Tuttamedtulla Skrevet 5. mai 2008 #1 Skrevet 5. mai 2008 Jeg trenger sunne middagsoppskrifter, som en toåring setter pris på! Føler det går mye i det samme.. Pølsemiddager, spagetti med kjøttsaus, fiskepinner, fiskeboller.. Vi har selvfølgelig grønnsaker til, men skulle ønske jeg hadde flere oppskrifter. Ikke alt for kompliserte, selvfølgelig... Med andre ord; lettvindte og sunne hverdagsoppskrifter på middag, som en toåring liker:) Ja takk;)
Gjest glamourgirl Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 Niesa mi er ikke kresen, (to år) men jeg lager følgende til henne som hun setter veldig pris på. Jeg steker kylling, steker sopp og koker spinatpasta, dette blander jeg med creme freshe og sukkererter og litt pesto. Steker karbonadedeig, blander med hakkete tomater, løk, sopp, mildt krydder og litt tomatpure, og serverer med "puter" ferske pastaputer med ost inni. Fiskekaker med wokede grønnsaker. Laks med spinatpasta, litt pesto og agurksalat. Eller ovnsbakt laks, ovnsbakte poteter og agurksalat.
Tuttamedtulla Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. mai 2008 Hmm, det var oppskrifter jeg kjenner godt til:) Går mye i det samme her også, men det er jo likevel sunt da... Pesto på laks har jeg aldri prøvd, men hørtes fristende ut. Lillemora her er litt kresen av seg, så spørs..
Gjest glamourgirl Skrevet 5. mai 2008 #4 Skrevet 5. mai 2008 Mhm, er ikke så avansert, men det er det å tenke litt annerledes... (sånn som pute-pasta, i steden for vanlig, for da ble det gøyere å spise) Jeg blander pestoen med pastaen, og serverer til laksen. Blir det litt sterkt, blander jeg den ut med kesam eller cremefresh... Også veldig godt til laks:)
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #5 Skrevet 5. mai 2008 Bytt gjerne ut vanlig pasta med fullkornspasta også så blir det enda sunnere.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #6 Skrevet 5. mai 2008 En rett jeg pleide å lage, og fortsatt lager til mine barn er som følger: Brun kjøttdeig i en kasserolle, ha i vann, potetskiver, gulrotskiver, kålrot( om du vil) og gjerne andre grønnsaker. Dette kan du salte/pepre som du ønsker. Viktig med lite salt til helt små barn dah;-) Kokes til alt er mørt og smaker deilig, gjerne med ei skive brød til men ikke nødvendig.
Far til 2 Skrevet 5. mai 2008 #7 Skrevet 5. mai 2008 Hva gjør jeg når ungene sitter og plukker ut det de vil ha/ikke vil ha ? Jeg synes det hørtes veldig bra ut det dere lager (jeg har utviltvilsomt noe å lære ), men første problemet jeg møter er som sagt dette med å plukke ut det de ikke liker. Går det f.eks. an å "sprøsteke" grønnsaker ved å forbehandle dem på en eller annen måte ???
Tusenfryd Skrevet 6. mai 2008 #8 Skrevet 6. mai 2008 Vi har aldri laget egen mat til vår toåring. Vi har aldri latt det være en mulighet å velge bort, vi har servert alt, latt smake på alt og her går alt ned fra grønne fylte oliven til fiskegrateng og havregrøtt. Selvsagt er det favoritter og selvsagt pilles dte ut noen ganger. Men en gang det ene, en annen gang det andre. Så, barnevennlig mat er dte samme som sunn hverdagsmat for voksne. Det er mye enklere og krever mindre av mor. Og alt som krever mindre av mor er bra her i huset i hvert fall. Mor har nok å tenke på.
Gjest glamourgirl Skrevet 6. mai 2008 #9 Skrevet 6. mai 2008 Veldig sant Tusenfryd. Niesa mi, som jeg nevnte over, får det jeg lager til meg, og det liker hun. Eneste hun ikke vil ha er pizza, men det er forsåvidt greit syns jeg. Hun har alltid fått det foreldrene spiser, elsker frukt og grønt.
Tuttamedtulla Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 7. mai 2008 Altså, nå er det ikke slik at toåringen vår får egen mat hver dag heller da. Tenkte mer på sunn mat for hele familien, men som ikke er for salt, sterkt, osv. Og det er ingenting som er bedre enn at maten faktisk går ned! Toåringen vår elsker forresten grønnsaker også. Ingen problemer med å få ned det nei.. Pizza er heller ikke den store favoritten her i huset, merkelig nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå