Gjest Nursy Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 Min pappa har fått diagnosen psoriasis. Han har vært gjennom mange leger og undersøkelser. De har prøvd utallige kremer og salver, er ingenting som har hatt noe effekt. Det eneste som hjelper er lysing, men kun i noen uker etterpå. Han klør over hele kroppen til han blør, og han får ikke sove om natten. Er det noen som har noe råd mot kløen????? Forslag taes imot med takk, vi kan bare prøve. Kan jo finne noe som virker.... Har så vondt av han...... HJELP!!!
Gjest Bond Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 Det er UVlys som hjelper for de fleste, også er mesteparten av nyere medisiner ganske effektive. Det virker rart at ingen kremer hjelper. Jeg vet at sjøvann er godt, og bare å sitte ut i vanlig sol kan gi litt effekt også.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 Jeg har psoriasis selv,men det kommer bare en liten flekk her og der med noen års mellomrom.Når jeg var mindre,hadde jeg ganske mye men brukte en krem og det ble bedre.Husker ikke helt hva den het,men fikk den hos en hudlege.Psoriasis er jo en svakhet i immunsystemet har jeg hørt (hvis det var det det var) og kommer innenfra og det slår ut i huden.(celler som fornyer seg altfor fort)Omega 3 står at det kan hjelpe,aloe vera juice,og det finnes nok noen naturmidler som man kan spise/drikke og det kan bli bedre eller forsvinne helt.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. mai 2008 #5 Skrevet 8. mai 2008 Hei! Min far har også psoriasis, og har hatt det i mange år. Det kom i sammenheng med kreft som min mor hadde (stress osv). De siste årene har han vært veldig plaget med det på hender og føtter. Han har brukt et slags plaster som han får på apoteket. Prøvd å være flink til å "bløte" hendene i grønnsåpe, og så smøre med krem, og plastre etterpå. Dette har fungert fint i perioder, men i andre perioder har det hatt liten effekt. Nå har han gått på noen tabletter som er for psoriasis. Han har fått det anbefalt av en hudlege, men det var "siste utvei", siden det kunne ha en negativ effekt på lever. Først ble han mye værre, men smått om sen ble det bedre. Nå har han vært ganske bra, men dessverre har legen målt litt forandringer i leveren, så han vil at han skal trappe ned og evt. prøve noen nye tabletter. Veit dessverre ikke navnet på disse tablettene.. Men snakk med en god hudlege! Håper det ordner seg...
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2008 #6 Skrevet 10. mai 2008 Jeg har det på foten, og det har funket bra med potetmel, og så smører jeg meg ofte med aloe vera gele. Smører meg hver gang jeg har dusjet og oftere etter behov. Har brukt salve og forskjellig jeg fikk fra fastlegen, men da ble det bare verre. Etter at jeg kuttet ut den og bare smørte ofte med aloe vera geleen, har det nesten forsvunnet. Klør bare litt av og til nå, og da smører jeg meg, og kløen går bort. Ser ut til at jeg kanskje blir kvitt det helt nå. Krysser fingre. Lykke til.
Gjest Bond Skrevet 10. mai 2008 #7 Skrevet 10. mai 2008 Jeg har det på foten, og det har funket bra med potetmel, og så smører jeg meg ofte med aloe vera gele. Hvordan bruker du potetmel? Det har jeg ikke hørt før
Olive Skrevet 11. mai 2008 #8 Skrevet 11. mai 2008 Da jeg i yngre dager jobbet i parfymeri/hudpleiesalong lærte jeg av en annen som jobbet der at kremer med kombinasjon av Jojoba og Vitamin E ofte ble brukt av mennesker med psoriasis. Ikke vet jeg om det er noe hold i det, men kan jo være verdt å prøve? Har selv prøvd en slik krem og den er kjempedeilig ved blant annet solbrenthet, så kan jo hende den hjelper litt mot kløe
Annie Skrevet 11. mai 2008 #9 Skrevet 11. mai 2008 Jeg bruker AgrOsan, som jeg får kjøpt på helsekost. Den er både svalende og kløestillende. Kan også fint brukes som en aftersun faktisk.
Gjest Gjest_Martherusk_* Skrevet 13. mai 2008 #10 Skrevet 13. mai 2008 Jeg har psoriasis og har hatt det i 22 år, tidvis svært plaget. Kremer har ikke hatt noen særlig effekt på meg, det eneste som funker på meg er kombinasjonen av saltvann og sol, og lysbehandling med UVB. Methotrexate (milde cellegifttabletter) funket bra en periode, men effekten avtok etter noen måneder. Man må ta regelmessige blodprøver når man går på Methotrexate på grunn av faren for leverforandringer. Det finnes piller som demper kløe (bl. a. Atarax, fåes på blå resept). Disse inneholder antihistaminer så vanlige allergitabletter er verdt å prøve. Disse pillene var det eneste som hjalp mot min kløe i perioder hvor jeg klorte meg til blods. Ligg unna sprit, drikk heller vin, mine flekker blir helt stive og "sinte" dersom jeg drikker sprit. Noen tips, men hvordan psoriasisen oppfører seg er veldig individuelt.
Gjest Bond Skrevet 13. mai 2008 #11 Skrevet 13. mai 2008 Så vidt jeg vet har psoriasis ganske mye å gjøre med kosthold generelt?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå