Gå til innhold

Noen som er gode på å formulere oppskrifter?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er bedt om å bidra til en oppskriftssamling som skal trykkes hos et forlag og gis bort i gave.

Problemet mitt er at jeg ikke har opprskriften skrevet, kun i hodet. Siden dette skal trykkes i en bok, synes jeg det er viktig at det gjøres skikkelig. Men jeg er så dårlig på å formulere meg bra. Noen som kan tenke seg å hjelpe til??

Retten er ciabatta med kylling m.m (noe annet passende navn???)

Ingredienser;

- Ciabatta (halvstekte, men kanskje legge ved oppskrift på noen man kan lage selv også, aller helst glutenfrie??)

- grillet kylling i strimler

- creme frâiche

- acokado

- tomat

- mozzerella

- pesto

Fremgangsmåte:

- man deler en ciabatta i to. På underdelen smører man på et passe tynt lag creme frâiche.

- legger så på i denne rekkefølgen strimlet avokado (evt i skiver?), strimlet kylling, en tomatskive og mozzerella på toppen.

- topplokket smøres med pesto, gjerne på begge sider.

- underdelen og topplokket stekes i ovnen til ciabattaene er ferdig stekt, evt til mozzerellaen er smeltet og gylden.

- legg topplokket litt halvveis over underdelen, og server varm/lun.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er bedt om å bidra til en oppskriftssamling som skal trykkes hos et forlag og gis bort i gave.

Problemet mitt er at jeg ikke har opprskriften skrevet, kun i hodet. Siden dette skal trykkes i en bok, synes jeg det er viktig at det gjøres skikkelig. Men jeg er så dårlig på å formulere meg bra. Noen som kan tenke seg å hjelpe til??

Ingredienser;

- Ciabatta (halvstekte, men kanskje legge ved oppskrift på noen man kan lage selv også, aller helst glutenfrie??)

- creme frâiche

- acokado

- tomat

- mozzerella

- pesto

Fremgangsmåte:

- man deler en ciabatta i to. På underdelen smører man på et passe tynt lag creme frâiche.

- legger så på i denne rekkefølgen strimlet avokado (evt i skiver?), strimlet kylling, en tomatskive og mozzerella på toppen.

- underdelen og topplokket stekes i ovnen til ciabattaene er ferdig stekt, evt til mozzerellaen er smeltet og gylden.

Umiddelbare kommentarer:

strimlet avokado (evt i skiver?) - Hold deg til en variant. Folk kan sikkert tenke seg til at de kan skjære på den andre måten viss de ønsker, men det blir lettere å lese hvis du bare skriver en skjæremåte for advocadoen. Jeg ville ha skrevet skiver.

underdelen og topplokket stekes i ovnen til ciabattaene er ferdig stekt, evt til mozzerellaen er smeltet og gylden.

Hva vil det si at ciabattane er ferdig stekt? Hvilke kjennetegn har det, farge etc?

Elles så hørtes dette godt ut. Og for en fin gave å gi bort, oppskriftssamling :)

Gjest Gjest
Skrevet

takk for tips!!

Grunnen til at jeg satte skivet avokado i parentes, var nettopp fordi jeg ikke vet hva som er mest vanlig, og den beste metoden. Jeg har selv bare laget strimler, men tenkt om kanskje skiver er bedre. Hadde ikke tennkt å skrive begge deler i den endelige oppskriften, nei;)

Når jeg skrev ferdigstekte ciabatta, tenkte jeg bare utifra slik jeg pleier å gjøre... Bruke halvstekte, vakumpakkede ciabatta, legge på ingrediensene og steke ferdig etter pakkeanvisningen. Takk for påminnelse, fornuftig å nevne!

Og JA; dette er knallgodt!!! Mektig da, man kan bli mett på en men spiser gjerne en til fordi det er så godt:) Enkelt, kjapt, godt og lite som skal til. Ca en halv kylling til 6 stk, evt 1-2 kyllingfilet.

TRor dette blir en super gave!

Skrevet

Ingredienser;

- creme frâiche

- acokado

- tomat

- mozzerella

- pesto

Fremgangsmåte:

Ciabatta med kylling

Til x personer

Ingrendienser:

x halvstekte ciabattabrød

Ca. x g/kg grillet kylling i strimler

Creme Fraiche

x stk. avocado

1 tomat

Fersk (?) mozarellaost (NB! Mozarella fåes i både fersk og "fast" form. Du må presisere hvilke av ostene du mener)

Litt pesto (hvilke type? - vil du ha super oppskrift av meg?)

Slik gjør du:

Del brødene i to, og smør et tynt lag creme fraiche på brødenes underdel. Legg så på avokado i skiver, strimlet kylling, en skive tomat og mozarellaost på toppen.

Smør pesto på brødenes toppdel (gjerne på begge sider), og stek alt sammen (både under- og overdeler) i ovnen i henhold til anvisningen på ciabattapakningen. Ca. (her fyller du inn en standard anvisning for ciabatta - f.eks 250 grader, 10 min.). Legg toppdelen delvis over underdelen før servering. Nytes varm/lun. Nam!

Skrevet

Håper jeg ikke er for sent ute... Oppskriften din hørtes super ut (jeg må faktisk prøve den selv :) ), men som du selv sier så er ikke formulering din sterkeste side (iallfall ikke i denne oppskriften). Ikke vondt ment altså! :klemmer: Jeg synes også det er svært prisverdig av deg at du er såpass opptatt av at språket ditt skal bli fint når dette skal sendes til et forlag. Det er altfor mange som er altfor slurvete med språk, og særlig iriterende når det er f.eks strikkeoppskrifter, matoppskrifter etc.

Lykke til!

Klem :)

Skrevet

En ting til: Denne grillede kyllingen i strimler. Er dette noe du får kjøpt ferdig i butikken, må man grille selv eller hva er dette? Kjøper man en hel grillet kylling i butikken + skjærer i strimler selv?

Sorry for flisespikk, men jeg lærte noe viktig en gang: Skal man skrive en tekstsom skal forklare noe, så skal man ta utgangspunkt i at de som skal lese teksten er dumme. Ikke fordi de er det, men for da klarer man å finne frem til den beste og enkleste teksten ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...