Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge innbilt meg at jeg siden jeg bruker brille og ikke kan bruke linser, må jeg ha slike kjipe "solbrillepåheng" (jada, sånne du kan vippe opp og ned som settes utapå brillen :-? ). men jeg var innom en optiker i dag, og hun sjekket brillen min. Det skal visst ikke være noe problem å få styrke i solbrilleglassene, t.o.m. til designsolbrille! Dette var gledelige nyheter. Noen som har erfaringer med dette? Kan dette stemme? Jeg er ganske skjeve hornhinner, kan det bli et problem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, det stemmer det. Hvorvidt det går når du har skjeve hornhinner vet jeg ikke, men det kan jo optikeren svare deg på.

Solbriller med styrke er veldig vanlig, og nå finnes det til og med linser med "solbrille-effekt"!

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har lenge innbilt meg at jeg siden jeg bruker brille og ikke kan bruke linser, må jeg ha slike kjipe "solbrillepåheng" (jada, sånne du kan vippe opp og ned som settes utapå brillen  :-? ). men jeg var innom en optiker i dag, og hun sjekket brillen min. Det skal visst ikke være noe problem å få styrke i solbrilleglassene, t.o.m. til designsolbrille! Dette var gledelige nyheter. Noen som har erfaringer med dette? Kan dette stemme? Jeg er ganske skjeve hornhinner, kan det bli et problem?

Hvorfor kan du ikke bruke linser da (bare lurer)?

Ta en titt på denne siden. Der står det litt om det du lurer på.

Det finnes jo forresten sånn clip-on for briller. Synes de ser finere ut enn de du vipper opp og ned.

Skrevet

har prøvd flere ganger med linser (mer års mellomrom), men selv forskjellige optikere klarer ikke å tilpasse dem mine skjeve hornhinner.

Hm, har lyst på noen lekre sobriller jeg også, helst ikke clip-on. Tror det blir handel nå snart!

Gjest Anonymous
Skrevet
har prøvd flere ganger med linser (mer års mellomrom), men selv forskjellige optikere klarer ikke å tilpasse dem mine skjeve hornhinner.

Aha, skjønner. Har selv skjev hornhinne på ett øye, bruker linser jeg, selv om jeg kanskje hadde sett bedre med briller. Sammen virker linsene ok. Nei gå for et par fine solbriller du, prisene ser jo ikke så ille ut.

Skrevet

Ikke noe problem å få styrkeglass i solbriller, selv med skjeve hornhinner, men det er alltid noen begrensninger. Hvis du vil ha styrke i en solbrilleinnfatning, kan det bli mindre pent eller umulig hvis innfatningen er veldig krum, de solbrillene som ikke har noe innfatning rundt glassene kan også bli vanskelig å få til. Det er heller ikke noe i veien for å lage solbrille i "vanlige" brilleinnfatninger, det finnes jo mange kule i for eksempel plast.

ringblomst

Skrevet

Har selv vært inne på ideèn om å anskaffe meg solbriller med styrke...ulempen slik jeg ser det er vel at man alltid må ha med seg de vanlige brillene også da man jo gjerne tar av seg solbriller når man er skal gå innendørs og ikke minst hvis man kjører bil og må kjøre inn i lange mørke tunneller...litt kiipt å måtte ta av seg solbrillene og ta på seg sine vanlige briller under en kjøretur med bil :-?

Når det kommer til linser vet jeg at dagslinser ikke kan korrigeres for skjeve hornhinner (har det selv på ene øyet)...men hvis du derimot anskaffer deg månedslinser skal disse kunne korrigeres og tilpasses skjeve hornhinner :)

Selv vurderer jeg å muligens ta en laseroperasjon...litt skummelt og ikke minst DYRT, men det hadde vært kjekt å slippe å tenke briller og linser og fritt kunne plukke seg ut hvilken som helst solbrille :briller:

Men vet ikke om jeg bør vente med det da jeg har hørt at synet kan forandre seg mens man er gravid...

Skrevet

Min mann har styrke i solbrillene - som han har med hver gang det kan være en mulighet for at det kan være behov for dem - og han er strålende fornøyd! De er samme form og farge som hans vanlige briller.

Selv vil jeg gjerne bruke briller mer, men er knasende fornøyd med linser også. Jeg klarer nemlig ikke bruke briller når jeg trener, og da ønsker jeg ikke bruke masse penger på solbriller med styrke, når det ikke er så ofte. Men når jeg vinner millioner i lotto.... da...

Skrevet

Mannen min har briller som skifter blir mørkere i sollys og det virker kjempebra. Han har ganske skjeve hornhinner også. Det koster litt mer med slike brilleglass, men du slipper jo å kjøpe solbriller i tilegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...