lillemeeeeeeeeeeeg Skrevet 5. mai 2008 #1 Skrevet 5. mai 2008 Hei.. Jeg er ei jente på nå 23 år som angrer bittert på et ekteskap jeg nlig har gått inn i. Grunnen til dette er at det ble gjort i utlandet, og jeg begynner å lure på at det hele var lureri for at han skulle få komme til Norge. Jeg har nemlig bodd med hans bror og samboer. Og jeg hører mye rundt omkring nå at det hele var satt opp. At min manns bror har betalt hans samboer en veldig stor sum for at hun skulle prøve å spleise meg med broren (mannen min) Som da bor i utlandet. Jeg giftet meg med han 30 januar 08, og måtte tilbake hit til Norge da den 4 februar. Jeg har ikke sett han siden pga jeg ikke har hatt råd til å dra tilbake, men angrer nå ganske mye pga det jeg hører rundt meg Akkurat nå sitter jeg igjen med en følelse av at jeg bare vil forsvinne. Ut av dette landet og ikke inn i hans land.. Bare bli borte. Finnes det noen mulighet for annulering el. så man slipper å gå gjennom alle mulige papirer osv. ??Jeg har jo ikke engang sett han siden vi giftet oss..:s Håper virkelig noen kan svare meg..
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 Sannsynligvis må du skille deg fra han på "vanlig måte". Her er en link til en fin oversikt over Ekteskapsloven. http://www.lovdata.no/all/nl-19910704-047.html
Gjest nobilian Skrevet 5. mai 2008 #3 Skrevet 5. mai 2008 Hei.. Jeg er ei jente på nå 23 år som angrer bittert på et ekteskap jeg nlig har gått inn i. Grunnen til dette er at det ble gjort i utlandet, og jeg begynner å lure på at det hele var lureri for at han skulle få komme til Norge. Jeg har nemlig bodd med hans bror og samboer. Og jeg hører mye rundt omkring nå at det hele var satt opp. At min manns bror har betalt hans samboer en veldig stor sum for at hun skulle prøve å spleise meg med broren (mannen min) Som da bor i utlandet. Jeg giftet meg med han 30 januar 08, og måtte tilbake hit til Norge da den 4 februar. Jeg har ikke sett han siden pga jeg ikke har hatt råd til å dra tilbake, men angrer nå ganske mye pga det jeg hører rundt meg Akkurat nå sitter jeg igjen med en følelse av at jeg bare vil forsvinne. Ut av dette landet og ikke inn i hans land.. Bare bli borte. Finnes det noen mulighet for annulering el. så man slipper å gå gjennom alle mulige papirer osv. ??Jeg har jo ikke engang sett han siden vi giftet oss..:s Håper virkelig noen kan svare meg.. *** Den der var ikke helt god.. Regner med, siden du spør her, at du ikke har så mye følelser for denne mannen at du vil forbli gift med ham. Vel, om du har mistanke om at det er "planlagt", burde du først skaffe støtte av noe slag, en ressurssterk venn el. lignende, som kan hjelpe deg når dette blir kjipt - for det blir det. Du er nok nødt til å ta ut separasjon, noe din nye ektemann kanskje ikke vil like så godt, separasjonen må vare et år før du kan kreve skilsmisse. Bakdelen her er at separasjonspapirer skal underskrives av begge parter, el. offentlig myndighet kan tvinge gjennom en slik, men da under spesielle omstendigheter. Om du oppgir samliv som avsluttet f.eks fra i dag, da med avsluttet samliv som grunn, kan du skille deg om to år. Ekteskap er alvorlige greier. Om jeg får spørre, har du noen mulighet til å bedømme hvor langt mannen din er villig til å gå for å få opphold i Norge?
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #4 Skrevet 5. mai 2008 Jeg ville prøvd å finne ut om det finnes noen organisasjoner som kan hjelpe deg ut av denne situasjonen. Kan hende du kan få annulert ekteskapet uten å måtte gå igjennom separasjonstiden, men det blir vel neppe mannen din glad for siden det ødelegger hans muligheter til familiegjenforening her i landet - som han da sikkert hadde sett for seg at det skulle bli.
lillemeeeeeeeeeeeg Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 5. mai 2008 *** Den der var ikke helt god.. Regner med, siden du spør her, at du ikke har så mye følelser for denne mannen at du vil forbli gift med ham. Vel, om du har mistanke om at det er "planlagt", burde du først skaffe støtte av noe slag, en ressurssterk venn el. lignende, som kan hjelpe deg når dette blir kjipt - for det blir det. Du er nok nødt til å ta ut separasjon, noe din nye ektemann kanskje ikke vil like så godt, separasjonen må vare et år før du kan kreve skilsmisse. Bakdelen her er at separasjonspapirer skal underskrives av begge parter, el. offentlig myndighet kan tvinge gjennom en slik, men da under spesielle omstendigheter. Om du oppgir samliv som avsluttet f.eks fra i dag, da med avsluttet samliv som grunn, kan du skille deg om to år. Ekteskap er alvorlige greier. Om jeg får spørre, har du noen mulighet til å bedømme hvor langt mannen din er villig til å gå for å få opphold i Norge? Jeg tror de kan være villige til å gå rimelig langt. Både han og hans familie. Han er nemlig alvorlig syk. Veldig kraftig diabetes og problemer med Nyrene..
:-) anna Skrevet 5. mai 2008 #6 Skrevet 5. mai 2008 Tja.. nå er det jo ulovlig å gifte seg for å komme inn i landet da. Du bør kanskje snakke med en advokat. Evt søke om skilsmisse umiddelbart.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #7 Skrevet 5. mai 2008 Er DETTE en tulletråd? jeg er midt oppi en slik situasjon selv, nemlig at en mann fra utlandet vil gifte seg med meg i sitt hjemland for å få oppholdstillatelse her...hmmm dette gir meg utrolig dårlige vibrasjoner, er det mulig at verden kan være slik
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #8 Skrevet 5. mai 2008 Hvis han kun giftet seg for å få oppholdstillatelse er ekteskapet ugyldig. Ta kontakt med politiet.
lillemeeeeeeeeeeeg Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 5. mai 2008 Er DETTE en tulletråd? jeg er midt oppi en slik situasjon selv, nemlig at en mann fra utlandet vil gifte seg med meg i sitt hjemland for å få oppholdstillatelse her...hmmm dette gir meg utrolig dårlige vibrasjoner, er det mulig at verden kan være slik Nei jeg tuller virkelig ikke. Skulle ønske jeg gjorde det, men det gjør jeg ikke:s
lillemeeeeeeeeeeeg Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 5. mai 2008 Hvis han kun giftet seg for å få oppholdstillatelse er ekteskapet ugyldig. Ta kontakt med politiet. Det er det jeg ikke er helt sikker på enda da.. Men begynner å tro det ettersom det har vært SINNSYKT mye mas og stress med papirer etter at jeg har kommet hjem for å få han hit. Og jeg har om dagen ikke egen leilighet engang. Så hvor skal han da gjøre av seg:s Han har jo broren sin her, og han vil jo ha han hos seg, men om jeg skulle hatt mannen min hit så ville jeg at det skulle vært for min del og ingen andres:s
CeeCee Skrevet 5. mai 2008 #11 Skrevet 5. mai 2008 Jeg hadde prøvd å fått ekteskapet annullert så fort som overhodet mulig.. Han høres meget desperat ut. I og med at han er syk og vi har ganske gode trygdeordninger i Norge, gratis sykehus etc., tror jeg ikke at hans intentensjoner er ren kjærlighet... Du kan nok angre bittert på dette giftemålet en dag.... Lykke til!
Gjest Vært der Skrevet 5. mai 2008 #12 Skrevet 5. mai 2008 Nei jeg tuller virkelig ikke. Skulle ønske jeg gjorde det, men det gjør jeg ikke:s Hvis du ikke har fast bosted, så er sjangsen for at han får familiegjenforening med deg, liten. Du må også ha en viss inntekt for å kunne forsørge han. Oppfyller du ikke disse kravene, får han nei på familiegjenforeningen.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #13 Skrevet 5. mai 2008 Hei.. Jeg er ei jente på nå 23 år som angrer bittert på et ekteskap jeg nlig har gått inn i. Grunnen til dette er at det ble gjort i utlandet, og jeg begynner å lure på at det hele var lureri for at han skulle få komme til Norge. Jeg har nemlig bodd med hans bror og samboer. Og jeg hører mye rundt omkring nå at det hele var satt opp. At min manns bror har betalt hans samboer en veldig stor sum for at hun skulle prøve å spleise meg med broren (mannen min) Som da bor i utlandet. Jeg giftet meg med han 30 januar 08, og måtte tilbake hit til Norge da den 4 februar. Jeg har ikke sett han siden pga jeg ikke har hatt råd til å dra tilbake, men angrer nå ganske mye pga det jeg hører rundt meg Akkurat nå sitter jeg igjen med en følelse av at jeg bare vil forsvinne. Ut av dette landet og ikke inn i hans land.. Bare bli borte. Finnes det noen mulighet for annulering el. så man slipper å gå gjennom alle mulige papirer osv. ??Jeg har jo ikke engang sett han siden vi giftet oss..:s Håper virkelig noen kan svare meg.. Før var det vel sånn at et ekteskap kunne annuleres innen 1/2 år etter at det ble inngått. Hvis det fortsatt er sånn så anbefaler jeg deg å fjøre det du kan for å få det annulert.
lillemeeeeeeeeeeeg Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #14 Skrevet 5. mai 2008 Før var det vel sånn at et ekteskap kunne annuleres innen 1/2 år etter at det ble inngått. Hvis det fortsatt er sånn så anbefaler jeg deg å fjøre det du kan for å få det annulert. Ok.. Håper det går da.. Dette er jo bare litt over 3 mnd siden
lillemeeeeeeeeeeeg Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #15 Skrevet 5. mai 2008 Jeg hadde prøvd å fått ekteskapet annullert så fort som overhodet mulig.. Han høres meget desperat ut. I og med at han er syk og vi har ganske gode trygdeordninger i Norge, gratis sykehus etc., tror jeg ikke at hans intentensjoner er ren kjærlighet... Du kan nok angre bittert på dette giftemålet en dag.... Lykke til! Jeg angrer nok ganske bittert allerede:s Noen som har en anelse om hvor jeg kan gå for å prøve å få annulert dette?
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #16 Skrevet 5. mai 2008 Jeg angrer nok ganske bittert allerede:s Noen som har en anelse om hvor jeg kan gå for å prøve å få annulert dette? Kontakt en advokat som driver med familierett.
camilla* Skrevet 5. mai 2008 #17 Skrevet 5. mai 2008 eller ta kontakt her om du ikke har så god økonomi, ivertfall i første omgang for å få råd. http://www.jurk.no/no/om_jurk/ Dette er jurk: å gi gratis juridisk rådgivning å undersøke rettshjelpsbehovet for kvinner å undersøke og forbedre kvinners rettslige stilling å gi juridiske studenter trening i praktisk juridisk arbeid
Paladin Skrevet 5. mai 2008 #18 Skrevet 5. mai 2008 (endret) Har du registrert ekteskapet hos Folkeregisteret i Norge ennå? Det er nødvendig for å søke om familiegjenforening. Om det ikke har skjedd så står du fortsatt med status ugift i Norge og kan ordne skilsmissen i utlandet. Om du har registrert ekteskapet i Norge så tror jeg fortsatt du kan søke om skilsmisse i det landet du giftet deg. I noen land kan man skille seg veldig raskt uten å gå gjennom en lang separasjonstid. Men da må man få apostille på skilsmissedokumentet (tilsvarende som for vigselsdokumentet) og få det oversatt til engelsk eller norsk av en statsautorisert translatør i landet du giftet deg. Når du har denne skilsmissen så må du gå til Fylkesmannen for å få godkjent den utlandske skilsmissen. Det tar noen måneder. Hvis alt går bra så får du utstedt et papir fra Fylkesmannen som du kan bruke hos Folkeregistreret for å bli registert som skilt. Det går også an å søke separasjon hos Fylkesmannen og få den innvilget etter noen måneder. Ektefellen vil neppe svare på henvendelser fra Fylkesmannen og da kan det ta flere måneder før du får separasjonsbevilling. Et år etter separasjonsbevillingen kan du søke skilsmisse. Problemet med denne fremgangsmåten er at du fortsatt står registrert som gift i det landet du giftet deg. Så det er nok lurt å gå igjennom skilsmisseprosessen i det landet du giftet deg også. Jeg vet ikke hvilket land du giftet deg i så jeg kjenner ikke reglene for skilsmisse der. Du kan jo snakke med ambassaden til det landet i Norge og spørre om råd. Har dere søkt om familiegjenforening ennå? Da er det veldig viktig at du tar kontakt med Politiet eller UDI for å informere om at du ønsker separasjon og skilsmisse slik at de kan stoppe behandlingen av søknaden. Dette er spesielt viktig for at ikke noe skal hefte ved deg dersom du senere skulle gifte deg med en utlending og søker om familiegjenforening med ham. UDI og Politiet er veldig strenge når det gjelder pro-forma ekteskap og blir man tatt for det så kan man nektes å bli familiegjenforent med fremtidig ektefelle. Det virker som om ekteskapet er pro-forma fra din ektefelles side, men det betyr ikke at ekteskapet var pro-forma fra din side. Politiet sier klart at det kun er den parten som som inngikk ekteskap med pro-forma hensikt som kan straffes. Om DU ønsket et reelt ekteskap så er det ikke din skyld at ektefellen lurte deg med falske hensikter. Om du uoppfordret går til Politiet og stopper en søknadsbehandling om familiegjenforening så vil de HJELPE deg istedet for å snakke om pro-forma eller straff. Nevner man ingenting for Politiet og starter opp en separasjonsprosess så kan man få problemer. Dette fordi det står at man plikter å informere Politiet om samlivet opphører. Nå har ikke dere noe samliv ennå siden han må søke fra utlandet, men prinsippielt så skal Politiet vite om at grunnlaget for ekteskapet har opphørt (søknad om separasjon, innvilget skilsmisse i utlandet etc.). Husk at Politiet / UDI er der for å hjelpe deg og de vil bidra til at alt ordner seg. De har god erfaring med hvordan man kan komme seg ut av dette. Ihvertfall Politiet i de store byene. UDI kan også hjelpe direkte. De kjenner til reglene i de ulike landene og hvordan man lettest kan få skilsmisse etc. Om man føler seg truet av ektefellen til å ikke avbryte ekteskapet så kan Politiet hjelpe der også. Så mitt råd er å ta kontakt med utlendingsseksjonen i det lokale Politikammeret evt. UDI så snart som mulig. Snakk gjerne med en advokat først om du føler deg tryggere på den måten. Det viktigste er å IKKE feie ting under teppet og håpe at alt går over. Dette gjelder dersom dere allerede har søkt om familiegjenforening. Da har man satt igang apparatet med Politiet og UDI og vil stå strafferettslig ansvarlig dersom man unnlater å informere om at grunnlaget for familiegjenforening har opphørt. Endret 5. mai 2008 av Paladin
Paladin Skrevet 5. mai 2008 #19 Skrevet 5. mai 2008 (endret) Bakdelen her er at separasjonspapirer skal underskrives av begge parter, el. offentlig myndighet kan tvinge gjennom en slik, men da under spesielle omstendigheter. Man vil ALLTID få innvilget separasjon selv om kun den ene parten krever separasjon. Dette står i loven så det trengs ikke noen spesielle omstendigheter for at det skal skje. Det som skjer er at man leverer inn en separasjonssøknad hos Fylkesmannen. Hvis begge parter har skrevet under så kan separasjonsbevilling gis etter vanlig saksbehandlingstid, vanligvis noen uker. Dersom kun den ene parten har skrevet under så må saksbehandler forkynne overfor ektefellen at den andre ektefellen har søkt om separasjon. Dette skjer først ved at de sender ut et brev til den adressen som den som søker om separasjon skrev at ektefellen hadde. Fylkesmannens kontor venter da en 3-4 uker på svar fra ektefellen om at de har mottatt forkynnelsen og er klar over prosessen før man går videre til neste skritt. Neste skritt er å lyse ut anmodningen om separasjon i Norsk Lysingsblad (mener jeg å huske). Får man ikke svar fra ektefellen via denne metoden så vil Fylkesmannens kontor etter noen uker gjøre vedtak basert på kun den ene sidens søknad om separasjon. Vedtaket vil omtrent alltid ende opp med innvilgelse av separasjonssøknad og den sendes ut til begge parter. Man har 3 uker klagerett på vedtaken. Så 3 uker etter forkynnelsen av vedtaken kan separasjonen bli formalisert og gjort gyldig. Det er ifra denne datoen at ettårsregelen om når man kan søke skilsmisse gjelder. For å forenkle kan man si at man får en formell separasjonsbevilling ca. 3 måneder etter søknad om separasjon dersom kun den ene parten skrev under på søknaden. Så TS har ingenting å frykte når det gjelder å søke om separasjon uten å ha ektefellens samtykke. Hun VIL få den innvilget. Det tar bare litt lenger tid enn om når begge samtykker. Endret 5. mai 2008 av Paladin
Paladin Skrevet 5. mai 2008 #20 Skrevet 5. mai 2008 (endret) Hvis han kun giftet seg for å få oppholdstillatelse er ekteskapet ugyldig. Ta kontakt med politiet. Dette er nok dessverre ikke riktig. De giftet seg i utlandet og har et legalt ekteskapspapir. Vigselsdokumentet er gyldig i Norge også såfremt dokumentet er påført apostille i opprinnelseslandet. Dette vet nok ektefellen hennes veldig godt og har sørget for er helt i orden. Ekteskapet kan ikke uten videre gjøres ugyldig kun fordi intensjonene til den ene parten var pro-forma. I Norge finnes det tilfeller av direkte skilsmisse ved dom, men det brukes i saker hvor det man man dokumentere bigami eller hvor grov vold eller trusler om grov vold kan bevises. Pro-forma ekteskap er ikke godt nok til å kunne annulere ekteskapet ved dom. Nå må man huske på at TS giftet seg i utlandet og da er det reglene i det landet hun giftet seg som bestemmer hvordan hun kan skille seg såfremt hun søker der. Er hun heldig så har landet regler som gjør at hun kan få innvilget skilsmisse veldig raskt. Men om hun har giftet seg i et land som har regler som sier at kun ektemannen (ikke kona) kan søke om skilsmisse så MÅ hun søke om skilsmisse i Norge som om vigselen hadde funnet sted i Norge. Det som derimot er ugyldig er GRUNNLAGET for å søke om familiegjenforening. TS plikter faktisk å informere UDI eller Politiet om at hun har søkt separasjon eller skilsmisse slik at de stopper behandlingen av søknaden om familiegjenforening. Men selve ekteskapet er ikke ugyldig slik at man kan gifte seg med andre selv om søknaden om familiegjenforening stoppes. Man må nok belage seg på å gå den lange og tunge veien om søknad om separasjon og deretter skilsmisse. Jeg tviler på at man vil komme noen vei ved å prøve å få innvilget skilsmisse ved dom på grunnlag av vold eller trusler om vold ettersom ektefellen ikke lever i Norge. Endret 5. mai 2008 av Paladin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå