Gjest Gjest_meg_* Skrevet 4. mai 2008 #1 Skrevet 4. mai 2008 i instruksjonsboken til min 99 modell bil, står der at det er Isofix i den. På tegninger viser det 2 "kroker" pr sete. "krokene" er festet rett nedom setet, bake hos seteryggen. (det står dette har med Isofixen å gjøre) På bilder jeg har sett av Isofix bilseter har det vært en base med et laaangt "rør" ned, som man skal putte ned mellom seterygg og sete.. What to do? Jeg er HELT blank på dette, og skjønner ingenting. Skal jeg ha et bilsete med denne lange stangen/røret på? Eller skal jeg finne et bilsete som har en annen slags løsning? Ser jo nesten ut som om bilsetet bare skal "klipses" på desse krokene som er i bilen? Stemmer det? Vet dette er knotete forklart, men håper inderlig noen skjønner hva jeg mener! Håper noen kan hjelpe meg med å fortelle meg hvordan isofix fungerer, og hvordan festet på min isofix skal se ut? Eventuelt linker som jeg kan lese, dersom det er vanskelig å forklare, da kanskje jeg blir LITT klokere? :D Takk for hjelpen!
hanbto Skrevet 4. mai 2008 #2 Skrevet 4. mai 2008 hm...kan nok ikke svare på alt her men skal prøve å svare på det som jeg har fått med meg... barnestolen står på en base. denne basen står fast i bilen, og du klikker selve barnestolen av og på dette når ungen skal ut/inn i bilen. med isofix fester man basen i selve bilen, dvs de festene som du er heldig å ha. har ikke bilen dette, må man feste basen med sikkerhetsselen som er i bilen (ungen har jo sin egen sele i setet). har ikke isofix selv, men de jeg kjenner som har det sier at stolen sitter mye bedre fast enn hvis man ikke har isofix, og at det derfor er sikrere for barnet. du får samme type bilstol med og uten isofix. når du kjøper setet følger det med monteringsanvisning til setet, og i instruksjonsboken til bilen din skal det også være en forklaring til festing av setet. om du ikke får det til selv, får du alltids tak i noen som kan dette. hør med venner, evt. på bilsjappa etc. lykke til
Caos Skrevet 5. mai 2008 #3 Skrevet 5. mai 2008 Nå er ikke jeg den med mest peiling på denne type ting da, men prøver meg: Googlet isofix, og fikk opp et Bilde Når du ser på bildet, er vel det lange "røret" til å støtte opp setet, mens klipsene blir klipset på i andre enden av setet.
hanbto Skrevet 5. mai 2008 #4 Skrevet 5. mai 2008 Nå er ikke jeg den med mest peiling på denne type ting da, men prøver meg: Googlet isofix, og fikk opp et Bilde Når du ser på bildet, er vel det lange "røret" til å støtte opp setet, mens klipsene blir klipset på i andre enden av setet. stemmer det
mamut75 Skrevet 5. mai 2008 #5 Skrevet 5. mai 2008 (endret) Trodde ikke isofix ble standard før 2004 bilmodellene , men er jo godt mulig at noen bilmerker har vært mer innovative på dette området enn andre . Vi har isofix på en 2006 bilmodell , og på denne bilen så var det fester til 2 isofix baser i baksetet . Selve festene , 4 stk eller 2 stk per base, var skjult bak deksler mellom setet og ryggen på baksetet . Så stakk vi inn festene på isofixbasen og klikket den fast til festene som var gjemt inne i setet . Det er en sånn stang som står ned i gulvet på basen vi har også , men selve basen er festet mellom ryggen og setet på baksetet . Endret 5. mai 2008 av mamut75
Caos Skrevet 5. mai 2008 #6 Skrevet 5. mai 2008 jeg har også en 99 mod (vw) og den har isofix, i tillegg har vi en Audi 2003 modell og denne har også isofix
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå