*Mocca* Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 Vi vet nesten ikke hva vi skal gjøre..... Føler vi har prøvd alt.... belønninger, late som ingenting, være streng, oppmuntre masse, minne på at han må gå på do.... Gjort alt fra store belønninger til små ting som han selv har fått velge..... på forhånd.... Virker ikke alltid som han merker at det skjer noe heller, eller har skjedd noe... Noen andre som har hatt erfaring med dette? Han skal begynne på skole til høsten, så vi håper vi kan klare dette før skolestart... Vil ikke at han skal bli mobbet pga dette heller....
Kanutten Skrevet 6. mai 2008 #2 Skrevet 6. mai 2008 Hei Vi hadde akkurat det samme problemet med vår sønn. Vi var så fortvilte, vi følte vi hadde prøvd alt av løsninger. Dro han med til lege for å utelukke at noe var galt. Snakket med helsesøster osv. Hele tiden fikk vi til svar at vi måtte bare ta tiden til hjelp, og ikke stresse med det. Vi var også redd for dette med mobbing osv. Da sønnen vår begynte på skolen, hadde vi en dialog med lærer, som skulle minne han på å gå på do med jevne mellomrom. (Uten at det hjalp noe særlig syntes vi..) Men etterhvert, så gikk det over. Tror han gikk i andreklasse da han sluttet helt. Da gikk det liksom over av seg selv. Så med fare for at det ikke er noen trøst til dere akkurat nå, så vil jeg bare si at bruk tiden til hjelp, det går over og blir bra. En annen ting: I klassen til poden vår, så var det mange som ikke hadde sluttet å tisse på seg ved skolestart, så vi var ikke alene, og det er sikkert ikke dere heller. Lykke til.
:-) anna Skrevet 6. mai 2008 #3 Skrevet 6. mai 2008 Sønnen vår har hatt samme problemet. Han går i første nå, og det gav seg heldigvis så og si helt før skolestart. I starten av førsteklasse var det bare litt "skvetting" Og det løste vi ved å sørge for at han ikke hadde på seg klær der det ville vise veldig godt om han ble våt. Ingen grå joggebukser hos oss altså. Men det er ikke uvanlig i første klasse altså. Rektor på skolen til sønnen min sa det faktisk i åpningstalen første skoledag. At det skjer at man har uhell når man går i første, så da er det lurt å ha skiftetøy på skolen Sønnen min har blitt utreda på alle vis, og det er ikke noe galt med ham. Men en lege mente at det kunne være fordi han er så høy for alderen. Han forklarte det med at det å kjenne at man skal på do er et finstilt system, og at barn som vokser fort rett og slett kan slite med at ikke alt vokser i samme tempo.
cili81 Skrevet 6. mai 2008 #4 Skrevet 6. mai 2008 Hei, ta en tur til legen å få Minirin.. dette er en medisin mot sengevæting... er en nesespray, så det er ingen tabletter eller stikk.... bare et "sniff" før leggetid... jeg kommer fra en familie hvor mange av guttene i familien slet med problemet... men Minirin fungerer bra... "Virkestoffet i Minirin fungerer på samme måte som det naturlige hormonet vasopressin, dvs. at det bl.a. øker nyrenes evne til å konsentrere urin og reduserer dermed urinmengden." Hentet fra Felleskatalogen...
*Mocca* Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. mai 2008 Men virker Minirin også for barna på dagtid... skjer innimellom at han tisser på natten, men minst 1 gang daglig, stort sett flere.... Har fått time hos helsesøster nå.... Begynner kanskje å synes at det er for tidlig med skolestart jeg, når så mange kanskje sliter med det samme.... Næ... er nok bare jeg som er fortvila.....
Gjest "been there, done that" Skrevet 6. mai 2008 #6 Skrevet 6. mai 2008 Helsesøster får ikke gjort noe til eller fra i slike situasjoner. Hun vil nok bare komme med råd dere allerede selv har tenkt på eller forsøkt ut. Det er bare to ting man kan gjøre: 1. gå til legen for å få slått fast at det ikke er noe fysisk galt med gutten 2. godta at gutten tisser på seg fortsatt og trenger tid før han blir tørr. Deretter har man 2 alternativer: 1. akseptere at han tisser på seg og skifte og vaske klær etter behov 2. la han gå med bleier til han blir tørr
Gjest GA Skrevet 6. mai 2008 #7 Skrevet 6. mai 2008 Føler vi har prøvd alt.... belønninger, late som ingenting, være streng, oppmuntre masse, minne på at han må gå på do.... Du sier ingenting om dere har brukt bleier? Virker ikke alltid som han merker at det skjer noe heller, eller har skjedd noe... Da behøver han bleier!
milla-mor Skrevet 6. mai 2008 #8 Skrevet 6. mai 2008 Da datteren min skulle slutte med bleie, kjøpte jeg en "treningstruse" til henne. Denne er formet som en truse, men med frottè-stoff inni, så den suger opp mesteparten. Kanskje dere kunne prøvd en sånn? Bestilte den gjennom en nett-side for tøybleier. Ikke begynn med vanlige bleier igjen... Utrolig ydmykende for gutten.
*Mocca* Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 6. mai 2008 Ja, bleie igjen vil ikke være aktuelt for han, det vil være altfor ydmykende. men de trusene kan nok kanskje være en ide ja... Var de dyre? Han trenger jo endel av dem....
:-) anna Skrevet 7. mai 2008 #10 Skrevet 7. mai 2008 Bare en ting til. Med sønnen min oppdaga vi at sengevetingen om natta og skvettingen om dagen hang sammen. Vi tenkte først at han måtte være helt tørr på dagen før det var vits i å prøve på natta. Men etterhvert tenkte vi at det kanskje var omvendt - og det viste seg å stemme for sønnen vår. Vi lånte alarmmatte på helsestasjonen, som vi brukte en stund, og den hjalp faktisk veldig. Nå vekker vi ham når vi legger oss, slik at han får tisset da.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #11 Skrevet 7. mai 2008 Ser at bleier blir sett på som noe stakkarslig her, syns det er n utrolig teit holdning overfor et hjelpemiddel som faktisk er beregnet for mennesker som sliter med inkontinens. Hvorfor er det liksom mer akseptabelt å putte bleier på voksne eller gamle som lekker urin, mens på barn over normal bleiealder så er det fy og stakkars?
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #12 Skrevet 7. mai 2008 Ser at bleier blir sett på som noe stakkarslig her, syns det er n utrolig teit holdning overfor et hjelpemiddel som faktisk er beregnet for mennesker som sliter med inkontinens. Hvorfor er det liksom mer akseptabelt å putte bleier på voksne eller gamle som lekker urin, mens på barn over normal bleiealder så er det fy og stakkars? En sånn uttalelse kan umulig komme fra noen som har barn i skolealder selv.
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 7. mai 2008 #13 Skrevet 7. mai 2008 Ser at bleier blir sett på som noe stakkarslig her Jeg undres også over hvorfor bleier er akseptabelt å bruke på barn som tisser på seg om natten, mens når det gjelder barn som tisser på seg om dagen så er det ydmykende med bleier?
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 7. mai 2008 #14 Skrevet 7. mai 2008 En sånn uttalelse kan umulig komme fra noen som har barn i skolealder selv. Hvorfor det? H*n har jo helt rett i at bleier er hjelpemiddel for personer som sliter med urinlekkasjer. Hvorfor skal det være noe værre for skolebarn enn andre personer å bruke et slikt hjelpemiddel? Det er synd på personer som sliter med urinlekkasjer uansett alder, men vi kan da ikke holde på å velge bort praktiske hjelpemiddeler av den grunn.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #15 Skrevet 7. mai 2008 Jeg undres også over hvorfor bleier er akseptabelt å bruke på barn som tisser på seg om natten, mens når det gjelder barn som tisser på seg om dagen så er det ydmykende med bleier? Hvordan kan du spørre om det? Har barnet klassekamerater rundt seg om natten, kanskje? Det må da være såre enkelt at det handler om hva de andre barna vet eller ikke? Beklageligvis, må man gjerne si, men sånn er det nå en gang.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #16 Skrevet 7. mai 2008 Hvorfor det? H*n har jo helt rett i at bleier er hjelpemiddel for personer som sliter med urinlekkasjer. Hvorfor skal det være noe værre for skolebarn enn andre personer å bruke et slikt hjelpemiddel? Det er synd på personer som sliter med urinlekkasjer uansett alder, men vi kan da ikke holde på å velge bort praktiske hjelpemiddeler av den grunn. Selvfølgelig kan det være kjipt nok å være åtti og være avhengig av bleier. Men å være åtte og gå rundt med bleierumpe på skolen, det må være 100 ganger verre. Er det virkelig foreldre som ikke forstår det? I såfall; stakkars barna deres.
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 7. mai 2008 #17 Skrevet 7. mai 2008 Hvordan kan du spørre om det? Har barnet klassekamerater rundt seg om natten, kanskje? Det må da være såre enkelt at det handler om hva de andre barna vet eller ikke? Beklageligvis, må man gjerne si, men sånn er det nå en gang. Nei de har ikke klassekamerater rundt som om natten, men det har de om dagen. Og når man tisser i buksa så kan jo alle rundt omkring se at barnet har tisset på seg. Har man derimot en bleie på seg er det ingen som ser at barnet har uhell.
Gjest gjest1 Skrevet 7. mai 2008 #18 Skrevet 7. mai 2008 Selvfølgelig kan det være kjipt nok å være åtti og være avhengig av bleier. Men å være åtte og gå rundt med bleierumpe på skolen, det må være 100 ganger verre. Er det virkelig foreldre som ikke forstår det? I såfall; stakkars barna deres. Hvorfor skal det alltid sammeliknes med folk på 80 år? Hva med mennesker på 30-40 år som har urinlekkasjer? Hva er forskjellen for disse og et barn på 8 år? Jo forskjellen er at de voksne innser at de har et problem og at de trenger å bruke et hjelpemiddel for dette problemet, mens i barnets tilfelle så er det foreldrene som tar en avgjørelse for barnet. Og siden det ikke er foreldrene selv som sliter med problemet, så har de en holdning om at bleier er stakkarslig og nedverdigende osv. Klart en slik holdning smitter over til barnet vel. Dessuten så er det forskjellige tykkelser på bleier, så man bruker det som er nødvendig å bruke, ikke nødvendigvis de tykkeste bleiene som gir stor kul over baken. Det finnes mange bleier i dag som knapt syns under klærne og som overhode ikke gir noen stor bleierumpe. Det vet man om man hadde satt seg litt inn i problematikken.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #19 Skrevet 7. mai 2008 Nei de har ikke klassekamerater rundt som om natten, men det har de om dagen. Og når man tisser i buksa så kan jo alle rundt omkring se at barnet har tisset på seg. Har man derimot en bleie på seg er det ingen som ser at barnet har uhell. Klart at det er enda verre å tisse på seg i skoletiden enn det er å gå med bleie. Jeg mente da ikke det. Jeg mener bare at man ikke kan sammeligne det å måtte bruke bleie, når man er 8, 30 eller 80 år. Jeg mener definitivt det er verst for 8-åringen. Selv om det ikke kan være stor stas med inkontinens når man er 30, vil i hvertfall en 30-åring sannsynligvis ha ballast nok til å takle det. 8-åringer kan være nådesløse.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #20 Skrevet 7. mai 2008 Hvorfor skal det alltid sammeliknes med folk på 80 år? Hva med mennesker på 30-40 år som har urinlekkasjer? Hva er forskjellen for disse og et barn på 8 år? Jo forskjellen er at de voksne innser at de har et problem og at de trenger å bruke et hjelpemiddel for dette problemet, mens i barnets tilfelle så er det foreldrene som tar en avgjørelse for barnet. Er det all forskjellen du ser? Handler det ikke også mye om "hva vil de andre si"? Tror du virkelig ikke en voksen takler det noe bedre enn et lite barn, som "burde" vært tørr for lenge siden? Og siden det ikke er foreldrene selv som sliter med problemet, så har de en holdning om at bleier er stakkarslig og nedverdigende osv. Tøys og tull. Helt uenig. Jeg skal garantere deg at om dersom det ble kjent at ungen min eller noen i hennes klasse brukte bleier, så ville andre unger kommentert det. Uansett foreldrenes holdninger. Klart en slik holdning smitter over til barnet vel. Dessuten så er det forskjellige tykkelser på bleier, så man bruker det som er nødvendig å bruke, ikke nødvendigvis de tykkeste bleiene som gir stor kul over baken. Det finnes mange bleier i dag som knapt syns under klærne og som overhode ikke gir noen stor bleierumpe. Det vet man om man hadde satt seg litt inn i problematikken. Handler ikke om det. Det jeg reagerte på, var at man mener at problematikken rundt bleie er den samme om man er 8, 30 eller 80 år. Klart at dersom man snakker om en usynlig trusebleie på et skolebarn, blir saken en helt annen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå