Gjest myrra Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 Hei Jeg lurer på noe Etter et dødsfall i nær familie (La oss si ei "filletante"), hvor lenge må/bør man utsette et bryllup? Hva er passende i våre dager? Hva var passende før? Leter etter info til en oppgave jeg skriver :-) Kanskje finnes det info på nettet, eller ei bok jeg kan låne? Takk på forhånd!
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #2 Skrevet 6. mai 2008 Tror ikke noen i min familie ville forventet at man skulle utsatt et bryllup pga en filletante. Hadde det vært brudeparets foreldre eller søsken, så kanskje, men ellers går vel det meste sin gang.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #3 Skrevet 6. mai 2008 Hei, Kan bare svare for meg selv, jeg hadde utsatt pga foreldre, søsken og nevø/nieser. Tror faktisk ikke jeg hadde utsatt pga besteforeldre (nå er det kun jeg som har disse igjen i familien) så grensen hos meg er ganske nærme
Elliebellie Skrevet 6. mai 2008 #4 Skrevet 6. mai 2008 Nærmeste familie (foreldre, søsken eller nieser/nevøer) eller nære venner...
junibrura Skrevet 6. mai 2008 #5 Skrevet 6. mai 2008 Hei Jeg lurer på noe Etter et dødsfall i nær familie (La oss si ei "filletante"), hvor lenge må/bør man utsette et bryllup? Hva er passende i våre dager? Hva var passende før? Leter etter info til en oppgave jeg skriver :-) Kanskje finnes det info på nettet, eller ei bok jeg kan låne? Takk på forhånd! Det lurer jeg på og! Min samboer har en bestemor på 87, og hun har nesten dødd en gang før, men livreddende behandling reddet henne. Dette er over 2 år siden... Nå er hun oppegående og "frisk og rask" men i en slik alder kan en vel vente seg det verste når som helst. Hva om denne bestemoren hadde dødd i samme uke vi skulle gifte oss? Hva hadde dere gjort?????
DDuck Skrevet 6. mai 2008 #6 Skrevet 6. mai 2008 det er jo vanskelig å utsette et bryllup uken før det skal skje... jeg vet ikke hva jg ville gjort.. nå har jeg et utrolig godt forhold til mine besteforeldre som er igjen så det ville føltes helt feil å gjennomført bryllupet, men samtidig ville det blitt veldig vankelig å utsatt det..
Rosalie Skrevet 6. mai 2008 #7 Skrevet 6. mai 2008 Det lurer jeg på og! Min samboer har en bestemor på 87, og hun har nesten dødd en gang før, men livreddende behandling reddet henne. Dette er over 2 år siden... Nå er hun oppegående og "frisk og rask" men i en slik alder kan en vel vente seg det verste når som helst. Hva om denne bestemoren hadde dødd i samme uke vi skulle gifte oss? Hva hadde dere gjort????? Dersom det var min bestemor (jeg har bestemødre i den alderen), hadde jeg uten tvil avlyst bryllupet. Både fordi jeg selv ikke ville klart å gjennomføre, men også av hensyn til hennes barn (min mor, min onkel...) og andre barnebarn.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #8 Skrevet 6. mai 2008 Tror ikke jeg har vært borti tanter eller bestemødre som ville ønsket noe annet enn at man skulle la bryllupet gå sin gang.
Elliebellie Skrevet 6. mai 2008 #9 Skrevet 6. mai 2008 Tror ikke jeg har vært borti tanter eller bestemødre som ville ønsket noe annet enn at man skulle la bryllupet gå sin gang. Kanskje lett og si, men ikke så lett å gjennomføre for de etterlatte...
junibrura Skrevet 6. mai 2008 #10 Skrevet 6. mai 2008 Dersom det var min bestemor (jeg har bestemødre i den alderen), hadde jeg uten tvil avlyst bryllupet. Både fordi jeg selv ikke ville klart å gjennomføre, men også av hensyn til hennes barn (min mor, min onkel...) og andre barnebarn. Jeg skjønner godt tankegangen din, men svigerbestemor har levd et langt og innholdsrikt liv og er mett av dage. Jeg tror at hun ville blitt veldig lei seg om vi hadde avlyst bryllupet. Hun er takknemlig for livet sitt, og ønsker ikke at vi skal sørge når hun går bort. Det største ønske hennes er at vi blir gift, og derfor tror jeg at vi hadde gjennomført bryllupet. MEN, - det er min samboers bestemor, så han hadde fått siste ord, - sammen med svigerforeldre..
Jade Skrevet 6. mai 2008 #11 Skrevet 6. mai 2008 Jeg vet ikke hvordan jeg ville reagert selv. Men det må da være forskjell på noen som dør av alderdom, og ei på 45 som dør i en bilulykke. Hvordan blir det med avbestillinger av lokale, mat osv om man må utsette bare en uke i forveien?
Gjest Phoenix Skrevet 6. mai 2008 #12 Skrevet 6. mai 2008 Jeg var i bryllup hvor en nær venn av alle var død kort tid før. Det var en fin feiring, og aldri tvil om at vielsen og festen skulle gjennomføres som planlagt. Avdøde gledet seg til dette og hadde med deg denne i tanker, ord og gjerninger den dagen.
*Pus* Skrevet 7. mai 2008 #13 Skrevet 7. mai 2008 vi var nesten oppi den situasjonen da vi giftet oss. vi bestemte oss for at om så skulle skje, så hadde vi hatt bryllupet med vielse og middag. men droppa festen. tror ikke noen hadde sagt noe på det
Frk Johansen Skrevet 7. mai 2008 #14 Skrevet 7. mai 2008 Når det er bryllup kan man jo velge, jeg opplevde å miste min bestefar uken før min egen konfirmasjon, det var begravelse på fredag og jeg stod til konfirmasjon på søndag. Vi sørget den fredagen, søndagen møttes jo de samme menneskende til feiring av meg og det gikk helt fint. Alle var jo innstilt på å gjøre det beste ut av det, men det er klart, han var passert 70 men døde likevel brått, han skulle jo vært en av gjestene!
Rosalie Skrevet 7. mai 2008 #15 Skrevet 7. mai 2008 Jeg skjønner godt tankegangen din, men svigerbestemor har levd et langt og innholdsrikt liv og er mett av dage. Jeg tror at hun ville blitt veldig lei seg om vi hadde avlyst bryllupet. Hun er takknemlig for livet sitt, og ønsker ikke at vi skal sørge når hun går bort. Det største ønske hennes er at vi blir gift, og derfor tror jeg at vi hadde gjennomført bryllupet. MEN, - det er min samboers bestemor, så han hadde fått siste ord, - sammen med svigerforeldre.. Fine tanker, men jeg ville ikke klart å gjennomføre det. Hadde det vært en uke etter begravelse, så kunne jeg nok klart det, men da ved å droppe alt etter middagen. Men noe tidligere enn det - glem det. Jeg ville i så fall vært en brud med store poser under øynene og svært få smil om munnen. Og hvrodan klarer man å gjøre siste forberedelser til bryllupet samtidig med at man planlegger begravelse..? Dessuten vil jeg heller ikke ha satt de nærmeste i en slik umulig valgsituasjon dersom det var på svigersiden - vi vil gjerne gjennomføre bryllupet, vi, rett etter at mora di døde, men det er opp til deg. Blir dyrt å avlyse, da, men...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå