sjalabais2008 Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 I løpet av den siste uken har jeg sikkert drept 3-5 møll hver eneste dag. Jeg har nesten ikke sett møll før i det hele tatt og rommet mitt er nokså isolert, så jeg frykter at det var noe møll eller fundamentet til en koloni som ble med inn med et klesvask som tørket ute eller noe. Men jeg vet ikke hvordan jeg kan lokalisere "kilden" og hvordan jeg går fram for å få de ut igjen. Jeg har selvfølgelig hørt om møllkull, men finner forbausende lite informasjon på nettet ... Kan noen hjelpe meg? Mvh Sjalabais
Kaffekoppen Skrevet 7. mai 2008 #2 Skrevet 7. mai 2008 Er du sikker på at det er klesmøll og ikke "matmøll"? Hvor i leiligheten finner du dem? Begynn på dette rommet og gå gjennom alt (kombiner det med vårrengjøring ) Gå gjennom alle tørrvarene dine og sjekk dem. Sjekk også tepper som ligger på gulvet, klesskapet, (gamle) skap og andre gjemmesteder. Du må først finne ut hvilken type møll det er snakk om. http://www.helsenytt.no/artikler/skadedyr.htm http://www.fhi.no/dav/4c252640bf.pdf
sjalabais2008 Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. mai 2008 Hei og takk for svaret! De likner på pels- og tørrvaremøll. Jeg tenkte å prøve å ta bilde av de tre jeg moste i dag morges, men fant vel ut at det hjelper svært lite til identifisering. :D I bunn og grunn kan de altså være overalt og den beste måten å få de vekk på er enten å fryse ned soverommet eller å vaske alt av klær? Det var egentlig det jeg ikke ville høre. Jeg har kun sett de på soverommet mitt, ikke på kjøkkenet eller andre steder. De går som regel rett under taket, har sjelden sett de fly. Finnes det møll som går i treverk også? Eller noen som kunne trives i sprekkene i taket? Legger ved et bilde av det.
LilleBille Skrevet 7. mai 2008 #5 Skrevet 7. mai 2008 Prøv Matakill http://www.nessemaskin.no/shop_files/shop_...kkelnr=422-6003 - og så ville jeg kvittet meg med melposer og andre tørrvarer etc. som ikke er pakket i plast. Hadde en gang gleden av å få masse dyr i en eske flatbrød ... og brukte evigheter på å finne ut hvor alle de grå "flagrene" kom fra - da de aldri var på kjøkkenet, men stor sett dukket opp i stuen.
sjalabais2008 Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 7. mai 2008 Takk for svaret! Er "Mastakill" noe som jeg sprute inn i skap og sånt? Jeg har nettopp kjøpt nye melposer, men skal undersøke de også... Kjedelig! Hvor kan de komme fra om ikke med maten?
sjalabais2008 Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 7. mai 2008 (endret) Etter den første, veldig hjelpsomme, kommentaren i morges bestemte jeg meg for å jobbe hjemmefra i dag og vaske alt sengeklær som egentlig er det eneste som ligger i ro i klesskapet. Da jeg hang opp den siste vasken nå så jeg at et laken fra andre vasken var nokså hullete, er dette etter møll?? Og i så fall: Er jeg nødt til å vaske alt annet som ligger i klesskapet? edit: Jeg så etter larver og møll i alle klesskap, men fant ingenting. Heller ikke blant laken og sengeklær. Endret 7. mai 2008 av sjalabais2008
onyx Skrevet 7. mai 2008 #8 Skrevet 7. mai 2008 Har du noe ull, plagg eller garn som ligger glemt et sted? Hvis det er klesmøll så er ull favoritten, andre naturmaterialer nr. 2 og syntetiske greier er de overhodet ikke interessert i. Hvis du har tøy som brukes lite så kjøp noen klesposer til oppbevaring og legg gjerne noen møllkuler i bunnen. Lykke til med jaken, møll er ikke gøy!
LilleBille Skrevet 7. mai 2008 #9 Skrevet 7. mai 2008 Takk for svaret! Er "Mastakill" noe som jeg sprute inn i skap og sånt? Kan sprayes overalt - men virker ved kontakt - så jeg sprayer langs lister, karmer og sånt
sjalabais2008 Skrevet 8. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 8. mai 2008 nå har jeg lagt alt av ullplagg inn i poser, ristet det godt, sett etter møll i alle klesskap og ikke funnet noe. og det var heller ikke møll på rommet i går kveld. men nå kom jeg nettopp hjem fra en forsamling og ble hilst velkommen av tre stygge møll, nærbilde av en som satt på data'n vedlagt. jeg bor i bergen, hvor kan jeg kjøpe "mastakill" her? nettbutikken krever nok litt porto den da.
sjalabais2008 Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 29. mai 2008 Hender det at møll spiser papir og / eller tapet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå