Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Noen som vet hvordan man baker aubergin i ovnen? Skal man dele den opp, eller bare legge hele greia i en aluminiumsfolie? Prøver liksom å utvide grønnsaksrepertoaret litt, men jeg vet bare ikke hvordan jeg skal tilberede den! Når det står fyllt aubergin i oppskrifter, er det meningen at man skal prøve å lage et lite hull og lure fyllet inn, eller...? Eller kan man bare hakke og blade alt sammen inni folie?

Kan jeg "fylle" med tomat, hvitløk, løk, mais eller avocado?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer litt an på hva jeg skal bruke den til. Om jeg skal bruke bare fyllet til noe(som baba ganousj) baker jeg dem hele i ovnen etter å ha stukket noen hull i dem med gaffel. Da blir fyllet mørt og lett å bruke i moser og sånn. Skal jeg ha dem som tilbehør til noe, skjærer jeg dem ofte i skiver og salter dem lett før jeg steker dem i ovnen. Hvis jeg skal fylle dem, graver jeg ut innholdet, fyller dem med ris, kjøtt og grønnsaker og koker dem, faktisk, dette er en variant som man spiser mye av i Libanon som jeg liker veldig godt :)

Kanksje ikke så konkret svar, men den kan vel rett og slett tilberedes på så mange forskjellige måter at det blir vanskelig å være tydeligere ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Hei!

Noen som vet hvordan man baker aubergin i ovnen? Skal man dele den opp, eller bare legge hele greia i en aluminiumsfolie? Prøver liksom å utvide grønnsaksrepertoaret litt, men jeg vet bare ikke hvordan jeg skal tilberede den! Når det står fyllt aubergin i oppskrifter, er det meningen at man skal prøve å lage et lite hull og lure fyllet inn, eller...? Eller kan man bare hakke og blade alt sammen inni folie?

Kan jeg "fylle" med tomat, hvitløk, løk, mais eller avocado?

Hei!

Auberginene kan fint tilberedes i oven. Du kan ha de hele i folie, eller dele de i to og ha litt olje og sitron saft over. Det kan da være greit å stikke litt i dem med en gaffel først. Så steker du de ovnen til kjøttet er blitt mykt, tar de ut og grver ut kjøttet. Kjøttet kan du blande sammen med fyllet, dersom du ikke skal fylle de, så skal du ikke grave ut kjøttet. Når du har blandet sammen fyllet med auberginekjøttet så legger du det oppi auberginskallet, og hvis de skal gratineres setter du de inn i ovnen. Vet ikke helt om mais passer så godt, men tomater, squash, løk, hvitløk og paprika er bra:) Garantert masse annet også, men det er de jeg kommer på i farten. Du kan jo prøve med avocado og:)

Forresten så kan du også dele auberginen i biter og ha den i folie sammen med olje, sitron, salt og pepper.

Her er en oppskrift som er veldig god:

Oppskrifter fra Frokost-TV

Coucous-fylte auberginer

Middelhavet er kjent for sitt sunne og smakfulle kjøkken. Her får du oppskriften på en vegetarrett som garantert gir vann i munnen.

Publisert 01.03.2005 12:06

Av Lise Finckenhagen

Dette trenger du:

2 store auberginer

150 g couscous, snarkokt

1 løk, finhakket

4 hvitløksfedd, finhakket

1 liten squash, i terninger

1 rød chili, finhakket

1 boks hakkede tomater

2 ss tomatpure

1 ts sukker

80 g sorte oliven uten stener, kuttet i skiver

olivenolje

2 ss sitronsaft

120 g revet halloumi, kypriotisk ost, eller parmesan

en god håndfull hakkede friske urter, f.eks. basilikum, persille eller koriander

salt og pepper

Slik gjør du:

Del auberginene i to på langs. Bruk en liten skarp kniv og skjær en linje rundt kjøttet ca. 1/2 cm fra kanten. Snitt kjøttet på kryss og tvers. Pensle overflaten med sitronsaft vispet sammen med 4 ss olivenolje.

Stek auberginene med kjøttsiden opp, i ovn ved 240 grader, til de er helt myke. Kok couscousen etter anvisning på pakken. Fres løk, hvitløk og chili i litt olivenolje til det blir mykt. Rør inn tomatpure, tomater og sukker. Legg på lokk og la det småkoke i 20 minutter.

Fres squash-terningene i en stekepanne med litt olivenolje. Ta auberginene ut av ovnen og skrap kjøttet forsiktig ut med en skje. Skallet skal ikke gå i stykker. Hakk auberginekjøttet og bland det sammen med couscous, tomatsaus og squash.

Rør inn oliven og urter og smak til med salt og pepper.

Fordel fyllet i de tomme aubergineskallene. Dryss over revet ost og gratiner under grillen.

Tips:

Bruk gjerne couscous som er tilsatt smak og urter. F.eks. couscous med soltørket tomat og middelhavsurter.

Server couscousfylte auberginer som en ren vegetarisk rett eller som tilbehør til stekt kjøtt og fisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...