Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde mens for to uker siden idag, og sluttet på ppiller før det. Jeg hadde samleie etter dette flere ganger, og tok test kun en uke etter vi har hatt samleie. Er dette for tidlig?

Hvor lenge bør jeg vente for å være sikker på at testen er riktig?

Når er sjansen størst for å bli gravid? før eller etter mensen? har aldri skjønt det ordenlig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Befruktning kan kun finne sted dersom en levende sædcelle treffer et levende egg. Sædceller kan leve i inntil 5 dager inni deg etter samleie, men egget lever bare i 24 timr fra eggløsningen, og eggløsning skjer bare en gang pr måned, for de fleste ca 2 uker før neste mens. (alt fra 10 til 18 dager før er innenfor den medisinske normalen, men for de fleste er det mellom 12 og 16 dager før, med 14 dager som gjennomnitt)

Størst sjangs for å bli gravid er det ved sex et par dager før eggløsningen, altså drøyt to uker før neste mens.

Og det vil ikke vise på en test før ca 2 uker etter befruktningen, altså omkring den tiden du venter neste mens. Generelt råd er derfor å teste den dagen mensen ikke kom som ventet. Noen får utslag et par dager før ventet mens, andre får ikke utsag på test før det har gått noen dager etter ventet mens. (ofte fordi EL ikke kom helt når de forventet, men for noen også fordi de produserer hcg (som er det hormonet testene reagerer på) sent.

Å teste en uke etter samleie ga omtrent like stor sjangs for positiv test om du hadde brukt din urin eller mannens urin. Ca 1 uke (normalt sett etter 7-10 dager) etter befruktingen vil et eventuelt festet egg feste seg i livmorveggen, og kroppen begynner i så fall a å produsere hcg. Mengden øker fra dag til dag, men registreres først i blodet, deretter skilles det ut i urinen, og er ikke målbart i urinene før noen dager, opp til en liten uke, etter at egget festet seg.

Skrevet

Skal prøve å forklare :)

Første dag i syklusen er første dag du har mensen - mensen rensker da opp i systemet og klargjør kroppen for neste syklus. Hvor lang syklus du har vet du kanskje ikke siden du har gått på p-piller så lenge, men en typisk "normal" syklus som starter med mens er 25-36 dager lang, og med eggløsning vanligvis mellom syklusdag 12-23. En myte tilsier at alle kvinner har en syklus på 28 dager, med eggløsning på dag 14, dette er kun et gjennomsnitt og det er like vanlig å ha lengere/kortere sykluser.

Mensen følger eggløsningen, fasen mellom eggløsning og mens (lutealfasen) er ganske stabil (dvs får man vanligvis mensen 14 dager etter eggløsningen, kan man altså "variere" med å få den 13 eller 15 dager etter eggløsningen.), men eggløsningen kan bli forsinket hvis man feks stresser og da blir også mensen forsinket.

For letthets skyld - la oss si at du har stabile 28 dagers sykluser med eggløsning på dag 14 - siden sædceller kan leve i opptil 5 døgn så er du fruktbar allerede fra dag 9 (altså 9 dager etter første dag i mensen). De neste 6 dagene har du da mulighet til å bli gravid, 5 dager før og dagen etter eggløsning (se prosentvis sjangse her). Som du skjønner så vil ikke tidspunktet for samleie nødvendigvis være det samme som tidspunktet for befruktning siden man kan bli opptil gravid 5 dager ETTER samleie.

Etter at egget er befruktet så svever det nedover egglederne og inn i livmoren, ca 4 dager etter eggløsningen når egget livmoren, 6-8 dager etter eggløsningen så fester egget seg og starter å utskille hCG. hCG er da svangerskapshormon, og det er mengden på dette man tester når man tar en graviditetstest. Noen produserer mye hCG og tester positivt allerede mange dager FØR dagen man skal ha mens, andre må vente noen dager etter mensdagen før de tester positivt - men de aller fleste vil teste positivt (om de er gravide) på dagen for mens (altså på dag 28 om man har en 28 dagers syklus).

For å svare på spørsmålet ditt: ja du kan være gravid/være på vei til å bli det, men siden det kun er 2 uker siden mens (riktignok pillemens men) så er det større sjangs for at du har eggløsning i disse dager. Riktignok så er det noen som ikke får stabile sykluser med engang etter p-pille slutt slik at det kan hende du ikke har eggløsning med engang, men endel får det (jeg fikk stabil syklus med en gang).

Håper dette var til noe hjelp, det er mer informasjon på http://www.pernille.info/ om det er noe mer du lurer på :)

Skrevet
Skal prøve å forklare :)

Første dag i syklusen er første dag du har mensen - mensen rensker da opp i systemet og klargjør kroppen for neste syklus. Hvor lang syklus du har vet du kanskje ikke siden du har gått på p-piller så lenge, men en typisk "normal" syklus som starter med mens er 25-36 dager lang, og med eggløsning vanligvis mellom syklusdag 12-23. En myte tilsier at alle kvinner har en syklus på 28 dager, med eggløsning på dag 14, dette er kun et gjennomsnitt og det er like vanlig å ha lengere/kortere sykluser.

Mensen følger eggløsningen, fasen mellom eggløsning og mens (lutealfasen) er ganske stabil (dvs får man vanligvis mensen 14 dager etter eggløsningen, kan man altså "variere" med å få den 13 eller 15 dager etter eggløsningen.), men eggløsningen kan bli forsinket hvis man feks stresser og da blir også mensen forsinket.

For letthets skyld - la oss si at du har stabile 28 dagers sykluser med eggløsning på dag 14 - siden sædceller kan leve i opptil 5 døgn så er du fruktbar allerede fra dag 9 (altså 9 dager etter første dag i mensen). De neste 6 dagene har du da mulighet til å bli gravid, 5 dager før og dagen etter eggløsning (se prosentvis sjangse her). Som du skjønner så vil ikke tidspunktet for samleie nødvendigvis være det samme som tidspunktet for befruktning siden man kan bli opptil gravid 5 dager ETTER samleie.

Etter at egget er befruktet så svever det nedover egglederne og inn i livmoren, ca 4 dager etter eggløsningen når egget livmoren, 6-8 dager etter eggløsningen så fester egget seg og starter å utskille hCG. hCG er da svangerskapshormon, og det er mengden på dette man tester når man tar en graviditetstest. Noen produserer mye hCG og tester positivt allerede mange dager FØR dagen man skal ha mens, andre må vente noen dager etter mensdagen før de tester positivt - men de aller fleste vil teste positivt (om de er gravide) på dagen for mens (altså på dag 28 om man har en 28 dagers syklus).

For å svare på spørsmålet ditt: ja du kan være gravid/være på vei til å bli det, men siden det kun er 2 uker siden mens (riktignok pillemens men) så er det større sjangs for at du har eggløsning i disse dager. Riktignok så er det noen som ikke får stabile sykluser med engang etter p-pille slutt slik at det kan hende du ikke har eggløsning med engang, men endel får det (jeg fikk stabil syklus med en gang).

Håper dette var til noe hjelp, det er mer informasjon på http://www.pernille.info/ om det er noe mer du lurer på :)

Ok.. Det ga meg masse svar :)

Jeg tok nemlig som sagt test nå i helgen, og ble enkli litt lei meg da det viste negativt! men da kan jeg jo med andre ord ikke stole på den, fordi den er tatt for tidlig..

Men kan du selv finne ut/kjenne på deg selv når du her eggløsning? foregår eggløsningen kun en dag??? Eller??

Jeg tok abort for ikke veldig lenge siden, og vi har bestemt oss forå prøve igjen... Vil veldi ggjerne ha en liten en....

Skrevet
Men kan du selv finne ut/kjenne på deg selv når du her eggløsning? foregår eggløsningen kun en dag??? Eller??

Man kan finne ut om man har eggløsning på 2 måter:

1) man kan kjøpe eggløsningstester på apoteket/på nett

2) man kan sjekke livmorsekret, dette kombinert med å ta temperaturen hver morgen gjør at man kan fastslå eggløsning.

Noen får smerter ved eggløsningen, men det er ikke sikkert disse smertene kommer før eggløsningen - altså kan det være for sent å ha sex når smertene allerede har kommet (sædcellene tar litt tid å svømme opp).

Egggløsningen er en dag ja (men man har gjerne eggløsningsekret i 2-3 dager før eggløsningen), men siden sædcellene lever i opptil 5 døgn så er man fruktbar mye lengere enn akkurat den dagen.

Skrevet
Man kan finne ut om man har eggløsning på 2 måter:

1) man kan kjøpe eggløsningstester på apoteket/på nett

2) man kan sjekke livmorsekret, dette kombinert med å ta temperaturen hver morgen gjør at man kan fastslå eggløsning.

Noen får smerter ved eggløsningen, men det er ikke sikkert disse smertene kommer før eggløsningen - altså kan det være for sent å ha sex når smertene allerede har kommet (sædcellene tar litt tid å svømme opp).

Egggløsningen er en dag ja (men man har gjerne eggløsningsekret i 2-3 dager før eggløsningen), men siden sædcellene lever i opptil 5 døgn så er man fruktbar mye lengere enn akkurat den dagen.

Ok skjønner.. Så hvis jeg har for eksempel samleie 1-3 dager før eggløsningen, så kan det faktisk hende jeg blir gravid forde? siden de lever i 5 dager? Forstår jeg riktig da?? :)

Skrevet
Ok skjønner.. Så hvis jeg har for eksempel samleie 1-3 dager før eggløsningen, så kan det faktisk hende jeg blir gravid forde? siden de lever i 5 dager? Forstår jeg riktig da?? :)

Stemmer :)

Skrevet
Stemmer :)

Ok da skjønte jeg riktig :)

då får jeg krysse fingerene, også, ta en test hvis menstrasjon uteblir!!

Kryss fingrene for meg da :)

Tuuusen takk for all hjelpen!! skikkelig sommerfugler i magen nå. KOmmer nok til å ha det en stund til jeg får tatt test tror jeg.

• 12 år senere...
Skrevet
På 5.5.2008 den 13.23, StineMaa skrev:

Ok.. Det ga meg masse svar :)

Jeg tok nemlig som sagt test nå i helgen, og ble enkli litt lei meg da det viste negativt! men da kan jeg jo med andre ord ikke stole på den, fordi den er tatt for tidlig..

Jeg tok abort for ikke veldig lenge siden, og vi har bestemt oss forå prøve igjen... Vil veldi ggjerne ha en liten en....

Hvorfor tok du abort om dere vil ha baby?

Anonymkode: 7e9eb...43d

Skrevet

Jeg fikk svak strek 8 dager etterpå, altså det var så vidt man kunne se noe. Fikk også utslag på eggløsningstest og da var jeg ikke i tvil. Allerede dagen etterpå var streken sterkere. Ventet 4-5 dager etter det igjen og da var streken like sterk som teststreken. 

Anonymkode: b3530...b55

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tok du abort om dere vil ha baby?

Anonymkode: 7e9eb...43d

Du spør i en 12 år gammel tråd om hvorfor noen tok abort?? Hva søkte du på for å finne denne igjen? Bare for å svare dette?

Anonymkode: 664ba...5b6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...