Gå til innhold

overhørte en mor som truet med å slå barnet sitt, hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi var i en park, hvor jeg ser en mamma kjefte på sitt barn, som er maks 4 år. Tror den er mellom 3 og 4. Barnet sitter/ligger på bakken , griner. Vet det er en forhistorie jeg ikke vet til dette, men da vi går forbi hører jeg moren si "skal jeg slå deg? skal jeg bite deg?"

Mannen min kjenner meg, så han tar meg i armen og drar meg bort, mens jeg sier høyt " man skal ikke slå eller bite barn".

mannen min vil ikke at jeg skal blande meg inn i hva andre / fremmede gjør.

Jeg hadde uten problemer klart å gå bort til mammaen og sagt at man aldri skal slå/bite et barn.

Hva gjør dere når dere hører slikt /eller opplever noe slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kanskje ha blandet meg inn, men kanskje på en litt forsiktig måte. Det kan jo tenkes at hun sa det fordi barnet hadde bitt og slått et annet barn eller henne og at hun egentlig sa det fordi hun ville at han skulle få noen tanker rundt det. Bare en annen måte å si "Hadde du syntes det var noe koselig om jeg bet og slo deg?", for eksempel...?

Gjest Gjest
Skrevet

Stått der en stund, og fulgt med. Det kan være noe så enkelt at det var barnet som hadde slått og bitt, og det var ment som om "hadde du likt om noen hadde gjort det samme mot deg?" for at så barnet sier "nei" og at det da tenker over at det faktisk er vondt. Om det var tydelig at det var ment som en trussel så hadde jeg grepet inn.

Gjest Sativa
Skrevet

Jeg kan se for meg følgende forhistorie: Ungen er tullete og vil ikke gjøre som mora sier, og biter og slår mora. Så skjer det du så og hørte.

Tror ikke selv jeg hadde greid å vinkle det sånn hvis jeg var i din situasjon heller, så jeg hadde nok gjort noe a la det du gjorde. Greit å gjøre mora oppmerksom på at du hørte henne synes jeg.

Skrevet

Jeg tenkte og med en gang at det kan være at barnet har slått og bitt og mor prøver å få barnet til å forstå at man kan ikke bite andre!

Jeg tror nok jeg ville stilt meg i litt nærhet og fult litt med for å se hva som skjedde.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke rart barnevernet mottar mye bekymringsmeldinger.Kjære vene.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville ikke sagt noe som har ren bakgrunn i mitt moralske syn. Folk forandrer seg ikke bare fordi jeg har meninger. Dersom jeg kunne vinkle det på en annen måte, nemlig at jeg f.eks har en bok med gode teknikker som peker på alternative måter, så ville jeg sagt noe. Om jeg var i nærheten.

Skrevet

Jeg kunne ha gått bort til henne, og sagt: Unnskyld, men jeg kunne ikke unngå å høre at du spurte barnet ditt om du skulle slå eller bite det. Jeg vil bare gjøre deg oppmerksom på at det ikke er lov med fysisk avstraffelse mot barn her i Norge, og at det er skadelig for barn å bli utsatt for slike handlinger.

Jeg har gjort det, men da var det at jeg så at en mor slo til barnet sitt. Like ille å true med det.

Det er lov å bry seg om barn.

Skrevet

Jeg ville gaatt ut ifra at barnet hadde bitt/slaatt henne og at hun ville laere barnet at slikt er ikke lov. I alle fall slik jeg oppfattet det du beskrev. Det kommer litt an paa tonefallet og slikt, man kan gjerne hoere om noe er en reaksjon paa daarlig oppfoersel, eller ikke.

Gjest nobilian
Skrevet (endret)

Borte.

Endret av nobilian
Skrevet

Syns absolutt ikke det høres ut som den dama hadde en intensjon om å slå og bite, så du har kanskje misforstått? Tipper foranledningen var at 4-åringen selv beit og slo, og at hun ville lære han at sånt gjør man ikke.

Skrevet

Jeg hadde nok gjort som flere andre her har foreslått - stoppet opp og sett situasjonen an. Vet at jeg selv kan si noe lignende hvis gutten min har bitt eller slått meg.

Skrevet

Å true et barni en kjempesinna tone for å skremme med slag, spark og biting er etter min mening helt feil!

Om barnet nettop hadde bitt moren eller et annet barn blir det noe annet om moren sier: Hadde du likt om jeg bet deg, vil du at jeg skal bite deg/slå deg?Hadde du likt det?

Det blir en annen ting.

Ble det rart forklart? :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Herregud! stopper dere virkelig opp og bryr dere om hva mora sier til ungen sin? Det er vel ikke deres business hva hun sier vel? Det kan jo være ment som noe helt annet enn det det høres ut som.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...