Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Billigere mat for to

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei! Jeg og samboeren min har problemer med at vi bruker ALT FOR MYE penger på mat. Så jeg lurer på om dere vil hjelpe meg litt?

Jeg er for tiden student og jobber ca hver dag, dvs at jeg trenger hjelp med rimelige løsninger som kan mette meg fra ca syv om morningen til åtte om kvelden. Og noe kjapt og rimelig vi kan ha til middag hjemme. Og da igjen alternativer som samboeren min kan spise den tiden jeg er på jobb.

Vi bruker altfor mye penger på mat som blir stående, mat som blir kastet, og generelt for dyr mat.. Men jeg som er litt kresen i matveien finner det vanskelig å finne billig mat som jeg i tillegg liker.

Jeg spiser ikke fisk, hjort, sau, rein eller mat som er rent kjøtt (dvs kyllinglår, entrecote o.l.). Da jeg rett og slett brekker meg om jeg får i meg mat som dette, har jeg et problem der.

Noen som vil hjelpe meg å få et billigere kosthold som metter? Og tips til mettende mat for lange dager?

Gjest Gjest
Skrevet

Om dere lar være å ha mat stående/kaste mat, men fryser det ned i stedet så dere kan ha det som middag en annen dag, så sparer dere jo allerede mye penger bare der.

Jeg bor alene, og lager alltid store porsjoner, og så fryser jeg ned det jeg ikke spiser i passende porsjoner. Jeg kaster aldri mat.. Det er bare å planlegge litt. Om det ikke er nok mat igjen til en full middag, så kan man ha det til lunsj, eller spe på med rundstykke og salat.

Skrevet

Vi har veldig liten fryser, som er stappet, så vi har et problem med lagringen. Og siden vi ikke har råd til en ny fryser er det ikke så lett å lagre mat lenge.

For tiden har vi i kjøleskap og fryser og skap:

Svine ytrefilet, wokgrønnsaker, minigulrøtter, brokkolitopper, diverse bær (jordbær, bringebær, skogsbær, fryst banan), maiskolbe, søt chilisaus, soyasaus, karripaste, nudler, woknudler, tacoskjell, minimais, agurk, tomater og 2 egg og to fryste kyllingfileter.

Tips til middager/mat? Tenkte vi skulle lage wok av svin, grønnsaker, nudler og karripasten i dag :)

Gjest Wildcat
Skrevet

Litt vanskelig å komme med middagsforslag siden jeg stort sett bare spiser rent kjøtt eller fisk til middag.. ;)

Men uansett så synes jeg det som hjelper aller mest på pengebruken ifht mat er å planlegge og handle inn mat en gang, maks to ganger ila uken. Bruk f.eks søndags kveld til å skrive opp ukesmeny for neste uke, og skriv handleliste ut fra menyen pluss andre ting dere mangler i huset. For det første unngår man å kjøpe inn masse ekstra dill hver gang man er i butikken, og for det andre så blir det lettere å planlegge å bruke samme ingrediens i flere retter. F.eks bruker jeg sjelden opp en brokkoli på en middag, da er det fint å ha planlagt en middag til senere i uken der jeg kan bruke opp brokkoliresten.

Fungerer iallefall fint for oss når vi klarer å gjennomføre det. Dessverre har vi vært alt forlite flinke til dette de siste ukene, og merker at pengene renner fortere ut... :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Hva spiser dere vanligvis? Litt lettere å gi råd hvis vi ser hva dere spiser og kjøper i løpet av en vanlig uke. Hvor stor er fryseren deres? Hva pleier dere å spise til lunsj? Har dere mulighet til å varme opp lunsjen?

To råd til å begynne med:

1. Spis opp det dere har i skapet og i fryseren før dere handler noe mer. Unntak kan gjøres for brød og andre basisvarer, men ikke noe mer mer middagsmat eller pålegg før dere har fått ryddet litt opp i det dere har.

2. Begynn å planlegge bedre. Lag menyer for en uke av gangen g se til at dere får brukt opp tingene dere kjøper. Skal dere ha noe med en halv boks mais en dag, sørger dere for å spise noe med mais igjen dagen etter eller senest to dager senere slik at dere får brukt opp resten.

Skrevet

Grønnsaker er som regel billigere enn kjøtt og fisk uansett, så der kan du spare litt penger. Ris eller pasta med de grønnsakene du liker er enkelt og billig å lage. Det kan også stå i kjøleskapet til dagen etter og brukes som lunsj/middag.

Skrevet

Oi! Skrev feil. Jeg spiser bare rent kjøtt, med unntak av kjøttdeig.

Jeg pleier å spise mye brødmat, kjøper med meg noe raskt fra butikken, tar med noe agurk eller tomat hjemmefra. når jeg kommer hjem lager vi ofte wok, taco, enchiladas, pizza, pasta, bruschetta, meksikansk tomatsuppe osv. Kan gjerne få litt råd om nye middagsretter/lunsjretter.

Vi har fryser, men det er en liten fryser innebygd med kjøleskapet. Den er nå full av bær, brokkoli, minigulrøtter og diverse. Jeg har ingen muligheter å varme lunsj på skolen, men har det på jobben i mikro :)

Skrevet
Vi har veldig liten fryser, som er stappet, så vi har et problem med lagringen. Og siden vi ikke har råd til en ny fryser er det ikke så lett å lagre mat lenge.

For tiden har vi i kjøleskap og fryser og skap:

Svine ytrefilet, wokgrønnsaker, minigulrøtter, brokkolitopper, diverse bær (jordbær, bringebær, skogsbær, fryst banan), maiskolbe, søt chilisaus, soyasaus, karripaste, nudler, woknudler, tacoskjell, minimais, agurk, tomater og 2 egg og to fryste kyllingfileter.

Tips til middager/mat? Tenkte vi skulle lage wok av svin, grønnsaker, nudler og karripasten i dag :)

Alt som kjøpes ferdig kuttet er mye dyrere enn å kjøpe grønnsakene ferske enten i butikken, eller siden du er student regner jeg med det er en by i nærheten og da ville jeg funnet en liten grønnsakshandler/innvandrerbutikk fordi har ofte mye billigere frukt og grønnsaker. Her i Oslo kan jeg kjøpe en kurv med druer for 15kr, på Kiwi må jeg opp i 29,90, eller en kurv med jordbær for 10kr!!!

Kiwi har også slik at hvis du finner dårlig frukt/grønt så får du dobbel pris tilbake;)

Hvis du liker egg kan du lage eggepizza(ja, høres ikke så veldig fristende ut, men er raskt å lage og billig).

Planlegge matpakke kvelden før og legg den i kjøleskapet. Ikke kjøp ferdig mat ute på byen.

Spinatsuppe/mexicansk tomatsuppe er både billig og enkelt.

Havregrøt er både sunt og billig til frokost.

Finnes en gruppe på Facebook som tester ut FirstPrice-produkter for å finne ut om de kan skifte ut de dyrere versjonene, du kan jo sjekke den ut hvis du har Facebook:)

Følg med i reklamen, ala Ica Maxi og Coop Obs for å se om de har spesielle tilbud på kylling/kjøttdeig, men ikke kjøp noe annet der, for de er mye dyrere ellers!

Ikke alltid ha varm middag, lag en salat med pasta og bønner som metter. Eggerøre, nybakt brød og tomatbønner. Grøt er billig og enkelt.

Hm, det jeg kom på i farten:)

Gjest Gjest
Skrevet

I meksikansk mat kan du bytte ut kjøttet med en boks røde bønner. Veldig billig!

Gjest Gjest
Skrevet

Supper er billige - ha godt brød til, og variér med kjøtt, fisk, linser, byggryn, kikerter o.l for å få et mettende måltid. Det ligger mange gode suppeoppskrifter i forumet her om du søker (og søkefunksjonen samarbeider...). Ettersom dere ikke har så stor fryser anbefaler jeg å sjekke ut litt hermetikk; hermetiske tomater, bønner i ymse varianter o.l er veldig greit å ha tilgjengelig, og kan kjøpes veldig billig på innvandrerbutikk. Tørkede belgfrukter er også veldig bra, men mer tidkrevende.

Hjemmelagd lapskaus og gryter er også godt og billig. Ha buljongterninger eller fond tilgjengelig (det er fint å koke kraft selv, men antagelig upraktisk når dere ikke har fryser).

Rent kjøtt er bra. Se etter billigere kjøtt som grytekjøtt, knoker/suppekjøtt av og til. La kjøttet være en mindre del av måltidet, det er ikke nødvendig med tre kyllinglår eller to koteletter til middag ofte...

Sjekk prisene på det du kjøper, særlig kjøtt og fisk, og ferdige sauser på glass og sånt (ikke akkurat vår største forbruksvare, men på Prix hos oss koster et lite glass mangochutney 43 kr, på den nærmeste Obs! selger de større glass av samme merke til 17 kr!).

Dere trenger ikke spise kjøtt til middag hver dag. Vær bevisst på å ha noen vegetariske dager, f eks en dag i uka.

Pasta er greit og rimelig, og lett å variere. Lær dere å lage noen pastasausvarianter fra bunnen, og ha god ost tilgjengelig. Putt grønnsaker i sausen i tillegg til kjøt/kylling/laks, og ha salat til.

Omelett og enkle paier er en velsignelse - du får brukt opp rester av kjøtt, fisk eller grønnsaker, egg er billig og det smaker nesten alltid veldig bra. For paideig må du ha hvetemel og smør tilgjengelig i tillegg. Serveres med salat, og brød til omelett.

Kjøp mest grønnsaker som er holdbare (rotgrønnsaker o.l), ikke kjøp for mye type lettfordervelige ting som agurk, salater o.l med mindre dere har en plan for hva de skal brukes til.

Ikke gå i butikken hver dag. Planlegg hva dere skal kjøpe før dere går, og hold dere til handlelista. Ukeshandel er smart, men man kommer nesten like langt med å bare planlegge et par dager fram i tid av gangen, og kikke i kjøleskapet for å se hva man kan basere neste middag på før man supplerer fra butikken.

Skrevet

Tusen takk for svar dere! Er kjempenyttig for meg :)

Bor forresten i Bergen, noen som vet om noen innvandrerbutikker i nærheten?

Gjest Gjest
Skrevet

Det er et par-tre stykker i området mellom grieghallen og bystasjonen, i kvartalene rett over gaten med bystasjonen, om du skjønner. Men de har ikke noe særlig frukt/grønt der. Det er mest hermetikk og ris og slikt.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er en i samme gata som fretex i sentrum (på andre siden av veien til BI).

Gjest Gjest
Skrevet

Det er en rett i nærheten av kinsarvik fruktutsalg. Den er SVÆR, og har mye billig ris osv. Og fyllte vinblader på boks *sikler*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...