Gå til innhold

Røkt laks

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei. Er det noen som vet om røkt laks er sunt eller usunt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

takk for svar..Jeg spør egentlig fordi selv om jeg er på diett, så elsker jeg røkt laks og spiser masse av det. Det står ikke noe på pakkene man kjøper på butikken heller. Jeg ville også tro at det var "det sunne fettet" man fikk i seg ja. Har bare hørt at man ikke skal spise så mye laks fordi det ikke er så sunt, men da stemmer altså ikke det ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Gravlaks inneholder 220 kcal pr 100 gram, tror det er ca det samme som røyket laks

Skrevet

En av merkene med skivet røkt laks som selges på ica butikker har kaloriinnhold gitt på pakken. Der står det 150 kal pr. 100 g. så det er ikke så ille.

Laks er en fet fisk som inneholder mye sunt fett og dermed omega tre. Vet ikke hva det har å si for fisken at den er røyket. Men skulle tro det ikke var så usunt.

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Jeg har lest at gravlaks er sunnere enn røkt laks, fordi den ikke er røyka. Inntak av mye røykt mat generelt kan gi større risiko for kreft, men jeg vet ikke hvordan det stiller seg med røkelaks i forhold til det. Jeg har søkt litt på nettet men finner ikke noen gode kilder i farta.

Tillegg/ettertanke:

Jeg tror for øvrig at man kan spise røkelaks med god samvittighet, men kanskje ikke akkurat basere kostholdet sitt på det. Variasjon er en fin ting.

Endret av Elfrida

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...