Gjest Sliten mamma Skrevet 5. mai 2008 #1 Skrevet 5. mai 2008 Jeg lurer på hvordan jeg skal løse at treåringen min bare vil spise minimais. Det har pågått i snart to uker. Det begynte en dag jeg serverte sånn selskapsblanding som grønnsaker til middagen (potetmos, saus og kjøttboller). I blandingen er det blant annet gulrot, brekkebønner, blomkål og minimais. Gutten likte selskapsblandingen veldig godt og spiste av alle grønnsakene-ikke bare maisene. Så jeg tenkte det var en god ide å servere grønnsakene flere ganger. Så, for ca to uker siden, begynte han å plukke ut minimaisen av maten og spise bare dem. Han vil ikke ha noe av det andre på tallerkenen. Hvis jeg serverer noe annet vil han ikke spise av det. Så jeg har prøvd å putte selskapsblandingen inn i annen mat for å få han til å spise noe i det hele tatt- foreksempel i wokede grønnsaker, lapskaus og fiskegrateng. Men han tar bare ut maisene og nekter å spise noe annet.Han vil ikke spise noe annet til de andre måltidene heller, men krever å få minimais. I barnehagen sier de han godtar at de ikke har selskapsblanding og at han spiser brødskive, men hjemme vil han ikke spise hvis han ikke får minimaisene. Når jeg sier at vi ikke har selskapsblanding mer nekter han å spise. Hvordan skal jeg få ham til å begynne å spise andre ting igjen. Er det en fase som vil gå over av seg selv når han blir lei av maisene, eller er det noe han gjør for å "styre" meg/teste ut grenser? Er engstelig for at han ikke skal få i seg nok å spise og vil ikke la ham gå sulten, så da blir det til at jeg serverer selskapsblandingen med minimais til ham, som han plukker ut. Hvordan kan jeg være streng og forklare at han ikke bare kan spise minimaisene?
Gjest Pax Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 Si at han kan få minimais, men bare hvis han spiser to (eller flere) biter av den andre maten først. Det må han gjøre for hver minimais.
Gjest vimselot Skrevet 5. mai 2008 #3 Skrevet 5. mai 2008 Hva likte han før han fikk minimaisavhengigheten? Jeg ville sagt at de ikke har minimais på butikken. Han går ikke lenge sulten hvis du ikke presser han til å spise, men bare konstaterer "åh, er du ikke sulten du da?". Du kan også si at man blir stor og sterk av å spise kjøtt, fisk, egg, brød og grønnsaker. Ikke lag det til et større problem. Han er over tre år og i "startfasen" av trassalderen der de skal prøve ut de fleste grenser. Ingen unger sulter seg bevisst over lengre tid. Jeg er ingen ekspert, har hørt om småspiste barn, men jeg ville ikke syntes synd på han fordi dere ikke serverer minimais. Innfør minimais hver lørdag f.eks?
Gjest *Mim* Skrevet 5. mai 2008 #4 Skrevet 5. mai 2008 Kjøp minimais på boks og la ham få det til middag et par ganger i uka. Elelrs gir du brødskiver og vanlig mat. Mais er vel ikke det verste man kan ha dilla på, det vil nok gå over etterhvert. Ikke bruk for mye energi og lag for mye styr ut av mat og spising. Vil han ikke ha maten dere serverer, så nei vel - men pass på at også han får livretten sin noen ganger.
Julie:) Skrevet 5. mai 2008 #5 Skrevet 5. mai 2008 Sel vom min datter på tre kunne levd av mais er det jo ikke dermed sagt at hun får det til hvert måltid... Noen ganger har jeg det med andre ganger ikke. Da forklarer jeg henne bare at idag har vi ikke det. Om hun ikke vil spise noe annet gjør jeg ikke noe nummer ut av det, men hun får ikke noe annet før neste måltid. Må bare være bestemt, det er ikke alltid man får det som man vil Og barn spiser som regel når de er sultne.. Å si at de ikke har det på butikken gjennomskuer de rimelig fort i den alderen så det ville ikke jeg sagt
Karmela Skrevet 5. mai 2008 #6 Skrevet 5. mai 2008 Kan han ikke bare spise maisen da??? Det er jo ikke akkurat gift. Vær glad at han spiser grønnsaker i det hele.
Unika Skrevet 5. mai 2008 #7 Skrevet 5. mai 2008 Så søt tråd, måtte le litt.. Dilla på minimais liksom (men skjønner at det er vanskelig for deg,han blir vel lei å bare spise det etterhvert )
Gjest Sliten mamma Skrevet 6. mai 2008 #8 Skrevet 6. mai 2008 Takk for mange svar. Prøvde i går å si at han skulle få en bit kylling og en bit mais osv. Det gikk han ikke med på. Så da sa jeg "Er du ikke sulten du,da?" Svaret var "Nei." Så lot jeg ham la være å spise middagen og tenkte at han ville spise til kvelds/få noe hvis han sa han ville ha mat. Kveldsmaten kom på bordet og poden sa bare "Nei, gule mater." Akkurat som før. Han spiste ikke noe. Jeg sa vi ikke hadde "gule mais" og at han kanskje ikke var sulten han, da. Gutten ble sint... Han var sikkert kjempesulten, stakkar! Jeg ringte svigermor i fortvilelse mens han spiste mais ved siden av, og plutselig begynnte jeg å tute helt ukontrollert i telefonen. Svigermor trøstet og har lovet å komme til oss i dag og bli i noen dager for å hjelpe meg ved måltidene. I barnehagen i dag sa de at det helt sikkert er grensetesting og at han nok ikke fikk vondt av/engstelse/frykt da mor begynte å gråte i telefonen. De skal også hjelpe meg ved å la ham bestemme pålegg selv osv i barnehagen. Håper det ordner seg snart og skal nå lage istand på gjesterommet til svigermor som kommer i dag. Hilsen "Sliten mamma"
Chiquita Skrevet 6. mai 2008 #9 Skrevet 6. mai 2008 Bra din svigermor kommer for å bistå deg litt. Jeg tror det er en måte å teste deg ut på. Hvor langt er du villig til å gå, sliksom. Barnet ditt kommer ikke til å sulte seg om han ikke får minimais. Du VET jo at han liker annen mat, så det er ikke der problemer ligger. Gutten din vil prøve å trykke på alle de knappene han kan, for å få deg til å gi etter. Det kan være sinne, gråt, osv... For jeg tror barna merker ganske raskt at vi mødre (og fedre) reagerer når barna er sinte eller lei seg, og at vi prøver å gjøre hva vi kan for at de ikke skal føle det på denne måten. Barna er slu og utspekulerte - uten tvil! Hva skjer om du ikke kjøper inn minimais? Har du det ikke, er det heller ikke så lett å gi etter. Nå er ikke minimais det største problemet i verden da, men hva ville du gjort om gutten ville ha sjokolade i stedet? Prøv å behandle "problemet" på samme måte. Lykke til
Imax Skrevet 6. mai 2008 #10 Skrevet 6. mai 2008 Jeg tror jeg hadde droppet å ha minimais i hus overhodet, da er det lett å vise at "nei, det har vi ikke", og så vil han nok komme på bedre tanker. Dette lukter trass!
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #11 Skrevet 6. mai 2008 Siden det er minimais og ikke noe direkte usunt hadde jeg nok fortsette å servert det, oversett hele greia, og dynket de i linolje så han fikk i seg nok fett i forhold til karbohydratene. Før eller senere går han lei. Unntaket er om det hadde virket som å være en begynnende tvangstanke, men det skal litt til hos en treåring.
ashera Skrevet 6. mai 2008 #12 Skrevet 6. mai 2008 (endret) Kan han ikke bare spise maisen da??? Det er jo ikke akkurat gift. Vær glad at han spiser grønnsaker i det hele. Mais er et kornslag, ikke en grønnsak. Inneholder mye stivelse/karbohydrater, akkurat som f.eks. pasta og poteter. Siden det er minimais og ikke noe direkte usunt hadde jeg nok fortsette å servert det, oversett hele greia, og dynket de i linolje så han fikk i seg nok fett i forhold til karbohydratene. Før eller senere går han lei. Unntaket er om det hadde virket som å være en begynnende tvangstanke, men det skal litt til hos en treåring. Olivenolje, kanskje? Linolje brukes i maling. TS: Lurt med hjelp. Høres ut som grensetesting. Som det sies ovenfor. Han går nok lei Endret 6. mai 2008 av junia
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #13 Skrevet 6. mai 2008 Mais er et kornslag, ikke en grønnsak. Inneholder mye stivelse/karbohydrater, akkurat som f.eks. pasta og poteter. Olivenolje, kanskje? Linolje brukes i maling. TS: Lurt med hjelp. Høres ut som grensetesting. Som det sies ovenfor. Han går nok lei Linolje eller linfrøolje er en planteolje som har et veldig høyt innhold av omagefettsyrer.
Gjest Sliten mamma Skrevet 8. mai 2008 #15 Skrevet 8. mai 2008 Hei igjen. Nå går det litt bedre med oss her. I går satt svigermor med poden og prøvde å gi ham pastaskruer. Plutselig sa han høyt at "Gule mater smaker aller godest. Jeg vil ha det!" Istedenfor å gjøre som jeg tenkte-å fortelle at han ikke alltid kan få det som smaker "godest" sa svigermor at det var fint at han visste om hva som var favorittmaten sin. Så fortalte hun meg at siden han har oppdaget en smak han liker best kan vi prøve å servere forskjellig mat av mais. Vi kjøpte maisgrøt, maistortillia og maistriangler når vi handlet. Og maistrianglene ble en stor suksess til lunsj. Han spiste maisgrøt til kvelds og sitter nå sammen med svigermor og spiser maistriangel igjen:o) Jeg er så lettet at jeg ville skrive inn til dere på forumet og fortelle. Godt å få hjelp av svigermor som har hatt fire små. Hun skal være her til over helgen. Hilsen en ikke lenger så sliten mamma.
Helen Skrevet 8. mai 2008 #18 Skrevet 8. mai 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Gjest vimselot Skrevet 9. mai 2008 #19 Skrevet 9. mai 2008 Men var ikke problemet at han bare ville ha mais? Og nå får han servert mais i alle variasjoner? Kanskje han blir lei av mais på denne måten, men han trenger proteiner, brødmat, grønnsaker og frukt... Synes rådet om å ikke ha mais i huset, og mais f.eks. kun hver lørdag var det beste her i tråden. Han vil ikke sulte seg, og det er nok ganske mye trass inne i bildet? For meg virker det som om svigermor har øket problemet, i stedet for å minske det...
Lurvina Skrevet 9. mai 2008 #20 Skrevet 9. mai 2008 Men var ikke problemet at han bare ville ha mais? Og nå får han servert mais i alle variasjoner? Kanskje han blir lei av mais på denne måten, men han trenger proteiner, brødmat, grønnsaker og frukt... Synes rådet om å ikke ha mais i huset, og mais f.eks. kun hver lørdag var det beste her i tråden. Han vil ikke sulte seg, og det er nok ganske mye trass inne i bildet? For meg virker det som om svigermor har øket problemet, i stedet for å minske det... Enig her, det blir ikke så mye variasjon når det er mais hele tiden. Da jeg var lita og trasset pga maten, fikk jeg ikke lov av mamma å gå fra bordet før jeg hadde spist så og så mye. Hun pleide å legge den mengden hun ville at jeg skulle spise i en dunge på fatet, og jeg kunne sitte lenge ved bordet etter at de andre var ferdige før det ble så kjedelig at maten ble spist opp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå