mocci Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 (endret) Heia, jeg har så smått begynt å ta middagslagingen til et nytt level hvor jeg prøver å lage mat fra grunnen av. Jeg har aldri vært noe særlig interessert i matlaging tidligere men plutselig fikk jeg lyst til å lage skikkelig mat Men jeg mister nesten motet etter å ha lest middags og ukesmeny tråden......er jo nesten bare retter som for meg synes å være gourmet. Og da lurer jeg på hvordan man har tid og ork til å lage slike måltider selv på en hverdag.??.......jeg er i full jobb og orker rett og slett ikke å lage noe avansert på hverdagene. I helgene prøver jeg å lage noe mer "decent" Jeg er samboer og har ingen barn. How do you do it? Endret 6. mai 2008 av mocci
Gjest Marillia Skrevet 6. mai 2008 #2 Skrevet 6. mai 2008 Mange av rettene tar slett ikke lengre tid, men det kreves kanskje litt bedre planlegging. Ingrediensene må være i hus, og menyen klar Dessuten er det vel litt sånn at øvelse gjør mester, og at man ser at når man først tør å prøve litt, så er det faktisk enklere enn man tror. Her på KG er det mange flinke kokker, og det er mange gode oppskrifter, samt flotte tips og råd!
Tabris Skrevet 6. mai 2008 #3 Skrevet 6. mai 2008 Vi har også erfart at å lage god middag etter oppskrift ofte ikke tar så lang tid som det kan virke som.
Gjest Zia Skrevet 6. mai 2008 #4 Skrevet 6. mai 2008 Jeg synes det skrives om all mulig slags mat i disse trådene, og slett ikke bare gourmetmat som du kaller det. Som andre har nevnt, er det ikke sikkert at rettene er så avanserte som de høres ut. Dessuten tror jeg nok at de fleste av de som lager mat som du får prestasjonsangst av, har vært interessert i mat i mange, mange år. Så hvis du er nybegynner når det gjelder matlaging fra grunnen av, hvorfor sammenligne seg med de som har gjort dette veldig lenge? Det blir nesten som om en som begynner med løpetrening skal sammenligne seg med de som har trent jevnlig i flere år. Ta ett skritt av gangen, så tar det sikkert ikke så fryktelig lang tid før du blir like flink. Tid, og særlig interesse er det som skal til.
Gjest Eurydike Skrevet 6. mai 2008 #5 Skrevet 6. mai 2008 Veldig enig i at alle må begynne et sted. Og for hver gang man prøver noe nytt, lærer man noe nytt. Det at mange som poster her inne har god greie på mat, er jo bare en fordel, for da har man anledning til å spørre om råd, og få masse inspirasjon og idéer (jeg har lært mye her!). Ang. tid: Jeg bruker som regel ganske kort tid på middagene i ukedagene, og lenger tid i helgene, akkurat som deg. Noen hverdager setter vi av mer tid til matlaging og spiser sent, fordi det er en interesse vi har, rett og slett, og noe vi prioriterer. Men regelen for hverdagsmaten er at vi lager kjappe, enkle retter (men fra bunnen) som vi har et ganske stort repetoar av etterhvert, som vi "kan" godt, og som derfor kan lages enkelt og raskt. Jo flere standardretter man har å velge mellom, dess raskere går middagslagingen. Så det er bare å sette i gang å øve!
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #6 Skrevet 6. mai 2008 Enig med de andre her. Alle må jo begynne et sted. Dessuten tror jeg du vil oppdage at mange av rettene som høres avanserte ut egentlig er nokså enkle å lage, men at enkelte ingredienser kanskje er ukjente for deg, og at den som har beskrevet den bruker "faguttrykk". Vinaigrette høres for eksempel mer avansert ut enn oljedressing i mine ører - men etter hvert som du lærer (og det gjør du; jeg har gått fra å ikke kunne noenting om matlaging for tre år siden, til å både bake, sylte, lage is, paier, diverse sauser osv uten de store uhellene på veien) ser du jo at det ene ikke er vanskeligere enn det andre. Dessuten har man forskjellige preferanser på smak og ulike matvaner, uten at det sier så mye om kokkekunnskapene. Hvis noen lager tradisjonell norsk mat nesten hver dag høres det "enkelt" ut fordi rettene er så kjent for oss, men jeg synes for eksempel fiskegrateng og hjemmelagde kjøttkaker med diverse tilbehør er noe av det mer tidkrevende og timing-utfordrende jeg lager, mens en indisk curry med tilbehør kan være kjempelett og rask å lage...
mocci Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 6. mai 2008 Tusen takk for flotte tilbakemeldinger og dette forumet her er jo en gullgruve for meg har lært masse av bare å lese diverse tips og råd her og ikke minst alle de spennende oppskriftene!! Jeg antar at jeg klarer å lage middagsretter mer på feelingen etterhvert som jeg får mer erfaring, practise makes perfect
Supraspinatus Skrevet 6. mai 2008 #8 Skrevet 6. mai 2008 Et tips for å unngå at matlaging blir stress og ork: Før du begynner å varme/koke/lage maten finner du frem ALT du trenger. Ingredienser, målebegre, beholdere, gryter, panner, osv I tillegg kan du dosere ferdig væsker, tørrvarer, kjøtt og grønnsaker. Kutt først opp grønnsakene, kjøttet etterpå. Når alt er klart og dosert følger du oppskriften. Skal du bruke ovn kan det første du gjør være å skru på ovnen.
Gjest Zia Skrevet 6. mai 2008 #9 Skrevet 6. mai 2008 Et lite tips: Det finnes mange tilnærmingsmåter til det evig tilbakevendende spørsmålet "hva skal vi ha til middag?". Her er tre av dem: a) Man får plutselig lyst på en bestemt type middag. Det kan enten dreie seg om en spesifikk rett, f.eks. fiskegrateng eller spaghetti bolognese, eller det kan være noe mer vagt som et kraftig kjøttmåltid eller indisk mat. Hvis det er en spesifikk rett man har lyst på, kan man lete i kokebøker og på nettet, og enten bruke én av oppskriftene man finner, eller man kan kombinere flere hvis man synes det ser bedre ut. b) En vare er i sesong eller på tilbud (Obs! selger f.eks. grønnsaker med 40% avslag nå for tiden, og Ica Maxi har fersk seifilet til 40 kr pr kilo). Eller man har en råvare som må spises opp innen kort tid. Da blir spørsmålet: Hva kan jeg lage av denne råvaren? En måte å nærme seg dette spørsmålet på, er å se i kokebøker, søke på nettet (helst på gode nettsider som Apéritif, BBC Food, osv. og ikke så mye på Google), eller man kan spørre på matforumet her. c) Man kommer over en oppskrift man får lyst til å prøve ut. Selv gjør jeg alt dette, men b), eller eventuelt en kombinasjon mellom a) og b) er det jeg gjør klart oftest. Det er mye lettere å planlegge et middagsmåltid hvis man har et utgangspunkt.
Gjest Evine Skrevet 6. mai 2008 #10 Skrevet 6. mai 2008 Jeg er litt enig med deg ... stusset også i begynnelsen når jeg leste hva enkelte lager til middag sånn til hverdags .. Men ved å se nøyere på menyene så er endel oppskrifter helt vanlig mat - bare med litt mer fancy ord Mitt råd er å finne noen sunne råvarer du er glad i og som kan brukes til forskjellige middagsretter. Et råd her er kyllingfilet og biffdeig. Dette er råvarer som kan varieres i det uendelige og blir derfor aldri kjedelig. Vi storhandler 1 dag i uken, da har jeg skrevet liste på forhånd, men middagsingrediensene er ofte de samme fra uke til uke. Fisk kjøper jeg den dagen vi skal bruke den .. bruker kun fersk fisk kjøpt i en fiskedisk hvor jeg vet den er fersk og fin. Et annet råd er å lage store porsjoner når du lager mat .. da kan rester fryses eller varmes dagen etter .. noe som letter middagslagingen veldig. Jeg synes middagslaging er koselig i helgene .. men i ukedagene vil jeg ha det rask - men samtidig sunt. Har kjøpt en bok om GI-mat for folk i farten .. denne boken har gitt meg masse nye impulser - jeg trener masse og er opptatt av å holde meg til lav-GI-mat. Bruker derfor masse grønnsaker - og lite pasta, poteter og ris .. Mitt råd er å finne dine egne retter .. prøv deg fram, les gjerne noen oppskrifter .. test og smak. Sunn mat kan lages på kort tid .. men det forutsetter ofte litt planlegging og gjennomtenkt innkjøp.
MarianneE Skrevet 7. mai 2008 #11 Skrevet 7. mai 2008 TS; jeg skjønner hva du mener. "Pølse&potetstappe" blir ikke det samme etter å lest middagstrådene...
Gjest Catwoman Skrevet 8. mai 2008 #12 Skrevet 8. mai 2008 En annen ting er at de som faktisk lager ukesmenyer nok er en god del mer matinteressert enn gjennomsnittet. Og de som er mer matinteressert er også flinkere til å lage mat, som regel. Så at du finner ting som høres fancy og avansert ut i den tråden er kanskje ikke så rart.
Gjest men Skrevet 8. mai 2008 #13 Skrevet 8. mai 2008 Kos deg med eksperimentell matlaging og vit at maten blir vurdert av deg og dine, og ikke av matnerdene her Du konkurrerer ikke med andre enn deg selv.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2008 #14 Skrevet 9. mai 2008 ukesmenyen....Det kommer jo litt an på hvordan man presenterer den også da. For eksempel kan man servere lune pølser med hjemmelagert potetstappe og godt smør, eventuellt høres potetstappe med hvitløk og olivenolje noe annerledes ut enn bare pølser og potetstappe. Selv om det hele er akkurat den samme menyen.
Nilma Skrevet 9. mai 2008 #15 Skrevet 9. mai 2008 Mange av rettene tar slett ikke lengre tid, men det kreves kanskje litt bedre planlegging. Ingrediensene må være i hus, og menyen klar Det tror jeg er alfa og omega om man vil lage litt mer "spennende" mat - det er ikke lett å finne på noe spennende når man står skrubbsulten på butikken rett etter jobb. Min metode er å sette meg ned på søndags kveld, tenke over hva jeg har lyst på i uken som kommer, og gjerne kikke litt i kokebøker eller matblad. Så skriver jeg en ukemeny basert på dette, og prøver også å ta hensyn til hva jeg evt. har i skap og fryser. Dessuten kan jeg planlegge raske middager de dagene jeg vet jeg har dårlig tid, eller mer omfattende menyer eller nye retter de dagene jeg har bedre tid. Deretter handler jeg på mandag, slik at jeg har det jeg trenger til middagene jeg har planlagt utover uken. Da vet jeg hva jeg skal lage, og at jeg har alt jeg trenger når jeg kommer hjem fra jobb hver dag, slik at det er mulig å lage noe godt og spennende uten å bruke alt for mye tid og krefter. ukesmenyen....Det kommer jo litt an på hvordan man presenterer den også da. For eksempel kan man servere lune pølser med hjemmelagert potetstappe og godt smør, eventuellt høres potetstappe med hvitløk og olivenolje noe annerledes ut enn bare pølser og potetstappe. Selv om det hele er akkurat den samme menyen.Det er selvfølgelig ikke det samme om man lager potetstappe med smør eller olivenolje, for ikke å snakke om at hjemmelaget potetstappe er noe helt annet enn potetstappe fra pose; så selvsagt er det et poeng å presisere i menyen hva det er snakk om.
Fakse Skrevet 9. mai 2008 #16 Skrevet 9. mai 2008 Man skal ikke undervurdere trening når det kommer til å lage mat. Jeg bruker som regel mye kortere tid enn mannen min på samme type oppgave eller rett. Ikke så rart kanskje, jeg har laget mat siden jeg var 7, han begynte (se bort fra ostesmørbrød, pizza og posemat) da han flyttet sammen med meg. Ville nesten ha vært rarere om det ikke var forskjell. Så du skal se at om du begynner med å lage enkle retter, så vil treningen gjøre at du etterhvert kan lage langt mer avanserte ting på samme tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå