Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

nederst på lønnslippene mine står det

feriepenger, utbetaling i mai

er bare vikar, så jeg synes det er litt dumt å ringe og spørre dem.

men er det noen her som vet om når i mai det pleier å bli utbetalt, for de som pleier å få feriepengene sine i mai??

på forhånd takk for svar.

er de skattefrie forresten? feriepeneger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feriepengene utbetales fra arbeidsgiver, det er dermed ikke noe fast utbetalingsdato slik som ved utbetaling av skattepengene. Alle stedene jeg har jobbet har feriepenger blitt utbetalt på den ordinære lønningsdatoen, men på sambo sin arbeidsplass kjøres feriepengene på en annen dato.

Du har allerede skattet for feriepengene så det blir ikke trukket noe ved utbetaling.

Gjest Gjest
Skrevet
Feriepengene utbetales fra arbeidsgiver, det er dermed ikke noe fast utbetalingsdato slik som ved utbetaling av skattepengene. Alle stedene jeg har jobbet har feriepenger blitt utbetalt på den ordinære lønningsdatoen, men på sambo sin arbeidsplass kjøres feriepengene på en annen dato.

Du har allerede skattet for feriepengene så det blir ikke trukket noe ved utbetaling.

Veldig mange gjør utbetaling i Juni, i stedet for normal lønn den måned. Men det er forskjellig.

Du har IKKE skattet for feriepenger på forhånd.

De kommer i tillegg på din inntekt på dette året og må regnes inn i skatteåret 2008.

Med andre ord. De er lønn i ferie og skal skattes på vanlig måte.

Skrevet

Du har skattet delvis på forhånd, og delvis på etterskudd, og det trekkes ikke av feriepengene.

Hvor mye skat man skal betale for hele året beregnes, og deles på 10,5 måneder. I årets første måneder har man altså delvis betalt skatt på forhånd, og resten av året betaler man litt på etterskudd. 10,5 fordi det ikke trekkes av feriepengene, og ikke mer enn "halv skatt" i desember. Så feriepengene er ikke skattefri, men du fordeler skatten for dem utover de andre måendene, slik at ikke får skattetrekk av feriepengene.

Når det står på lønnslippen din at feriepenger utbetales i mai, så utbetales de en eller annen gang i mai, men hvilken dag varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver, så beste svar får du nok av å spørre på jobb.

Jeg får mine 12. juni, hvilket betyr at de er på konto 11. juni (slik lønnen er alle andre måneder i året), men det hjelper jo ikke deg noe, ettersom du jobber en annen plass. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...