Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest lilia

Jeg ble fullstendig hektet av Stieg Larson sine bøker, Millenium triologien, og er nesten litt redd andre bøker blir en nedtur... :)

Har ikke lest så mye krim/spenning tidligere men nå har jeg veldig lyst til å finne noen gode bøker å kaste meg over og vil gjerne ha noen tips og anbefalinger. Gjerne bokserier, men ikke nødvendigvis.

Supert hvis noen kan komme med noen tips og fortelle litt om hvorfor de likte boken/bøkene.

På forhand takk!

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/332482-gode-krimb%C3%B8kerkrimserier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var en gang i tiden en stor fan av Henning Mankell sine bøker. Om politietterforskeren Wallander..

Jeg vet egentlig ikke hva som gjorde at jeg syntes de var knall, men ble i hvertfall hekta.

Kan anbefales.. Men om de slår Stieg Larsson serien, er vel en helt annen diskusjon.. Hehe..

:)

Dersom du likte Stieg Larsson, tror jeg du også vil like Henning Mankells bøker (som Yoga også nevner). De er ganske like i stilen, synes jeg, og veldig spennende, samtidig som man kommer hovedpersonene mye inn på livet. Ellers har jeg nettopp fått øynene opp for Arnaldur Indridason (siste d'en er en stemt d, islandsk skrifttegn), en islandsk krimforfatter. De er veldig spennende synes jeg, men endel "roligere" i stilen enn Stieg Larssons bøker. Men de anbefales!

Jeg liker også Stieg Larsson sine bøker godt og er fan av bøkene til Henning Mankell.

Noen andre bøker jeg har likt er spenningsbøkene til Knut Faldbakken. Dessuten er serien til Unni Lindell om privatetterforsker Cato Isaksen virkelig bra synes jeg. De er nesten umulig å legge fra seg.

Gjest *Mim*
Dersom du likte Stieg Larsson, tror jeg du også vil like Henning Mankells bøker (som Yoga også nevner). De er ganske like i stilen, synes jeg, og veldig spennende, samtidig som man kommer hovedpersonene mye inn på livet. Ellers har jeg nettopp fått øynene opp for Arnaldur Indridason (siste d'en er en stemt d, islandsk skrifttegn), en islandsk krimforfatter. De er veldig spennende synes jeg, men endel "roligere" i stilen enn Stieg Larssons bøker. Men de anbefales!

Akkurat de to forfatterne jeg hadde tenkt til å anbefale. :)

Annonse

Jo Nesbø bør absolutt nevnes, synes jeg! Om ikke lenge kommer han forresten med en ny krim som ikke handler om Harry Hole; det blir interessant. :-D

Arnaldur Indriðason har jeg også lest et par bøker av, og de er supre. Artig å lese noe fra Island for en gangs skyld - tror faktisk ikke jeg har lest noen andre islandske forfattere enn ham.

Gjest nextlife

Jeg har pløyd meg gjennom mange av de nordiske krimforfatterne, og liker de stort sett alle sammen. Dette er favorittene mine :

Som flere andre anbefaler jeg også Mankell sine bøker om Wallander, en litt satt, frustrert politietterforsker.

Mankell har også skrevet andre, gode frittstående kriminalromaner.

Liza Marklund sin serie om Annika Bengtson, en litt frustrert kvinnelig reporter som havner rett i etterforskningen på kriminalsakene hun skal skrive om.

Privatlivet til Annika vies også stor oppmerksomhet, noe som gjør bøkene enda mer spennende.

Jan Guillou sin serie om Carl Hamilton, alias Coq Rouge, en hemmelig agent i det svenske forsvaret. Denne serien er adskillig mer brutal enn de fleste andre nordiske, med henrettinger, blod og mye våpen.

Anne Holt sin serie om politietterforskeren Hanne Wilhelmsen(den siste boka var elendig, men de tidligere er bra)

Som tidligere nevnt, Jo Nesbø sin serie om den alkohliserte etteforskeren Harry Hole. Noen av bøkene er litt vanskelig i starten, med mange paralellhandlinger, men det er absolutt verd å holde ut, det er en super serie.

I tillegg er jeg stor fan av forfatteren Val McDermit (faktisk etter tips her på KG)og hennes bøker om politietterforskeren Carol Jordan og profileringspsykologen Tony Hill (hun har skrevet bøker med andre personer, men de har jeg ikke lest). Knakende gode bøker. Dette er forresten bøkene som Tv-serien "Arr i sjelen" er basert på.

Jeg anbefaler at om du gir deg i kast med noen av disse seriene, les dem i kronologisk rekkefølge. Det har ikke jeg alltid gjort, og det er ikke en fordel.

Endret av nextlife
Akkurat de to forfatterne jeg hadde tenkt til å anbefale. :)

Det er ikke lett å skulle "toppe" Stieg Larsson for tiden, men jeg tror de som er blitt nevnt er forfattere som TS vil like :)

Arnaldur Indriðason har jeg også lest et par bøker av, og de er supre. Artig å lese noe fra Island for en gangs skyld - tror faktisk ikke jeg har lest noen andre islandske forfattere enn ham.

Ja, ikke sant? Jeg har alltid vært interessert i Island, men ikke visst noe særlig om landet. Og så kommer Arnaldur Indriðason (jeg kopierte fra innlegget ditt for å få med den stemte d'en ;) ) - krim og Island i én bok! Herlig, og så annerledes. Jeg er helt forelsket :rødme:

Liza Marklund sin serie om Annika Bengtson, en litt frustrert kvinnelig reporter som havner rett i etterforskningen på kriminalsakene hun skal skrive om.

Privatlivet til Annika vies også stor oppmerksomhet, noe som gjør bøkene enda mer spennende.

Jan Guillou sin serie om Carl Hamilton, alias Coq Rouge, en hemmelig agent i det svenske forsvaret. Denne serien er adskillig mer brutal enn de fleste andre nordiske, med henrettinger, blod og mye våpen.

Anne Holt sin serie om politietterforskeren Hanne Wilhelmsen(den siste boka var elendig, men de tidligere er bra)

Jeg vil anbefale disse som også nextlife skrev om. Serie om Carl Hamilton er jeg sjøl i gang med nå og er kommet til bok nr 9, blir helt oppslukt innimellom. Må bare lese videre, men de er kanskje litt mer action preget enn ren krim.

Liza Marklund sine bøker om A.B. er også veldig bra, men bør virkelig lese i rekkefølge for at du skal få mest ut av dem.

Blant de nordiske forfatterene kan du finne veldig mye bra som også ikke er nevnt her. Det er mye bra annmeldelser på nettsider til bokklubber.

Gjest Gjest_Bygdedyret_*

Det er ganske mange bra forfattere i Norden som ikke er så kjente som de som hele tiden blir dratt fram i lyset. Jeg vil anbefale to kvinnelige forfattere som jeg nylig har oppdaget:

Mari Jungstedt, svensk, bøkene bør leses kronologisk for det er en bihandling som er spennende å følge med på. Handlingen foregår på Gotland, og hovedpersonen heter Anders Knutas.

Jorunn Thørring, norsk, skriver om spesialetterforsker Orla Os i Paris, hun er fra Nord-Norge men jobber i Paris og handlingen foregår der. Thørring har også skrevet om førstebetjent Aslak Eira i Tromsø.

Jeg bruker biblioteket mye og prøver meg på "nye" forfattere innimellom og det hender jeg finner noen "skjulte" skatter.

Gjest Sisu

Bare ramser opp følgende, selv om de er nevnt før:

-Jo Nesbøs bøker om Harry Hole

-Henning Mankells bøker om Kurt Wallander

-Unni Lindells bøker om Cato Isaksen

-Liza Marklunds bøker om Annika Bengtsson

Anbefaler deg også å ta en titt på Camilla Läckbergs bøker. Spennende svensk krim fra Bohuslän!

Annonse

Annonse
I tillegg er jeg stor fan av forfatteren Val McDermit (faktisk etter tips her på KG)og hennes bøker om politietterforskeren Carol Jordan og profileringspsykologen Tony Hill (hun har skrevet bøker med andre personer, men de har jeg ikke lest). Knakende gode bøker. Dette er forresten bøkene som Tv-serien "Arr i sjelen" er basert på.

Jeg anbefaler at om du gir deg i kast med noen av disse seriene, les dem i kronologisk rekkefølge. Det har ikke jeg alltid gjort, og det er ikke en fordel.

I den første Stieg Larsson boken (Menn som hater kvinner) leser faktisk Michael Blomkvist en av bøkene til Val McDermid.

Jeg har lest alle bøkene hennes om Carol Jordan og Tony Hill. Kjempespennende krim!

Av svenske krim-forfattere som ikke allerede er nevnt kan Helen Tursten anbefales.

(jeg kopierte fra innlegget ditt for å få med den stemte d'en ;) )

En liiiten avsporing; men ð og andre rare tegn finner du under Start -> Alle programmer -> Tilbehør -> Systemverktøy -> Tegnkart. ;)

Dette er ikke akkurat krim, mer spionthriller, men Arild Rypdals bøker om agentene i MI5 var jeg helt hekta på som tenåring. Har tenkt å lese dem om igjen nå. Særlig Intermesso i Praha var bra, den har jeg lest mange ganger - men som alle andre serier bør disse leses i rekkefølge.

Jeg liker også krim og spenning. Nå går det i Stieg Larsson, som er helt fantastisk.

Ellers liker jeg krimbøker der man får servert mysteriet fra en etterforskers side!

Har også lest en del bøker av Liza Marklund, men der får man altså da journslist vinklingen på mysteriet!

Har du prøvd bøkene om Varg Veum? Knall bra!

Av svenske krim-forfattere som ikke allerede er nevnt kan Helen Tursten anbefales.

Ja! Helene Thursten hadde jeg glemt. Jeg elsker bøkene hennes. Særlig Nattevakt, den er så skummel at jeg får helt frysninger.

En liiiten avsporing; men ð og andre rare tegn finner du under Start -> Alle programmer -> Tilbehør -> Systemverktøy -> Tegnkart. ;)

Takk for tipset, Miel! Det skal prøves ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...