Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Jippi23
Skrevet

Pappa har fond i sitt navn, men det er mine sparepenger. Han ville passe på dem til etter at jeg var ferdig med russetia, han var redd jeg skulle bruke sparepengene på russebil, øl og tull..

Men nå er jeg jo ferdig, har vært det en stund. Men først nå trenger jeg dem.. Jeg skal kjøpe bil fra usa og fikse den sammen med kjæresten min.

Det jeg lurer på er hvordan man skal gjøre det med sparepengene mine.. Om pappa overfører sparepengene mine 50.000 til min konto, hvordan ser det ut på skatten neste år?? Hvordan er best mulig måte å gjøre dette på??

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Elrania_*
Skrevet

Det beste er vel om han skriver kontoen over på deg? Tror ikke skattemyndighetene blander seg borti det da, men lurt å spørre noen som jobber med det.

Skrevet

Det skal vel mye til at dette ikke blir sett på som forskudd på arv?

Skrevet

Det blir nok sett på som forskudd på arv.

Skrevet

Han kan overføre 1/2 G (drøyt 33.000,-) i året til deg uten at det må meldes fra til noen, og det utløser derfor ikke noen avgift eller regnes som forskudd på arv. Din mor kan overføre samme beløp. Så hvis det er en mor inne i bildet også så kan de jo overføre 25.000,- hver. Du vil da ikke få noen problemer i forhold til avgift/arv.

Skrevet

Dette er en ny regel fra 01.01.08

Skatteetaten står det kort om det + referanse til endringen i Arveavgiftsloven, og i f.eks. denne artikkelen i Aftenposten forklares det nærmere hva lovendringen innbeærer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...