Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du er nok inne på noe, men takke meg til Janteloven framfor Bush.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo bare å flytte dersom dere er for gode til å bo i Norge. Jeg veder på at pipa får en annen lyd når dere ser hvilke goder dere mister.

Skrevet (endret)
Man bør kanskje feie for egen dør. Det virker ikke akkurat som du er spesielt god til å støtte andre med gode ord og tanker med tanke på ditt eget innlegg.

Joda, bare ikke i denne tråden. Ser ikke helt hensikten, heller.

I det hele tatt syns jeg det er rart med folk som klarer å vite noe om andre via internet. Morsomt. kan du fortelle meg hvordan du klarer det? :skratte:

Ha en fin dag :)

Endret av LilleCanCan
Gjest Gjest_Brukernavn_*
Skrevet
Det med utenlandsk mann er jeg fullstending enig i. Alle de gangene noen har prøvd å skjekke meg opp har det vært i kategorien -Du er jo ganske ok, så om du vil kan jeg kjøre deg hjem imorgen tidlig.

Altså... jeg er nok muligens prippen, men når svaret er nei så sier han bare "du er ikke full nok enda, men det skal vil vel ordne på"

nei... har funnet meg en utlending, og er superfornøyd. Han lager mat, vasker opp, bærer alltid de tyngste tingene når vi er på handletur (selv om det ikke er noe jeg vil) og er 110% mann uten å være dominant/kontrolerende.

Jeg studerer i utlandet, og pga dette ser jeg kulturforskjellene veldig lett...

Og gjett hva? det er ingen norske gutter her som er sammen med noen andre enn norske jenter. (alle andre er single) Det bør merkes at jeg går i klasse med iallefall 70 normenn.

Jeg sier ikke at alle er sånn, men det er jo ganske merkelig at mesteparten av de norske jentene her går for utlendinger , og de norske guttene sitter der alene.

Vet du hva? I dette innlegget er du selv en Jante, men du merker det ikke selv engang. Så mye kritikk av andre og så liten evne til selvkritikk.. Akk, Jante.

Skrevet
Det er jo bare å flytte dersom dere er for gode til å bo i Norge. Jeg veder på at pipa får en annen lyd når dere ser hvilke goder dere mister.

Og der har vi det. Janteloven i et nøtteskall.

Fint at dere er så utrolig glade i Norge at dere ikke synes at vi bør endre på NOE. Fantastisk innstilling. La oss ikke forbedre skolene, helsevesenet, veiene eller noenting, for vi har det jo egentlig så GODT =D

Gjest Gjest
Skrevet
Joda, bare ikke i denne tråden. Ser ikke helt hensikten, heller.

I det hele tatt syns jeg det er rart med folk som klarer å vite noe om andre via internet. Morsomt. kan du fortelle meg hvordan du klarer det? :skratte:

Ha en fin dag :)

Det blir bare så dumt å kritisere andre for noe og så gjøre nøyaktig det samme selv i det samme innlegget. Det skjønner du vel? :)

For øvrig er det ingen forskjell på å generalisere når det gjelder nordmenn og på å si at afrikanere er voldtektsmenn, eller at muslimer slår konene sine. Rasisme gjelder begge veier.

Gjest Gjest
Skrevet
Fint at dere er så utrolig glade i Norge at dere ikke synes at vi bør endre på NOE. Fantastisk innstilling. La oss ikke forbedre skolene, helsevesenet, veiene eller noenting, for vi har det jo egentlig så GODT =D

Ja, vi har faktisk det. Vi har det UTROLIG godt her. Kanskje på tide å bli litt mer takknemlige for det vi har.

Gjest Bond
Skrevet (endret)
Ja, vi har faktisk det. Vi har det UTROLIG godt her. Kanskje på tide å bli litt mer takknemlige for det vi har.

Og hvis man vil forbedre systemet til å bli ennå bedre, da er man sikkert ikke takknemlig?

Den eneste måte å sette pris på ting er å la dem være og absolutt ikke si noe?

Endret av mrs_bond
Gjest Gjest
Skrevet
Og hvis man vil forbedre systemet til å bli ennå bedre, da er man sikkert ikke takknemlig?

Den eneste måte å sette pris på ting er å la dem være og absolutt ikke si noe?

Det er jo bare bra å ville forbedre systemet, men jeg liker ikke når det tar formen "Norge er så dårlig, jeg hater Norge, hvorfor er ikke ting som i land x og y". Det går jo an å være litt positivt innstilt.

Hvis det er en ting jeg har lært i løpet av mitt korte liv, så er det at det ikke er smart å få folk til å komme i forsvarsposisjon når man vil få dem med på endringer. Så istedenfor å klage kan man komme med gode løsninger; kanskje til og med få folk til å tro at det var de som kom på løsningene.

Skrevet

For meg handler det ikke om utakknemlighet eller kritisering av nordmenn. Jeg innrømmer jo til og med at jeg er preget av holdninger fra janteloven selv. Jeg synes bare det er litt trist at det har blitt slik, og jeg tror dette er noe som ligger i kulturen i Norge, og ikke nødvendigvis i enkeltmenneskene. Jeg er helt enig i at kulturen i USA, der "alle" er vinnere og skryter hemningsløst av seg selv, blir litt i meste laget, men det er synd at slike gamle holdninger skal legge demper på livskvaliteten vår. For vi (eller i alle fall jeg) som har bodd i utlandet merker godt hvor mye mer avslappet og vennlig innstilte folk er til hverandre der. Og jeg har opplevd hvordan beskjedne og forsikte nordmenn blir sett på som kalde, fordi vi ikke er vandt til å gå rundt og smile og snakke til folk på gata og at folk (både gutter og jenter) kommer bort til oss på byen og spør hvordan det går (uten at de har drukket 15 øl og vil ha dej til sengs ;) )

Skrevet

Eg og bur i utlandet, og har reist mykje, og er kritisk til Noreg. Men det betyr jo ikkje at eg meinar alle andre stader er betre! Eg bur no i eit latinsk land, og her er mennen temmeleg pågåande ja, noko som er spennande i starten, men når du begynner å få med deg at dei er pågåande fordi dei trur du er lettare enn lokale damer å få på rygg, så blir du temmeleg full av faen ;) Systemet her er temmeleg håplaust, folk har relativt lite erfaring med debattar og argumentasjon uten å bli sinna osv. Og det er ikkje så fantastisk mykje betre enn heime.

Samstundes er dei åpne, inkluderande, ærlege (nådelaust ærlege ofte, sånn at ein stakkar nordbu som er overhøflig kan bli satt ut). Eg kjem nok til å bli her, i alle fall i mange år.

Ja, Noreg er supert, det eg har lært å sette høgast er faktisk eksistensen av lånekassen, merkeleg nok. Tanken på å vere finansielt avhengig av gamlingane til eg er 30 fristar minimalt! Og av dei utenlandske studentane her som kjem frå Tsjekkia, Tyskland, Polen, USA osv, så er vi to skandinavane dei einaste som er uavhengige på alle vis. Og det er ufatteleg mykje verdt for meg. Eg elskar Noreg, eg er stolt over å vere norsk, vil aldri, aldri bytte statsborgerskap, men eg kan ikkje vere meg der. Eg merkar at (dei protestanstiske??) verdiane om arbeid og slit før nytelse og avslapping blir velig prominente i gamlelandet. Og forventningane eg møter der er for store. Her har dei så lav fødselsrate barnepresset eg møter heime er ikkje- eksisterande. Derimot er partnerpresset temmeleg sterkt...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har bodd i Italia der mennene plystrer etter deg på gata, skriker og hoier, kanskje klapser deg bak osv. Og jeg vil ikke ha det sånn i Norge.

Jeg synes det fungerer fint å møte nye mennesker på utesteder osv, jeg. Er ikke interessert i å bli sjekket opp på åpen gate.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...