Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bloom
Skrevet

Spørsmålet ligger vel litt i emnetittelen, men jeg har prøvd å lage oreokake noen ganger nå- alle vellykket. Men jeg vil gjerne ha den over fra springform"fatet" til et vanlig fat. Hvordan gjør det, og holder kaka pen? Har prøvd med bakepapir under, og bare klipt og hatt på fat, men er ikke helt fornøyd..

Er det noe smart triks for dette som jeg bare ikke skjønner??? :sjenert:

Skrevet

Jeg er ingen kakeekspert, så jeg tror ikke jeg kan hjelpe deg.. men jeg ble veldig nysgjerrig på om det er oreokake som den på peppes og i så fall hvor du fant oppskriften? Har lett i årevis..

Jeg pleier å bruke bakepapir og legge kaka med bakepapir under, på et nytt kakefat, og så fjerne bakepapiret derfra mens jeg hjelper til med en kakespade/stekespade el.l.. Det pleier å funke på brownieskake, men finnes sikkert bedre løsninger..er som sagt ingen ekspert.. :)

Gjest Bloom
Skrevet

Takk for svar! Kanskje det ikke er noe annen måte å gjøre det på da.. For denne kaken er liksom ikke så stiv som brownies, men får bare prøve. Skal lage den til en konfirmasjon, så derfor er det greit at den ser litt ok ut..

Har ikke smakt den på peppes så vet ikke hvordan den er, men denne her pleier hvertfall å være en slager..

Her er oppskriften jeg pleier å bruke..

http://www.foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=7169

Skrevet

Ja, denne har jeg laget et par ganger, og sleit med det samme! Første gangen greide jeg det med stekespade, men da hadde jeg pakka bunnen så hardt at den var steinhard, vanskelig å spise med skje, burde hatt biffkniv :fnise:

Gangen etter pakka jeg bunnen løsere, men da smuldra den bare opp. Men denne kaken skal jo ikke i ovnen, bare i kjøleskapet... går det an å sette formen rett på fatet du skal bruke, og ikke bruke "springformfatet"? Bare en idé, aner ikke om det vil funke..

Skrevet
Ja, denne har jeg laget et par ganger, og sleit med det samme! Første gangen greide jeg det med stekespade, men da hadde jeg pakka bunnen så hardt at den var steinhard, vanskelig å spise med skje, burde hatt biffkniv :fnise:

Gangen etter pakka jeg bunnen løsere, men da smuldra den bare opp. Men denne kaken skal jo ikke i ovnen, bare i kjøleskapet... går det an å sette formen rett på fatet du skal bruke, og ikke bruke "springformfatet"? Bare en idé, aner ikke om det vil funke..

I en av oppskriftene på detsoteliv.no står akkurat det, at det er lurest å bare sette springforma på et vanlig serveringsfat og lage kaka der :)

Skrevet

har dessverre ingen tips her..

Men lurer på en ting: smaker oreokake lik som oreokjeksene? For de synes jeg nemlig var litt kjedelige.. men liker jo sjokolade da, og det høres ut som en spennende kake. Er den supergod?

Skrevet (endret)
I en av oppskriftene på detsoteliv.no står akkurat det, at det er lurest å bare sette springforma på et vanlig serveringsfat og lage kaka der :)

Ser man det, da funker det da! :)

har dessverre ingen tips her..

Men lurer på en ting: smaker oreokake lik som oreokjeksene? For de synes jeg nemlig var litt kjedelige.. men liker jo sjokolade da, og det høres ut som en spennende kake. Er den supergod?

Det er ikke kjeksene, men kremen med kremost og melis, som gjør kaken så nydelig etter min smak. Jeg liker ikke sjokolademouse, så jeg pleier å lage brownieskake og fylle den, samt dekke hele kaken, med denne kremen. Putter noen knuste oreo kjeks i fyllet, og som pynt på toppen. Supergodt, og det nærmeste jeg har kommet peppesvarianten.

Endret av Tez
Gjest Bloom
Skrevet

Så klart!! Kjempe smart! Tusen takk :)

Forresten til deg som spurte om oreokjeks smaker som oreokake: NEI.. Kaken er myyye bedre, absolutt verd å prøve!

Skrevet
Så klart!! Kjempe smart! Tusen takk :)

Forresten til deg som spurte om oreokjeks smaker som oreokake: NEI.. Kaken er myyye bedre, absolutt verd å prøve!

Bare hyggelig :) Forøvrig kan jeg jo anbefale Porsgrunn Porseleens kakeform, som både er serveringsbrett i hvittporselen og kakeform, som både kan stekes i og fryses ned. Gjør alt så mye enklere :)

Gjest Bloom
Skrevet
Bare hyggelig :) Forøvrig kan jeg jo anbefale Porsgrunn Porseleens kakeform, som både er serveringsbrett i hvittporselen og kakeform, som både kan stekes i og fryses ned. Gjør alt så mye enklere :)

Wow den var kjempe smart! Den skal jeg skaffe meg til neste gang jeg skal steke noe.. Ikke var den så dyr heller. Oreokaka trengs jo ikke stekes-derfor blir den også alltid perfekt :fnise:

Skrevet
Wow den var kjempe smart! Den skal jeg skaffe meg til neste gang jeg skal steke noe.. Ikke var den så dyr heller. Oreokaka trengs jo ikke stekes-derfor blir den også alltid perfekt :fnise:

Jeg har akkurat lagd en Suksessterte (mandelbunn med gul eggekrem) og brukte da porsgrunn-forma mi. Satt bare plastlokket over når den var ferdig, og satt den i fryseren. Så er det bare å ta den opp når den skal serveres, ta av lokk og selve kakeformen, så er det bare å vente til den tiner :) Utrolig praktisk, feks med iskaker også.

Gjest Bloom
Skrevet

Ja den høres utrolig bra ut.. Ble akkurat nr 1 på min ønskeliste! :D

Gjest Gjest
Skrevet

lurt å lage slike kaker rett på kakefatet ja:)

et dumt spm; men er denne kaken glutenfri???

Gjest Bloom
Skrevet

Tilsetter jo ikke noe mel e.l. ekstra i kaka, så hvis det er, er det evnt i kjeksen.. Men det er jeg ikke sikker på, men står sikkert på pakka i butikken- hvis ikke noen andre vet det da?

Skrevet

Kaka høres god ut, men hva er Oreo Cookies?? Bilde??

Og Bake-it-easy forma for porsgunn ble kjopt inn i forrige uke pga jeg skulle bake kake til en konfirmasjon. Betalte 399 og er godt fornøyd med at den kan stekes,fryses og alt på et fat. Eneste mini minuset er at kokket ikke sitter ordentlig på. Men forma er genial !!!

Skrevet
http://images.calorieking.com.au/branding/...ionsense/36.jpg

Sånn ser de ut.. Så bare knuses dem og brukes som bunn og has i kaka. Du burde prøve den, kjeempe god :) Og enkel..

Ja jeg må nok kjøpe meg den formen! :-) Men følger det med lokk da eller?

Det følger med lokk, men dette er løst og sitter ikke fast, desverre. Hadde vært kjekt med et lokk som satt fast og som man feks kunne bære i vha en hank.

Gjest Bloom
Skrevet

Okei.. Det er jo litt dumt da. Men den er vel så fin ellers, at det er en liten bagatell..?

Skrevet
Okei.. Det er jo litt dumt da. Men den er vel så fin ellers, at det er en liten bagatell..?

Ja, det har igrunn aldri bekymret meg, for jeg vet jo om at det er løst, og om jeg skal frakte den bærer jeg bare under :)

Gjest Bloom
Skrevet

Men så bra! Takk for svarene forresten.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...