Gjest frøken grønn Skrevet 6. mai 2008 #1 Del Skrevet 6. mai 2008 Hva er budfrist? Hvis en leilighet har prisantydning f.eks 2,5 mill, og blir stående usolgt... Er det noe i veien for å legge inn et bud på langt under prisantydning, f.eks 1,8 mill? Er budet bindende, eller kan man ombestemme seg ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #2 Del Skrevet 6. mai 2008 Hva er budfrist? Hvis en leilighet har prisantydning f.eks 2,5 mill, og blir stående usolgt... Er det noe i veien for å legge inn et bud på langt under prisantydning, f.eks 1,8 mill? Er budet bindende, eller kan man ombestemme seg ? er du 12? Bruk Google, for pokker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 6. mai 2008 #3 Del Skrevet 6. mai 2008 Budet er bindende fram til den fristen man har satt. Fristen må være tidligst 24 timer etter siste annonserte visning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høstjenta Skrevet 6. mai 2008 #4 Del Skrevet 6. mai 2008 Du kan legge inn bud på akkurat det beløpet du vil, man begynner gjerne litt under prisantydning. Bud er bindende innen fristen går ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #5 Del Skrevet 6. mai 2008 Du kan legge inn bud på akkurat det beløpet du vil, man begynner gjerne litt under prisantydning. Bud er bindende innen fristen går ut. Men hva er "litt under prisantydning"? Er det f.eks flaut eller idiotisk eller noe slikt å by 1,8 mill når priasntydningen er f.eks 2,5 mill? Jeg skjønner jo at jeg kan by 2,4 mill, men jeg lurer på hvor mye mindre man kan by uten at det blir helt latterlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betsy Skrevet 6. mai 2008 #6 Del Skrevet 6. mai 2008 Du byr akkurat det du føler for, men du kan jo kontakte megler for å høre hvilken minstepris selger forventer å få for eiendommen. Dersom boligen har vært ute til salgs lenge uten nevneverdig interesse fra potensielle kjøpere, er det ofte at selger kommer med antydninger om et beløp han er villig til å selge eiendommen for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #7 Del Skrevet 6. mai 2008 Du kan by så lavt du vil. Veldig mye under prisantydning så må du regne med at budet avvises. Du er bundet til den fristen du selv har satt bortsett fra tidligst 24 timer etter siste annonserte visning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fredrik=) Skrevet 6. mai 2008 #8 Del Skrevet 6. mai 2008 du kan ikke gå rundt og by på ting sånn helt uten vidre. du må bekrefte at du faktisk kan stå for budet. om du er på utkikk etter bolig begynner du med å gå i banken din og får et lånebevis som viser hvor mye du kan by(inkl fellesgjeld). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RedFox81 Skrevet 7. mai 2008 #9 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg synes ikke det er noe vits å by på 1,8 mill når prisantydningen er 2,5 mill. Det er faktisk for lav bud, synes jeg, og hvis du er virkelig interessert i denne leiligheten, du vil vel ikke bli stemplet som useriøs budgiver? Det er altså ikke flaut, men bare dumt. Noen bolig kan være kraftig overpriset, men du prøver jo å by på nesten 2/3 av prisen. Jeg ville begynt fra minst 2,2, men det er veldig avhengig av hva koster liknende leiligheter i samme området, og det kan du lett sjekke på finn.no. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titta Skrevet 7. mai 2008 #10 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg ser ikke noe problem i å legge inn et lavt bud, hvertfall hvis det er en bolig som har ligget ute for salg veldig lenge. Et vennepar av oss la inn et lavt bud (450.000,- under takst som var på 1750.000) som de egentlig aldri regnet med at skulle gå gjennom, men selger slo faktisk til og aksepterte budet. De var nesten litt flau over å legge inn ett så lavt bud, de kunne jo ha bydd mer, men tenkte det var verdt ett forsøk. Noe det tydeligvis var. Mulig det er jeg som ikke forstår helt, men jeg ser ikke helt hvorfor et lavt bud på en bolig som har ligget lenge til salgs skal oppfattes som useriøst. Og om nå selger gjør det, hvilken praktisk betydning skulle det ha? Jeg har aldri hørt om en selger som ikke vil ta imot høyere bud fra en potensiell kjøper fordi de i første omgang la inn et for lavt bud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #11 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg la inn et bud på 1,5 på en leilighet med prisantydning på 1,8, etter at den hadde stått til salgs i over tre måneder. Da ble megler først sur.. han "skjønte ikke helt hva jeg ville med et slikt bud, det var jo aaalt for lavt".. Halvannen måned senere lå fremdeles boligen ute for salg, så jeg la inn akkurat det samme budet en gang til, og fikk leiligheten. Så du -kan- risikere at de blir litt mugne, men det er vel de færreste som lar muggenhet stå i veien for å akseptere et bud når de ikke får noen andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest TS Skrevet 7. mai 2008 #12 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg synes ikke det er noe vits å by på 1,8 mill når prisantydningen er 2,5 mill. Det er faktisk for lav bud, synes jeg, og hvis du er virkelig interessert i denne leiligheten, du vil vel ikke bli stemplet som useriøs budgiver? Det er altså ikke flaut, men bare dumt. Noen bolig kan være kraftig overpriset, men du prøver jo å by på nesten 2/3 av prisen. Jeg ville begynt fra minst 2,2, men det er veldig avhengig av hva koster liknende leiligheter i samme området, og det kan du lett sjekke på finn.no. Har sjekket det: lignende leiligheter ligger på 1,8 - 2, 3 mill (dvs liten, innflyttingsklar, uten privat hage, men med egen balkong, og med teknisk takst langt lavere - det er beliggenheten som er dyr...). Det som er litt "skummelt" med denne leiligheten, er at den inngår i et sameie, men jeg aner jo ikke hvordan de andre folkene som skal bo der kommer til å være. Ingen har flyttet inn ennå, og huset ser nokså mørkt og trist ut på utsiden. Men det er lyst og fint inni.... De andre leilighetene er solgt. Kan jeg f.eks spørre megler hvem kjøperne til de andre leilighetene i huset er? TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #13 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg la inn et bud på 1,5 på en leilighet med prisantydning på 1,8, etter at den hadde stått til salgs i over tre måneder. Da ble megler først sur.. han "skjønte ikke helt hva jeg ville med et slikt bud, det var jo aaalt for lavt".. Halvannen måned senere lå fremdeles boligen ute for salg, så jeg la inn akkurat det samme budet en gang til, og fikk leiligheten. Så du -kan- risikere at de blir litt mugne, men det er vel de færreste som lar muggenhet stå i veien for å akseptere et bud når de ikke får noen andre. He he det er vel det jeg også tenker, at noen mennesker er jo avhengig av å få solgt, slik at det er begrenset hvor lenge de kan sitte med leiligheten usolgt. Og da er det jo kjøpers marked, ergo kan man vel by hvor lavt som helst egentlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy d-.-b Skrevet 7. mai 2008 #14 Del Skrevet 7. mai 2008 Har sjekket det: lignende leiligheter ligger på 1,8 - 2, 3 mill (dvs liten, innflyttingsklar, uten privat hage, men med egen balkong, og med teknisk takst langt lavere - det er beliggenheten som er dyr...). Det som er litt "skummelt" med denne leiligheten, er at den inngår i et sameie, men jeg aner jo ikke hvordan de andre folkene som skal bo der kommer til å være. Ingen har flyttet inn ennå, og huset ser nokså mørkt og trist ut på utsiden. Men det er lyst og fint inni.... De andre leilighetene er solgt. Kan jeg f.eks spørre megler hvem kjøperne til de andre leilighetene i huset er? TS Hvis du vil kjøpe en leilighet kommer du nok ikke utenom at den er en del av et sameie, et borettslag eller et aksjeselskap. Det er på en måte det som er poenget med en leilighet kontra en enebolig. Du kan aldri vite hva slags mennesker som bor/kommer til å bo der du flytter inn, men du kan jo så klart spørre megler hvem som har kjøpt allerede. Du får helt sikkert ikke navn eller andre sensitive opplysninger, men kan jo hende du kan få vite ca alder og om det er enslige eller samboere. Men ville ikke regnet med det. Å legge et lavt bud kan være lurt hvis du vet at det er en leilighet som folk har problemer med å selge, men hvis ikke ville jeg vært noe forsiktig. Megler kan bli "muggen" som noen sier, og ikke ta deg seriøst i resten av runden (og i verste fall ikke holde deg oppdatert på bud som kommer inn). Dette er så klart i veldig uproft av megler, men så er det dessverre veldig mangle "meglere" der ute! Lykke til med boligkjøp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå