Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest *lucky*
Skrevet

Skal intensivere treningen min og legge om kostholdet mitt.

Målet er å få strammet opp kroppen, magen er det området som har størst behov:)

Jeg har forstått det sånn at karbohydrater ikke skal spises i store mengder når men har litt for mye på magen.

Jeg lurer derfor på hvilken type brød/knekkebrød jeg bør velge. Eller bør jeg kutte det ut? Spiser rugbrød og det mørkeste knekkebrødet.

Jeg har sluttet å spise ris, potet og pasta.

Er også glad i havregryn til frokost, hvordan er det å spise det med tanke på karbo?

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Bolledeig
Skrevet

Jeg ville fokusert på kalorier, i stedet for på karbohydrater. Det å gå lavt på karbohydrater vil kunne gi en vektreduksjon hos de aller fleste, men studier viser at på lang sikt er det ingen bedre effekt av en kalorikontrollert diett der man spiser en del karbohydrater, protein og fett, i forhold til der man går på en veldig lavkarbodiett. Den største forskjellen er at vekttapet går litt raskere på en lavkarbodiett, men det har også en del med vannvekt å gjøre.

Magefett er forøvrig på ingen måte annerledes enn fettet vi har på lårene, rumpen eller puppene, annet enn at fett på magen er knyttet opp til en større helserisiko enn det vi har andre steder på kroppen. Det kreves verken eget kosthold eller trening i forhold til andre steder på kroppen (ellers ville vi nok alle vært på "behold puppefettet-dietten") Det som derimot slår ut på en del er at et stort inntak av karbohydrater kan føre til oppblåsthet, slik at magen ser større ut.

Siden fiber binder en del vann, kan et svært fiberrikt kosthold gjøre at man får litt oppblåsthet. Hvis dette ikke er noe problem for deg, er det bare å kjøre på med så grovt du orker. Det er jo definitivt mest næringsrikt. Det samme gjelder havregrynene til frokosten. Havregryn er supersunt.

Det viktigste er at du spiser sunt og får i deg alle de næringsstoffene du trenger (og her kommer kvernen om magert protein, fet fisk, masse grønnsaker, grove kornprodukter) og er i et moderat kaloriunderskudd. Så lenge du er det, vil kroppen strammes opp, i den forstand at underhudsfettet reduseres. Hvis du er interessert i et karbohydratkontrollert kosthold, ville jeg anbefalt bøkene til Fedon Lindberg, som har en moderat og lett gjennomførbar tilnærming til lavkarbo med masse grønnsaker, fisk og andre godsaker. Hvis du ikke har mange kilo å gå ned, er det ikke noe behov for noe strengere lavkarbodiett (ketogen diett).

Om du kutter poteter, pasta og ris ut, gjør du egentlig som du vil, men det finnes for eksempel brun ris og fullkornspasta som er gode alternativer (men husk at de bare er sunnere, og har gjerne ikke færre kalorier).

Gjest *lucky*
Skrevet

Takk skal du ha! Det du skriver er vel egentlig det samme som jeg tenker. Men jeg har nok blitt litt forvirra av å lese rundt på forskjellige sider om slanking og mat.

Vil si at jeg har et normalt sunt kosthold. Mitt problem er nok at jeg gjerne forskyner meg flere ganger etter at jeg er mett fordi jeg er så glad i mat(god til å lage den også hehe) så dette er noe jeg må gjøre noe med.

Jeg har startet med vibrasjonstrening+ at jeg går turer med barnevogn, det er mye bakker her så det er skikkelig trim!

Håpet mitt er å få en strammere kropp men jeg gir meg selv god tid. Jeg fødte nr to for ti mnd siden så ting må vel også gå seg til litt av seg selv.

Flere med "ekstra mage etter graviditet som har erfaring med å få strammet den opp?

Gjest Gjest
Skrevet

På Kiwi har de fått et brød som heter "lettbrød". Inneholder ca. 50 kcal. per skive. Inneholder mye fiber og proteiner.

Gjest Gjest
Skrevet
På Kiwi har de fått et brød som heter "lettbrød". Inneholder ca. 50 kcal. per skive. Inneholder mye fiber og proteiner.

Bare så synd at det smaker rart/bittert og er dyrt:(

Gjest fragment
Skrevet

Jeg spiser 90% Husman knekkebrød og 10% brød til vanlig. Spiser stort sett speltbrød de gangene det står brød på menyen. Kjøper et brød, skjærer det opp i skiver og fryser alt sammen. Veldig praktisk for meg som bor alene!

Skrevet

Heisann.

Jeg fikk selv nr. 2 for 9mnd siden. La på meg 15-20kg med begge barna mine, og huden fikk en god "strekk" kan man jo si. Det har imidlertid ikke vært noe problem å få strammet dette opp i etterkant. Nøkkelen er amming, trening/aktivitet og et litt moderat matinntak (så vidt i underskudd, ikke for mye pga ammingen).

Nå vet jeg ikke hvor aktiv du var under svangerskapet, men det er uansett aldri for sent å starte. Et høyt aktivitetsnivå gjør mye, både for kropp og sjel. Det viktigste er å finne en trenings/aktivitetsform som DU liker og trives med. Selv elsker jeg å trene med vekter og bygge muskler.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...