Gå til innhold

sit ups

linzi

Anbefalte innlegg

når du tar sit ups, hjelper det at når du kjem løfter deg opp med megen så holder du deg oppe i ti sek før du slepper deg ner igjen.?? eg har prøvd dette, og då rista/skjelv magen min..er dette bra/ effektivt for oppstramming???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Det er viktig at korsryggen din hele tiden er godt planta i gulvet, og at du ikke bøyer hodet mot brystet! Ellers er det bare bra om man holder litt ekstra "på toppen"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk å ikke slippe deg ned, men senk deg rolig ned. Det er minst like krevende for magemusklene.

Du kan også ta en variant hvor du starter oppe. Utgangsstillingen er å sitte opp og så senker du deg ned så langt du kan, og opp igjen. Dette skal gå s a k t e ... dette er ganske tungt. Også her må du passe på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du holder deg oppe, og når du løfter deg opp, vil gjerne magemusklene lage en kul på magen. Dvs de buler oppover på en måte.. vel, presser du magemusklene innover, som om du har en innovermage vil du få mye større effekt på hele muskelen samt på sidene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest M-ling

Skjelvinga er ikke farlig.

Grunnen til at du skjelver, er at musklene jobber hardt - hardere enn de har gjort før.

Det som kan være farlig ved dette, er om du trener magen for hardt i forhold til ryggen.

Dersom du "slipper opp" i ryggen, for å få trent magen hardt nok, må du slutte med det.

Forebygg ved å trene rygg like mye som mage, og vær veldig bevisst på ryggens stilling når du trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

korleis kan eg trene ryggen då?? ryggen min er nesten ikje ani golvet når eg tar sit ups.. kun heilt nederst ved rompa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
korleis kan eg trene ryggen då?? ryggen min er nesten ikje ani golvet når eg tar sit ups.. kun heilt nederst ved rompa..

Det viktigste er å trene korsryggen. Det kan du gjøre ved å ligge på magen, så kan du enten løfte motsatt arm og fot, eller ta hendene bak nakken og løfte overkroppen. Når du gjør den siste så pass på å ha bena i bakken (ikke løft de også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryggen min er nesten ikje ani golvet når eg tar sit ups.. kun heilt nederst ved rompa..

Korsryggen skal være nede i gulvet når du trener situps. HELE tiden. Det er kjempeviktig for å unngå skader!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel ikke så mange skader av å ikke holde rygge nedi HELE tiden, men det er mye mye bedre å presse den ned .... Vikrig å ikke gå lengre opp enn at skulderbladene er oppe, men en har kotakt med området rett over korsryggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggen trener du ved å ligge på magen og gjør fx følgende øvelser:

Løft opp overkroppen mens du ser ned.

Legg gjerne på med armer dvs at du strekker armene ut til siden

Eller diagonalt arm og bein - armen rett frem.

Eller løfter overkroppen og legger hendene på rompa mens du løfter overkroppen.

Du kan også stå på alle fire og strekke ut ben og arm diagonalt. 20 på hver side.

Og ja, korsryggen SKAL være i gulvet når du tar situps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada, jada, korsryggen skal være i gulvet hele tiden når man tar situps.

Jeg er faktisk så svai i ryggen at jeg må ha bena "opp i været" når jeg tar situps for å ha ryggen nedi absolutt hele tiden. Har jeg bena i gulvet vil jeg få en liten spalt mellom ryggen og gulvet under deler av øvelsen.

Tror nok ikke at jeg tar veldig mye skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig lurt, Lula - og bena i været - da presser man korsryggen nedi.

Et tips er også å tenke seg at man skal dra bekkenet mot seg, dvs at bryst og bekken skal møtes over magen - da presser man ryggen nedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rygg: løft deg rett opp og strekk deg liksom litt ut... .Opp kun 5 cm... Mage løft deg RETT OPP ikke sammen, ned... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Lasse... åssen får du til å presse magemusklene innover slik at du får innovermage??

Som du sier først, mine magemuskler lager en utoverbul når jeg er "oppe" i situpsene, det skal kraft til for å få dem til å bue innover istedenfor... tror jeg missforstod noe kraftig kanskje...men hadde vært interessant å vite hvordan du mente! :oops: :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lady-M

Riktig som Lasse skriver, prøv å stramme magemusklene slik at man få ”innovermage”. Tar mye mer konsentrert på magemusklene og man ”skelver” heller ikke så mye. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse ikke på nett

Ikke løft deg så veldig langt opp, begynn å bare løfte deg ørlite grann... Konsentrer deg så på å stramme/holde musklene nede fra begynnelsen av... Får du det til så kan du prøve å løfte deg høyere, får du ikke til det, så har du funnet "grensen" din... Ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...