yoga Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #21 Skrevet 5. mai 2008 Jeg lurer litt på hva du legger i dette, jeg. Føler du deg utmattet, er musklene ømme, harde? Kan du beskrive litt mer hva det er du reagerer på? Da blir det lettere å kunne si noe om det, siden mange sikkert vil legge noe annet i det du skriver enn det du faktisk mener. Jeg kan føle meg sliten i kroppen på mange ulike måter - noen er helt OK, andre betyr at noe er galt. Hmm.. Prøve å forklare ja.. Når jeg kommer hjem fra trening så har jeg så klart fått ett energipåfyll, ellers hadde jeg nok ikke fortsatt å trene Men etter noen timer så har det hendt at jeg blir så trøtt at jeg rett og slett ikke har sjans til å holde meg våken. Det er på en måte som om musklene står i "helspenn" i en lang periode etter trening, gjerne opp til 48 timer etterpå eller lenger. Gir det noen mening? De er ømme, og hvis det er snakk om lårmuskulaturen må jeg bevege meg mye mer forsiktig, sånn at det ikke skal gjøre direkte vondt. Kjenner f.eks fortsatt godt lørdagens treningsøkt i lårene. Og når det gjelder armene, hvis jeg belaster de eller bærer noe tungt, så hender der at muskulaturen begynner "å dirre". Ga dette noe mening?
Jakobine Skrevet 5. mai 2008 #22 Skrevet 5. mai 2008 Hmm.. Prøve å forklare ja.. Når jeg kommer hjem fra trening så har jeg så klart fått ett energipåfyll, ellers hadde jeg nok ikke fortsatt å trene Men etter noen timer så har det hendt at jeg blir så trøtt at jeg rett og slett ikke har sjans til å holde meg våken. Det er på en måte som om musklene står i "helspenn" i en lang periode etter trening, gjerne opp til 48 timer etterpå eller lenger. Gir det noen mening? De er ømme, og hvis det er snakk om lårmuskulaturen må jeg bevege meg mye mer forsiktig, sånn at det ikke skal gjøre direkte vondt. Kjenner f.eks fortsatt godt lørdagens treningsøkt i lårene. Og når det gjelder armene, hvis jeg belaster de eller bærer noe tungt, så hender der at muskulaturen begynner "å dirre". Ga dette noe mening? Jeg tror det. Høres ut som vanlig treningsverk/stølhet/gangsperr. Jeg er innimellom slik i opptil 5-6 dager etter trening, og trener aldri en muskelgruppe på nytt før den er restituert (= det føles OK igjen, stølheten er borte). Nå tenker jeg på hard styrketrening. Dette er viktig siden musklene må få tid til å restituere seg, for ikke å overtrene dem og dermed heller bryte dem ned. Det er heller ikke uvanlig at det er litt ekstremt nå i starten - kroppen trenger tid til å venne seg til treningen, og det er ofte alltid ekstra vondt når man har hatt pause fra treninga, innfører en ny øvelse el. Det gjør ingenting at det er slik - som sagt er det helt vanlig (og bra, det betyr at det skjer forandringer!) - bare vent med å trene neste økt på den muskelgruppen til det har gått over. Det er ingenting i veien for å trene alternativt de dagene du har hvile fra styrketreninga.
yoga Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #23 Skrevet 5. mai 2008 Jeg tror det. Høres ut som vanlig treningsverk/stølhet/gangsperr. Jeg er innimellom slik i opptil 5-6 dager etter trening, og trener aldri en muskelgruppe på nytt før den er restituert (= det føles OK igjen, stølheten er borte). Nå tenker jeg på hard styrketrening. Dette er viktig siden musklene må få tid til å restituere seg, for ikke å overtrene dem og dermed heller bryte dem ned. Det er heller ikke uvanlig at det er litt ekstremt nå i starten - kroppen trenger tid til å venne seg til treningen, og det er ofte alltid ekstra vondt når man har hatt pause fra treninga, innfører en ny øvelse el. Det gjør ingenting at det er slik - som sagt er det helt vanlig (og bra, det betyr at det skjer forandringer!) - bare vent med å trene neste økt på den muskelgruppen til det har gått over. Det er ingenting i veien for å trene alternativt de dagene du har hvile fra styrketreninga. Takk for svar Da skal det nok bli noen muskler på denne kroppen og etterhvert Hehe..
Gjest Wildcat Skrevet 6. mai 2008 #24 Skrevet 6. mai 2008 Dette er også individuelt - akkurat som alt det andre du har skrevet om (og som jeg er enig i). Jeg ville aldri anbefalt en nybegynner å kjøre på med harde, lange økter, men for noen av oss fungerer det helt utmerket (uten å bryte ned muskulaturen). Enig i at det er individuelt, som alt innen trening Men jeg vil likevel holde fast på at for de fleste så er det lurt å kjøre kortere økter enn 1 time om man kjører intensiv styrketrening. Trener man hard styrketrening lengre enn dette risikerer man at kortisol (nedbrytende hormon) overmanner veksthormon og testosteron, og produksjonen av veksthormon(er) synker raskt. Dette kan man lese mer om bl.a. her: http://www.matoghelse.no/trening-aamp-horm...1675-48959.html
Gjest Evine Skrevet 6. mai 2008 #25 Skrevet 6. mai 2008 Jeg trener 4 ganger i uken - i tillegg til å gå masse turer. Har holdt meg til dette i halvannen måned og merker allerede stor forbedring kroppsmessig. Jeg har fått mye mer muskler og mye, mye bedre form sånn rent generelt. Synes selv at treningsmengden min er ultimat sånn den er ..
Jakobine Skrevet 6. mai 2008 #26 Skrevet 6. mai 2008 Enig i at det er individuelt, som alt innen trening Men jeg vil likevel holde fast på at for de fleste så er det lurt å kjøre kortere økter enn 1 time om man kjører intensiv styrketrening. Trener man hard styrketrening lengre enn dette risikerer man at kortisol (nedbrytende hormon) overmanner veksthormon og testosteron, og produksjonen av veksthormon(er) synker raskt. Dette kan man lese mer om bl.a. her: http://www.matoghelse.no/trening-aamp-horm...1675-48959.html Det kan godt hende at dette er et godt generelt råd - selv om de jeg kjenner av styrkeløftere og strongmen ikke følger dette, uten å slite nevneverdig... Men det kan jo være at de er unntak, og nettopp derfor driver med det de gjør. Jeg vet ikke!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå