Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2008 #1 Skrevet 4. mai 2008 Jeg hører to fløyer med tanke på boligmarkedet. En venn bodde ti år i England, på en tid der tilstanden var omtrent som det er her ift boligpriser/økning de siste årene. Det ble sagt at "slike bobler sprekker alltid" og at "markedet går alltid i bøledaler, nå går det snart ned" osv osv. Det er over tjue år siden nå, og det eneste som er skjedd, er at boligprisene er doblet - folk finner bare alternative finansieringsmåter og boligarrangementer for å klare det. Konklusjonen er altså at et pressområde alltid vil være et pressområde, og at det alltid vil stige - altså vil det alltid lønne seg å eie bolig her. Jeg eier borettslagleilighet i Oslo. Kjøpte i fjor, men var "heldig"; hadde tjent godt på salget av den forrige og var tilfeldigvis eneste budgiver på den jeg kjøpte flaks for meg. Imidletid har det skjedd noen endringer i livet (sånt skjer) og det kan bli aktuelt å selge igjen i år eller neste år. Hva tror dere om boligmarkedet i Oslo? Vil det samme skje som i andre storbyer utenlands ("alle" vil til Oslo her i landet, og det er forventet vekst i befolkningen her de neste årene også - og de må jo bo et sted) - eller vil det i løpet av det neste året bli så voldsom nedgang at tapet blir stort hvis jeg selger neste år? Norge går bra, det er egentlig ingen grunn til at folk får spesielt mye dårligere råd her de neste årene. Hva er din "spådom"? Begrunn den gjerne.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2008 #2 Skrevet 4. mai 2008 (Boligmarkedet i England går vel ikke oppover for tiden, bare en digresjon. Men prisene ligger nok likevel varig høyt i populære områder) Jeg tror for din del det kommer an på størrelsen på leiligheten, og tildels beliggenheten. Det er små (1 og tildels 2-roms) leiligheter som har falt mest i pris - også i Oslo, og som det virker sannsynlig at kommer til å stabilisere seg på et lavere nivå enn der de har vært på det høyeste. Om prisen kommer til å falle videre et år til er vanskelig å si, men det virker som det har gått opp for folk eller markedet at det er begrenset etterspørsel etter slike leiligheter og at man kanskje har overvurdert både behov for dem, og prisnivå. Det er tross alt endel logiske og nokså åpenbare begrensninger for prisen på ettroms; hvor mange voksne mennesker med full inntekt er interessert i å eie en slik? De som eier dem er gjerne studenter, unge single og pendlere - da kan liksom ikke prisen øke til 2 mill, og den prosentvise prisøkningen som har vært inntil nylig var selvsagt nødt til å stoppe opp på et punkt, særlig når mye av det som har blitt bygd nytt også er små leiligheter. Prisene på større leiligheter og i hvert fall rekkehus og eneboliger har vel ikke sunket i Oslo, men prisveksten har stoppet opp endel, og med tanke på rentenivå og mulig stagnasjonstid med noe mer arbeidsledighet og usikkerhet er det vel nokså sannsynlig at prisene ikke øker noe voldsomt framover. Jeg tror også at Oslo fortsetter å være et attraktivt sted å kjøpe, men prisene er også avhengig av folks kjøpekraft (arbeid, lønnsnivå, renter - forøvrig er det kanskje rimelig å anta at Oslo ikke rammes like hardt som andre distrikter i perioder med høyere arbeidsledighet?), og om denne kjøles ned vil kanskje flere bli boende lengre på ett sted framfor å "boligklatre" slik mange har gjort fram til nå? Av den enkle grunn at prisstigningen blir lavere og det derfor ikke lønner seg like mye som en investering som det har gjort fra 90-tallet. Jeg må forresten understreke at jeg ikke har noe faglig grunnlag for å mene noe om dette, jeg er bare interessert i markedet Dette er altså høyst ukvalifisert synsing om noe ingen kan vite noe sikkert om.
gjest*ts* Skrevet 4. mai 2008 #3 Skrevet 4. mai 2008 Eg trur markedet vil begynne å ta seg opp igjen mot sommaren/ over sommaren. Grunnen er at eg har sett desse bevegelsane før, når media tar opp at no, no er det krise! Og så sit alle på gjerdet ei tid mens leigeprisane går i taket. Og så gløymer folk det igjen etter ei stund. Eg kjøpte i 2003 når prisane stod nokre månader, som einsleg kvinne i offentleg stilling var det min einaste sjanse til å få ein ok plass sentralt. Nokre månader etter gjekk salget som før. Så lenge arbeidsløysa ikkje stig markant, eller noko anna som verkeleg påverkar folk sin privatøkonomi, så vil markedet ta seg opp att. Renta er framleis lågare enn den var i 2003 då eg kjøpte for å sei det slik.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2008 #4 Skrevet 4. mai 2008 Eg trur markedet vil begynne å ta seg opp igjen mot sommaren/ over sommaren. Grunnen er at eg har sett desse bevegelsane før, når media tar opp at no, no er det krise! Og så sit alle på gjerdet ei tid mens leigeprisane går i taket. Og så gløymer folk det igjen etter ei stund. Eg kjøpte i 2003 når prisane stod nokre månader, som einsleg kvinne i offentleg stilling var det min einaste sjanse til å få ein ok plass sentralt. Nokre månader etter gjekk salget som før. Så lenge arbeidsløysa ikkje stig markant, eller noko anna som verkeleg påverkar folk sin privatøkonomi, så vil markedet ta seg opp att. Renta er framleis lågare enn den var i 2003 då eg kjøpte for å sei det slik. "Krisen" eller oppbremsingen skyldes ikke bare media, de har jo sagt alt mulig rart i mange år. Men jeg tror folk er forsiktige pga den usikkerheten som råder rundt rente og kreditt/finansuro rundt i verden. Når renteøkningene stopper og ting blir mer forutsigbare er det sikkert mange av de som sitter på gjerdet i dag, eller vil by godt under takst, som finner ut at de kan spytte i litt mer. Samtidig tror jeg den største veksten er over for en stund de fleste steder. Oslo er vel likevel et av de beste markedene i landet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå