Gjest pewee Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 jeg kjøpte leilighet for ett år siden.jeg og sambo skulle flytte sammen. han fikk ikke lån pga negative anmerkninger og mye gjeld. så det ble jeg som tok opp lånet og leiligheten står på meg. han betaler ikke på lånet. men nå vil han heller ikke betale på husleien. mens jeg mener han må betale på halve lån og halve husleien. vi eier ikke dette sammen på papiret. men jeg mener at siden vi bor sammen skal vi være sammen om alle utgifter. hvordan gjør dere det ? er det mest riktig at han kun betaler halv husleie? eller går dere også på halve lånet og halve husleien? jeg har spurt om han vil skrive en sambo avtale med meg som eventuelt kan sikre at han ikke sitter igjen med ingenting den dagen det kanskje ville bli slutt..hvem kan jeg eventuelt kontakte for en slik avtale?
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #2 Skrevet 6. mai 2008 Ettersom dt er ditt lån og dermed også din leilighetn så syntes jeg faktisk ikke han burde betale på lånet. Evt burde dere sette opp en avtale dere imellom som sikrer han om det evt blir det brudd.
Høstjenta Skrevet 6. mai 2008 #3 Skrevet 6. mai 2008 (endret) Jeg syns det er en selvfølge at man skal dele utgiftene som angår begge når man bor sammen. I alle fall husleie og boutgifter. Men det går selvsagt an at du betaler lån/husleie og at han betaler andre utgifter dere har sammen som kommer i samme beløp. (Går ut i fra at du kjøpte leiligheten fordi dere skulle bo sammen). Slik sett betyr det ingen ting hvem som betaler hva, så lenge man deler på det. Han måtte jo betalt husleie et sted om han ikke bodde sammen med deg evt om dere leide et sted sammen! Sier han noe hvorfor han ikke vil betale husleie/lånet? En samboeravtale/kontrakt kan du finne over alt på nett, bare søk på google og du finner mengder med eksempler. Men for all del, diskuter dette sammen! Ikke bare godta. Endret 6. mai 2008 av Høstjenta
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #4 Skrevet 6. mai 2008 Synes ikke det er riktig at han skal betale ditt lån på din leilighet. At han skal betale en form for husleie er greit. Hvor mye kommer ann på flere ting, bl.a. inntekten deres. Dersom du har husleie utenom lånet så bør han nok betale halvparten av den.
Sola^ Skrevet 6. mai 2008 #5 Skrevet 6. mai 2008 Synes ikkje at sambuar skal betale på lånet. Er penger ut av vindauget for han, medan du får tilbake det han betaler i lånet. Han kan godt betale husleige, men den må vurderes opp mot korleis dere fordeler andre utgifter. Synes også at oppussing og slikt som kvitevarer (med mindre den som har kjøpt skal ta det med seg om forholdet skjærer seg) o.l. som "høyrer til" leiligheten er noko den som eier skal dekke. Ville prøvd ein advokat for å få satt opp avtale. Gulesider er din ven
smile85 Skrevet 6. mai 2008 #6 Skrevet 6. mai 2008 Siden min samboer kjøpte leiligheten vi bor i noen år før vi traff hverandre. Ble vi enige om at jeg skulle betale halve husleien (+halve strøm- , internett- utgifter osv.) Synes dette er en grei ordning. Men sett fra min side er det kjedelig og ikke få "etablert" meg og betale på egen bolig. Men til gjengjeld har jeg mulighet til å spare en del penger...
Gjest pewee Skrevet 6. mai 2008 #7 Skrevet 6. mai 2008 jeg syns også det er en selfølge at man deler på alt når man bor sammen derfor mener jeg han bør betale halve lånet også. han vil ikke betale på lånet fordi han ikke sitter igjen med noenting den dagen det eventuelt blir slutt....og han vil helst betale halve husleien som er på 1100 fordi han mener at husleien er vi sammen om og da skal vi dele...men det skal sies at han eier alle møbler her. så hvis det blir slutt sitter jeg igjen med leiligheten og han med møblene. hehe....jeg forstår han godt...det er det og. men det har seg slik at jeg kjøpte fordi vi skulle flytte sammen. dette var en ting vi var sammen om bortsett fra at han ikke fikk lån som vi trodde han skulle få.vi leide leiglihet i nesten 5 år før vi kjøpte ny leilighet og det var fordi vi trengte større plass.. :Men det går selvsagt an at du betaler lån/husleie og at han betaler andre utgifter dere har sammen som kommer i samme beløp. Vår største utgift er lån og husleie. for øvrig betaler jeg også mat. ellers har vi hver vår bil vi betaler på...vår felles utgift etter lån og husleie er internett regningen som vi deler på. 300kr hver. for å sette det på spissen syns jeg ærlig talt ikke det er riktig at han sitter med utgifter på 1400kr i måneden mens jeg sitter på 7300 når dette er en ting vi er sammen om...økonomi er en farlig ting å begynne å diskutere og jeg vil gjøre dette på en mest mulig riktig måte.men hva er riktig i vårt tilfelle? det skal sies at han har nå hatt en periode hvor han føler forholdet vårt ikke er så flott lenger og det er vel derfor han nå plutselig ikke er intr i å betale hele husleien lenger heller...
Gjest pewee Skrevet 6. mai 2008 #8 Skrevet 6. mai 2008 så det mest riktig er da at han betaler halve husleien og jeg betaler på "mitt" lån.
Gjest Shayla Skrevet 6. mai 2008 #9 Skrevet 6. mai 2008 Betaler du all maten? Hvis dere tjener ganske likt, syns jeg at han skal betale noe mat, halve husleie, halve strøm og halve internett. Og andre ting dere har felles. Han skal hvertfall ikke bo gratis hos deg. Lånet syns jeg du skal betale selv, da det er du som får egenkapitalen og verdistigning, samt skattefradrag.
Gir Skrevet 6. mai 2008 #10 Skrevet 6. mai 2008 Siden du eier leiligheten er jo han din leietaker i bunn og grunn. Derfor bør dere skrive en kontrakt om hvor mye han betaler deg i leie. Om dette er halve husleia eller halve lånet og halve husleien spiller ingen rolle, du bør ta merkedsverdi i leie av han ut ifra hvor mange kvadrat leiligheten er på (eller litt mindre enn markedsverdi, siden han er kjæresten din). Huseiernes landsforbund har en fin kontrakt som du kan laste ned fra nettet. Siden dere bor i samme leilihet slipper du å betale skatt av leieinntekter du får fra han.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #11 Skrevet 6. mai 2008 er det mest riktig at han kun betaler halv husleie? eller går dere også på halve lånet og halve husleien? Han bør betale halve husleien, dersom du har husleie. Han bør ikke betale husleie til deg, det setter han i en underlegen posisjon, dere er jo kjærester og samboere! Han bør ikke betale på ditt lån. Han bør betale 50 % av husholdningsutgifter, men han bør ikke betale f.eks kommunale avgifter, forsikringer osv som du har på leiligheten. Du betlaer vel heller ikke på evt lån som han måtte ha?
Gjest pewee Skrevet 6. mai 2008 #12 Skrevet 6. mai 2008 Jeg syns egentlig forslaget til gir var ganske greit. jeg skal snakke med han om å betale halve husleien. hvordan mener du det setter han i en underlegen posisjon? han skal vel ikke bo her gratis bare fordi han er kjæresten min?
Gjest regine ii Skrevet 6. mai 2008 #13 Skrevet 6. mai 2008 bortsett fra lånet, som er eksklusivt ditt, syns jeg dere burde dele alle andre utgiftert. Han skal da vel ikke bo gratis - han gjorde vel ikke det så lenge dere leide, heller? Selvsagt skal han betale halvparten av kommunale avgifter, forsikringer etc. alt dette er ting han uansett måtte betalt om han bodde alene. Jeg har fått samboer i vinter, og vi styrer litt med de samme problemstillingene. Av ymse årsaker tar ting tid, men vi er i det minste enige om at han selvfølgelig skal betale noe for å bo, selv om lånet fortsatt er mitt alene (og kommer til å forbli det).
Høstjenta Skrevet 6. mai 2008 #14 Skrevet 6. mai 2008 Jeg syns egentlig forslaget til gir var ganske greit. jeg skal snakke med han om å betale halve husleien. hvordan mener du det setter han i en underlegen posisjon? han skal vel ikke bo her gratis bare fordi han er kjæresten min? Det er jeg enig i, Gir sitt forslag var greit. Er helt enig i at han ikke skal bo gratis hos deg bare fordi dere er sammen og at han ikke kan få lån til å kjøpe selv!
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #15 Skrevet 6. mai 2008 Det er da ikke hans feil at du valgte å kjøpe. Den kostnaden får du stå for selv. Krev en rimelig husleie ut i fra deres inntekt og situasjon. Løpende utgifter bør deles i to, dvs. strøm, internett, mat osv. Alt som går på leiligheten er ditt ansvar så som forsikring av selve boligen. Ikke innboforsikring. At han har møbler og ikke du bør ikke han få lide av. ta i betrakning slitasje når du beregner husleie. Hvitevarer eier den som har kjøpt det.
Harlekin Skrevet 6. mai 2008 #16 Skrevet 6. mai 2008 Dersom han ikke er medlåntaker, og heller ikke står som medeier av leiligheten, er jo hele lånet og leiligheten din. Da burde han ikke betale lånet, for det er jo ikke hans lån. Men selvfølgelig skal han betale halve husleien og fellesutgifter! Det er vel en selvfølge?
Gjest men Skrevet 6. mai 2008 #17 Skrevet 6. mai 2008 Han skal ikke betale halve husleien, av 1100 kroner. Det er ikke husleie, men fellesutgifter i et borettslag eller lignende, vel? Hans husleie bør beregnes ut fra markedsleie og hva han ellers måtte betalt for et sted å bo, men ligge noe under dette. Markedsleie skal jo sikre utleier en inntekt, det passer ikke i et samboerforhold. Det passer heller ikke at han snylter på deg, og det gjør han hvis han bidrar med 550 kroner (!) i boutgifter... Han skal heller ikke betale halvparten av lånet, siden han ikke blir medeier ut fra hvor mye han betaler inn.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #18 Skrevet 6. mai 2008 Han skal ikke betale halve husleien, av 1100 kroner. Det er ikke husleie, men fellesutgifter i et borettslag eller lignende, vel? Hans husleie bør beregnes ut fra markedsleie og hva han ellers måtte betalt for et sted å bo, men ligge noe under dette. Markedsleie skal jo sikre utleier en inntekt, det passer ikke i et samboerforhold. Det passer heller ikke at han snylter på deg, og det gjør han hvis han bidrar med 550 kroner (!) i boutgifter... Han skal heller ikke betale halvparten av lånet, siden han ikke blir medeier ut fra hvor mye han betaler inn. Det er da ikke hans feil og hans kostnad at hun har valgt å kjøpe der hun har gjort. Da kunne jo mannen si at sorry, det her blir for dyrt for meg. Eks.vis du har kjøpt en leilighet på Aker brygge og ikke i Groruddalen. Lov å bruke hode opp i det hele.
Gjest pewee Skrevet 7. mai 2008 #19 Skrevet 7. mai 2008 nå valgte vi denne leigligheten nettopp fordi den ligger så nærme hans barn. faktisk i nabolaget. jeg ville i utgangspunktet ikke bo her i området. nå ble vi enige om å kjøpe leilighet nettopp fordi vi vil utvide familien og begynne å ha hans barn 50% og da ville vi/han bo i nabolaget. dere snakker om at ting ikke er hans skyld. det var faktisk jeg som protesterte på det her kjøpet. men det blir helt feil å snakke om skyld også for dette er no vi er og var sammen om. det blir liksom litt usaklig. jeg var egentlig mer intr i hvordan man deler på det og intr i å høre forslag.
Gjest pewee Skrevet 7. mai 2008 #20 Skrevet 7. mai 2008 når vi ikke kan bli enige er det greit å høre innspill og andre forslag.....diskutere dette sammen og kanskje komme til en enighet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå