Gå til innhold

hvordan lage brun saus

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan lager man brun saus? Jeg har ikke noe kraft eller noe..

Videoannonse
Annonse
Gjest Lacuna
Skrevet

Har du buljongterning/buljongpulver? Uten blir det litt tamt.

Det du gjør, er å bruke en stekepanne/gryte som tåler høy varme. Smelt så en ganske stor klatt med margarin og la det bli nøttebrunt (pass på!), tilsett deretter et par skjeer hvetemel, og rør hele tiden til det er blitt en fin, konjakkfarge på massen. Deretter kan du spe med buljong eller kraft, og la det koke opp. Etterpå kan du tilsette det du måtte ønske av smakstilsetninger.

Gjest Gjest
Skrevet

Um, jeg har grønnsaksbuljong. Går det bra, eller må jeg ha en annen type buljong?

Gjest Lacuna
Skrevet

Neida, det går sikkert helt fint. :) Bland ut i litt vann før du bruker den til å spe ut jevningen (mel/margarin-massen). Spe litt om gangen så du kan kontrollere at det ikke blir altfor tynt.

Egentlig er brun saus ingen heksekunst å lage, men selv lager jeg det så godt som aldri. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Må jeg har i noe sånn sukkerkulør for at det skal bli brunt? (har en vag formening om at min mor alltid brukte en flaske med politisk ukorrekt navn når hun laget saus :P )

Gjest Lacuna
Skrevet

Nei, hvis du gjør det på den måten jeg beskriver, så slipper du unna å bruke det skvipet der. Sukkerkulør er for pyser som ikke kan lage brun saus. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

ok, da gjør vi et forsøk. Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...