Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tenkte å servere fingermat på 17 mai, og trenger tips! Jeg er ikke spesielt tilhenger av de vanlige tapasrettene (kjøttboller osv..).

Jeg tenkte for eksempel å smøre lefser med ruccola, pesto, rødløk og en god ost, rulle de sammen og dele opp i fine serveringsbiter. Men jeg trenger flere forslag!

Skulle gjerne hatt 7-10 retter, og alt trenger ikke være fingervennlig. Det viktigste er at jeg har noen vegetaralternativer uten egg.

Endret av Sunshine
Skrevet

Lefser med philadelfia og laks.

Loffen hadde noen herlige satay-kyllingspidd i helgen.

Fetaost og oliven

cherrytomater og mozaralla, kjøp sånne baby-mozarella.

Gjest Gjest
Skrevet

Vestlandslefse (den tørre i kartongen vet du) som bløtgjøres og smøres med krydderost, og så har du røkelaks på og en skive avokado. Rull sammen og del opp i passe biter.

Sitronmarinert hvitløk (hele båter) sammen med stekt sopp - på pinne.

Babyasparges innpakket i skinke (aspargesen deles i to slik at den ikke blir for lang)

Brett spekeskinke i fire og tre på en pinne sammen med en bit melon.

En bit brie og en bit avokado på pinne.

Jeg personlig setter alltid pris på at det er en salat eller to ved siden av fingermaten..

Skrevet

Takk!

Den hvitløken, kjøper du den ferdig marinert eller marinerer du selv?

Jeg tenkte å lage salat og saltbakte poteter ved siden av i tillegg til brød. Noe mer?

Gjest Eurydike
Skrevet

Grillet paprika (rød og/eller gul) marinert i olivenolje med noen rå hvitløksskiver, evt også middelhavsansjos hvis du liker det. Noen kapers eller svarte oliven passer på toppen.

Marinerte artisjokkhjerter (kjøp ferdig, eller mariner hermetiske selv i olivenolje, hvitløk og urter).

Gjest Gjest
Skrevet
Takk!

Den hvitløken, kjøper du den ferdig marinert eller marinerer du selv?

Jeg tenkte å lage salat og saltbakte poteter ved siden av i tillegg til brød. Noe mer?

jeg har kjøpt den ferdig marinert. De flinkere marinerer den sikkert selv :)

Salat og saltbakte poteter høres nydelig ut!

Lykke til! :)

Skrevet

Hva med blåskjell?

Skrevet

Blåskjell tror jeg at jeg står over. Er ikke så veldig glad i det selv, og vegetaren spiser det heller ikke. Egentlig tror jeg ikke så mange av de som kommer er særlig glade i sjømat :sukk:

Skrevet

Det var dumt.

Hva med kyllingklubber da? Det liker vel de fleste....

Skrevet

Det finnes en kokebok som hadde vært perfekt for deg.

"Den store fingermat kokeboken"

Ellers så tenkte jeg, hva med å lage en god omelett som du skjærer i mindre biter og serverer på små brødbiter.

Skrevet

Mitt største problem er vegetarrettene... Jeg har så lyst til å servere "ferdige" retter (ferdigsmurte lefser, canapèer osv), men når det gjelder vegetarmat er jeg helt håpløs...

Skrevet (endret)

Hva med oppkuttede grønnsaker med dipp?

Stangselleri

Gulrøtter

Paprika

Agurk

Disse kan du kutte opp i strimler og servere med rømmedipp

Apinat og artisjokk og ostedip er et annet forslag. Dette er en oppskrift fra en venn:

Quick and Easy Artichoke Dip Recipe

Preparation time - 15 minutes.

Ingredients

2 14 oz. cans of artichokes (packed in water, not oil)

2 cups of freshly grated Parmesan cheese

1 cup of mayonaise

Salt and pepper

Method

1 Drain the artichokes from the can. Coarsely chop them.

2 Combine chopped chokes, Parmesan, and mayo into a microwave or oven-proof serving dish.

3 Microwave on high heat for 5 minutes, pausing occassionally to stir, to ensure that the dip gets heated evenly. Add fresh ground pepper and salt to taste.

Serve with toasted, thinly sliced French baguettes, crackers, or even leaves of endive.

Ostefat er også digg. Kjøp in et utvalg oster og ha kjeks eller oppskåret baguetter til.

Endret av Alice Ayres
Gjest Eurydike
Skrevet
Mitt største problem er vegetarrettene... Jeg har så lyst til å servere "ferdige" retter (ferdigsmurte lefser, canapèer osv), men når det gjelder vegetarmat er jeg helt håpløs...

En mulighet er bruschetta med tomattopping, eller feks med grillet marinert paprika som jeg nevner i innlegget tidligere i tråden. Eller hummus (dip av kikerter) på nystekte pitabrødtrekanter. Eller godt brød med tapenade, dvs olivendip/puré.

Skrevet

Det var mange fine forslag her, men jeg tror jeg går for noe enkelt: Jamie Oliver pizzaer med diverse fyll. Deigene kan lages ferdig på forhånd og fryses, og de skal bare steke noen få minutter.

Da sparer jeg meg selv for mye styr rett før gjestene kommer, og da er det lett å lage noe alle liker.

Takk for forslagene!! Jeg skal spare de til senere! :)

Skrevet

Grille/ steke bacon som er surret rundt en sviske. Nam, nam... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...