefaler jeg deg et bunadkurs ja, på ett eller annet vis (da er det kanskje ikke like lønnsomt å brodere selv lengre, det vet jeg ikke.....)

Min mor broderte min bunad. Det gjorde hun fordi hun ville, og fordi de som blir brodert av de gamle damene som broderer for husfliden, de er somreegl feil på alle sammen (disse damen bryr seg visstnok ikke helt om hvilke farger det skal være, de bruker den de liker best....)

Mamma hadde sin egen som mal da, men rettet opp noen fargefeil der også. Så min er helt korrekt sydd. Det er jo også en fordel ved å ha gjort det selv. Men, mamma er erfaren med broderi da. Jeg hadde aldri klart det. Mamma broderte bunaden til kusina mi i fjor også. Hun har gjort dette flere ganger altså, så hun kan det. Jeg kan det ikke.

Den bunaden du snakker om har jeg ingen erfaring med (men anbefaler deg å beregne dobbelt så lang tid som du tror, for slike ting tar tid, om man er uerfaren) Hva det koster, det forteller nok husfliden deg best?

Lykke til. Å ha en bunad er flott. Ja, nå er det tid for stryking av bunadsskorte og skaut til 17. mai. Jeg er stolt av å bruke bunaden min jeg :)

Skrevet

Min bestemor broderte min bunad.

Bunaden er ganske enkel og har bare litt broderi, likevel brukte hun en hel evighet på den. Og hun hadde brodert hele livet (blandt annet flere bunader av samme type).

Hvis du vil gjøre dette selv, så meld deg på et kurs. Det er neppe så enkelt som det ser ut som.

Skrevet

Det er veldig vanskelig å lage bunad, men hvis du har anlegg for slikt går det sikkert fint. Min mor har sydd bunader til hele familien ,og jeg har nettopp fått ny. Det var myyyye arbeid selv for henne, som sikkert har sydd fem bunader før. Men det lønner seg. Min bunad kostet bare 4000,- i materiale. Ferdigsydd ville den kostet 15000,-

Gjest Solskinn
Skrevet
Min mor broderte min bunad. Det gjorde hun fordi hun ville, og fordi de som blir brodert av de gamle damene som broderer for husfliden, de er somreegl feil på alle sammen (disse damen bryr seg visstnok ikke helt om hvilke farger det skal være, de bruker den de liker best....)

Det er ingen absolutt sannhet i forhold til hvilken farge som skal være hvor. Man står til dels fritt til å velge farger (selvsagt innen de fargene som finnes med i materialpakken) Dette er i alle fall god gammel tradisjon.

Jeg har brodert deler av min Øst-Telemarks bunad selv. Fikk/arvet den av farmor (som fortsatt lever) da jeg var 18. Det var utrolig mye jobb, men veldig gøy å ha gjordt det selv. Da vi bestemte oss for å gifte oss i bunad fikk jeg hjelp til å gjøre den ferdig, det tok rett og slett for lang tid (jeg hadde ikke så mye kveldstid å ta av). Jeg hadde ikke brodert så mye av den typen tidligere, men er ganske bevandret i håndarbeid generelt. Er du hendig tror jeg du lærer det du trenger på ett kurs!

Husfliden på Notodden sa at den materialpakken jeg hadde ville koste rundt 5000 i dag (eller, det var vel 2-3 år siden).

Lykke til!

Skrevet

Jeg har brodert øst-telemarkbunaden min selv. Det er mye jobb!

Jeg hadde heller ikke brodert mye før, men fikk med noen prøvelapper som jeg øvde på stingene på, og kjøpte en bok om bunadbrodering som forklarte mye. Det er ikke så mange vanskelige sting, mest plattsøm (som det gjelder å få til å ligge pent). Brukte 3 år, jeg :o - men da lå håndarbeidet nede i lange perioder innimellom (hadde ingen tidsfrist på meg)

Da jeg kjøpte materialpakke (hos Almankås i Bø) tror jeg jeg betalte drøyt 9000 - men det var inkludert resten av stoffet til bunaden - fikk den montert av noen andre.

Pulsatilla

Gjest Zalomine
Skrevet

Å ha nesten alt broderiet åp ryggen rosa, når et skal være rosa, rødt, grønt, blått, og gult, det er feil. Ja, hun hade brukt mer rosa på ryggen enn det er med rosa til hele bunaden.

Det ER noe som er rett og noe som er feil i bruk av farger, når det gjelder min bunad i alle fall. Fordi, den skal være slik den skal være (altså, slik mønsteret er, som er slik bunaden offisielt er) Det følger jo ikke med uendelige mengder av hver farge, men det som er passe nok til så mye som det skal brukes av hver farge. Du mener at jeg kan velge selv, og defor ha rosa rygg, rødt åp forkleet, grønt og blått på fronten (Disse er det ikke så mye av, derfor må jeg bruke begge for å få nok til alt mønsteret) og putte det gule og hvite og gulltråden sånn litt der det passer meg? Det er en grunn til at det finnes et mønster.... Bunaden er et gammelt plagg. Jada, de gjorde det sikkert litt forskjellig i gamle dager, men nå er det slik den offisielt skal være, og da lager man ikke rosa rygg, eller lager mønsterne feil! Det er mange farger i hvert mønster, og dråper er ikke det samme som prikker. Min bunad har mange broderier i kompliserte mønstre, og det ER noe som er rett, og alt annet er feil.

Mulig du synes det er lov til å mikse og blande som du vil. Da er jeg glad du aldri fåt lov til å TA på min bunad i alle fall. Jeg vil nemlig ha det fargespillet som det er meningen kombinasjonen av fargene skal gi, og jeg vil ha en bunad som er pent brodert, og rett brodert.

Mamma får ansvaret for å brodere bunad til mine eventuelle døtre også, dersom fingrene bare holder (hun har leddgikt). Kan hun ikke det (kan jo få lang tid på seg) så får hun lære meg det så jeg kan gjøre det selv, for jeg vil ikke risikere at den som broderer den har slike holdninger om at "jeg kan bruke de fargene jeg selv liker best".

En bunad er ikke et hvilketsomhelst plagg....

til deg som vil brodere bunaden selv: Lykke til. Det er et spennende prosjekt. Beregn god tid, sørg for å vite hvordan du skal gjøre det, så får du et flott plagg som du vil verdsette høyt resten av livet :)

Skrevet

Du verden så hissig man ble her da :o :ler:

• Liker 1
Gjest Solskinn
Skrevet

Kjære Fredagsbarn!

Det var da ikke meningen at du skulle bli så sint, da!

Spm her gjaldt jo en Telemarksbunad, og da er det faktisk sånn at det ikke finnes noe fasit på at akkurat det bladet skal være grønt, det lyse grønt og det rødt. Det er fakta. Det er ikke dermed sagt at du kan ha hele mønsteret i rødt, men fra gammelt av så fantes det mange lokale varianter av mønster og fargekombinasjoner og det var nok ingen som satt med en fasit detaljene i hver enkelt ranke.

Jeg vet jo ikke hva slags bunad du har og hvordan håndtverkstradisjonene er der den kommer fra og hvordan bunadsbroderingen har utviklet seg i moderne tid. Men jeg tviler på at det finnes en regel om at den blomsten skal ha så mange sting med rosa mens den ved siden av skal ha to mer. Det var liksom mere på det nivået jeg mente, da!

Ikke bli sint på meg dah..... :roll:

Skrevet

Min mamma broderte bunad til meg i konfirmasjon, og hun brukte vel 8-10 mnd på den. (Det er briderier nederst rundt hele stakken, og en del på skjorta)

(Hun broderte og monterte den selv)

Men et bunadskurs er absolutt å anbefale, ja (i følge henne)

Lykke til

Gjest Zalomine
Skrevet

Nei, sint er jeg ikke, slett ikke sint, tolk meg ikke som om jeg var sint da.

Og, jeg snakka ikke om "to sting mere rødt" heller, forøvrig. antallet sting er uvesentlig, på min bunad er det altså slik at mønsteret har mange farger, felter kan du vel si (det er sydd med plattsøm det meste av det) og et rødt felt og et rød-rosa felt sammen gir en helt annen effekt enn om alt er rosa... Når det grønne skal bryte med det røde, så får du ikke samme effekt av å "bryte" det røde med en rød-rosa. Når det skal falle små "dråper" nedover broderiet, så er det ikke like pent å bare lage en knute. Når det hvite skal ligge som en tynn kamt langs broderiet, så er det ikke det samme å fylle åpningen i broderiet med et hvitt felt.... Skjønner?

Jeg ser på bunaden som noe helt spesielt, noe meget spesielt og ikke noe hvasomhelst. Derfor vil jeg det skal være gjort rett, og pent. Jeg er meget klar over at detaljer nok har endret seg de siste 200 årene, men faktum er at de lokale variantene fortsatt i stor grad består, for det finnes mange bunader fra mindre plasser rundtomkring som ligner på min, men har litt annerledes broderier når man ser bedre etter. Jeg vet nå ikke helt sikkert når det ble bestemt hva som er den offisielt sett rette måten å lage denne buanden på, men slik som det skal være, slik skal det være etter min mening.

Jeg var slett ikke sint, og beklager meget om jeg kunne tolkes slik, det var aldri meningen. Men jeg verdsetter bunaden meget høyt, den betyr mye for meg.

Skrevet

Bestemor broderte forstykket på skjorta og på stoffet til veska, som var ferdig da jeg var ca. 10 år, før øynene hennes ble for dårlige til slikt arbeid. Skjorta ble ikke montert før jeg var 15, så de visste litt mer om min størrelse. Tanten min vever for husfliden, men de leverer garn til henne og er svært nøye med at garn og ferdig stoff skal korrespondere, så mamma måtte kjøpe fra husfliden hva hennes søster hadde vevd for henne.. Bunadsnazister. Vesten og skjørtet har vevemønster og ikke broderi. Tanten min og mamma monterte bunaden over vinterferien før jeg ble konfirmert. Sølvet kjøpte mamma 4-5 år før da sølvsmeden hadde salg til halv pris. Det tar nok litt tid å lage bunad, men for meg høres det litt rart ut å få en kone du ikke kjenner til å lage bunad også.

Skrevet

de fleste bunader idag er faktisk ikke SÅ veldig gamle, og det HAR blitt regler for hvordan de skal lages. derfor ser eldre bunader litt annerledes ut enn de som ble brodert for kanskje ti år siden. før var det mer variasjon etter hvor du kom fra, på samma bunad. nå har de prøvd å få en bunad fra samme distrikt. dvs at om f.eks vest-oppland bunaden så litt forskjellig ut fra sted til sted innen oppland, skal den nå se lik ut samme hvor i oppland den ble laget. (bare som et eksempel. vet ikke om det er noen forskjell på vest-opplands bunaden fra før og nå)

jeg vet ihvertfall at den bunaden bestemor broderte for 40år siden ikke er helt lik den jeg har(samme type), men alle som har samme type bunad som meg, kjøpt/laget desiste åra, har lik bunad.skjønner? :-?

Skrevet

Har sett litt på hva du sparer om du broderer selv....på den bunaden jeg vil ha må man både brodere og knyte sjal, men om man kjøper dette ferdig kommer det på ca 23 000:- (ferdig montert). Velger jeg derimot å brodere selv (som jeg har tenkt) slipper jeg unna med 10 500 kroner. Det er penger å spare på sånt.

Gjest Scarlet
Skrevet

Det skulle vel alltids gå, men hver klar over at det er ganske strenge krav til en bunad med tanke på at broderiene skal sitte på helt riktig sted, og det må også være helt rett samtidig som de må være helt korrekt sydd. Bare det er en liiten feil kan folk faktisk si at bunaden din ikke er riktig/ekte. Hvis man har veldig liten erfaring fra sying så er vel ikke akkurat en bunad det man burde hoppe rett på. Det er veldig vanskelig å sy en bunad! Min bunad ble sydd av en lokal sy-dame, og hun sier at å sy bunader krever at man har erfaring i og med at det er veldig mye pirkearbeid.

Å gå på bunadkurs er i hvertfall en god begynnelse :D

Lykke til!

Annonse
Skrevet

Noen bunader må man ha gått på kurs for å få lov til å brodere. Øst-Telemark skal du kunne sette i gang med selv. Lykke til! Du bør være glad i å brodere - og nøyaktig..

Jeg vil anbefale deg å ha en annen bunad som du kan se på mens du broderer. Evt. noen gode bilder. (Hjelper deg å se hvor de forskjellige fargene skal være..)

Jeg anbefaler å kjøpe hos Almankås i Bø. De er hyggelige, billigere og vet mer om det enn Heimen husflid i Oslo..

• 5 år senere...
Gjest Gjest_Eivind_*
Skrevet

Eg fekk ein gang ein bunad gratis av ein butikk i Sogn ein plass osm heiter spindelvev. Det var sykiske som jobba der, men alikavel fint. Tenker fortsatt på ka dei kan ha gjort med bunaden mens dei lagde den.

Skrevet
Eg fekk ein gang ein bunad gratis av ein butikk i Sogn ein plass osm heiter spindelvev. Det var sykiske som jobba der, men alikavel fint. Tenker fortsatt på ka dei kan ha gjort med bunaden mens dei lagde den.

??? Dette innlegget forstod jeg ikke, men kan hende det er meg som er dum?

Viss du mener den er brodert av psykisk syke, har det nok vært god terapi. Både fengsel, eldresenter og sykehus av ulike slag har ofte håndarbeids rom eller snakker rom. Ser ikke noe galt i det, tvert i mot. Mange ganger blir håndarbeidene loddet ut, solgt på messer osv...Tror det er sjelden at noen får noe gratis.

Skrevet

Jeg broderer bunad selv, men ikke først og fremst for å spare penger.

Hvis du regner med de hundrevis av timene du kommer til å nedlegge i dette, og begynner å regne på hva du kunne fått i timelønn hvis du hadde jobbet disse timene, så blir en selvbrodert bunad langt dyrere enn en ferdigkjøpt en.

Det er en morsom hobby, og hvis du har interesse for håndarbeid generelt, så er det absolutt å anbefale. Men du burde nok gå et kurs. Dette koster selvsagt også penger. Hvis du kjenner noen andre som syr bunad, så blir det morsommere hvis man gjør det sammen.

• 6 år senere...
Skrevet (endret)

Heisann.

Jeg har så lyst på bunad, og da Øst-Telemark bunad, ettersom mormor kommer derfra. Men den er KJEMPEDYR. Jeg har lekt litt med tanken på kanskje å kunne brodere den selv, dels fordi det da blir billigere, men også fordi det blir veldig spesielt å ha en bunad man har brodert selv.

Er det noen som har brodert bunader her? Tror dere at det kan være mulig for meg å få det til? Jeg har ikke mye erfaring fra brodering fra før, og skjønner at jeg må lære meg de forskjellige stingtypene først, tenkte kanskje å gå på bunadskurs.

Lurer også på om noen har peiling på hvor mye en matrialpakke koster til Øst-Telemarkbunaden?

Det er svært mye broderi på den, så jeg skjønner at det vil ta laaang tid, men tror dere det går?

Jeg broderer til vanlig ( løpere og småbilder ). Jeg har brodert litt over 1 år så jeg har ikke veldig mye erfaring ☺. Jeg har aldri prøvd å brodere/sy bunad men har veldig lyst til det. Jeg har gudbrandsdal bunaden og fant biter av stoffet som har blitt klipt bort å prøver å brodere ene blomsten fra bunaden med vanlig broderi tråd bare for å prøve 😊. Fin måte å prøve litt av mønstret på siden det blir bare en " prøveversjon ". Man bruker ca. 1 år (pluss / minus). Det kan være lurt å dra innom Husfliden for å få gode råd og tips ☺

Vennlig hilsen julianne

Endret av Julianne95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...