mcsnack Skrevet 4. mai 2008 #1 Skrevet 4. mai 2008 Jeg er midt i 20 årene, 163cm høy og veier 60 kg. Min erfaring med egen vekt er at hver kilo vises ganske godt på meg, og mitt ideal (slik jeg var for et par år siden) er 55 kg. Nå er jeg fast bestemt på å gå ned. Til dette trenger jeg hjelp fra dere. Jeg tar imot alle tips dere kan komme med med stor takk! slik situasjonen er nå, så trener jeg ikke annet enn å gå litt. Og kostholdet består av mye lettvint student-mat.. Jeg vil gjerne ha konkrete tips til frokost, lunsj, middag o.l. eller daglige treningstips. jeg vet ikke hvor realistisk det er, men vil gjerne klare målet i løpet av 2 måneder. hva tror dere? kommer med oppdateringer på hvordan det går =)
Gjest Gjest-M- Skrevet 4. mai 2008 #2 Skrevet 4. mai 2008 Begynn med å kutte ut sukker og raske karbohydrater, spis mer grove kornprodukter, fisk, grønnsaker og litt frukt. Kylling og magert kjøtt er bra. Drikk mye vann. Og ikke minst, mosjoner eller tren. Da burde du være på god vei.
Mehe Skrevet 4. mai 2008 #3 Skrevet 4. mai 2008 Havregrøt er en enkel og god frokost som man kan variere mye. Det går fort å lage, er sunt, og metter lenge. Lag grøt av 1,5 dl gryn og 5dl vann eller en blanding av vann og melk. Istedet for sukker på, kan du f.eks dele en banan i biter og blande i grøten. Litt rosiner går også an å ha i, og med kanel på blir det veldig godt. Selv blander jeg i litt linfrø og solsikkefrø også. Ellers - kutt ned på raske karbohydrater, spis mye proteiner og sunt fett, og frukt og grønt som mellommåltider. Tren styrke - mer muskelmasse gir økt forbrenning.
LekeHusmor Skrevet 4. mai 2008 #4 Skrevet 4. mai 2008 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...=324513&hl= bli med oss her!
J-G Skrevet 4. mai 2008 #5 Skrevet 4. mai 2008 Heisann... Jeg har litt av det samme problemet som deg. Kiloene vises veldig godt siden jeg er så liten. Men for knapt en måned siden begynte jeg for alvor og har kommet langt. Er 152 og veier 44.5 kg. Så nå gjenstår det å STRAMME opp. (Det er normal BMI om noen skulle reagere på det, husk at jeg er LAV) Uansett fram til nå har jeg kun fokusert på trening.. trene trene, men jeg har ikke lagt om på kosthold. Denne gangen gjør jeg det omvendt. Mest fokus på kosthold og trene i tillegg. Jeg skrev meg ned noen mål den 18. april: Maks 5 usunne ting frem til 14. mai Spise hver tredje time Spise mer frukt og grønnsaker Minst en styrketime på treningssenter Drikk mer vann Jogge 50 km fram til 14. mai på tredemølle (Kanskje lite for noen, men et sted må man jo starte:) Skrive ned hva jeg spiser, når jeg spiser, og hvor mye jeg trener hver dag Ikke spise sene måltider Og det har hjulpet altså. For jeg blir så gira. Jeg har på en måte blitt sulten på den følelsen man får etter å ha sagt nei til en sjokolade. Så hvis jeg skriver ned hva jeg spiser blir jeg mer bevisst på hva jeg spiser. Så litt mer konkret: 1. har begynt med hjemmelaga frokostblanding. Havregryn, kruskakli, linfrø m biola. (Skal bytte ut linfrøa med solsikkekjerne, sesamfrø og gresskarkjerner) 2. Har kutta ut kjøpa juice. Lager min egen i blender. En appelsin og et eple. Da har du 2 frukter (5 om dagen= 2 frukt og 3 grønnsaker) 3. Spiser mindre brød. Har ikke spist potet og ris. Når jeg spiser brød, lasser jeg på med grønnsaker og salat. Det kan man vel spise MYE av uten å legge på seg og kroppen får litt å jobbe med. 4. Hvis du spiser yogurt, velg den med minst fett og karbohydrater 5. Ikke bruk ferdig sauser. Det tar ikke lang tid å lage egen salsablanding. Hmm.. kommer ikke på så mye mer. Jogg mye, gå på timer, ta trappa istedet for heisen. Tren styrke som de sier her. Kjøp deg pilates video. Vurderer å gjøre det selv. Det skal jo være veldig bra for magen. Du sier at situasjonen din er at du går litt og bruker mye lettvint studentmat. Det MÅ du endre på. Det du kan endre på: 1. Ta trapper, uansett hvor lange de er. 2. Begynn å trene i det små. En gå tur på kvelden. Sett deg opp et mål for hvor mange ganger du skal gjøre det. Mye enkere å tenke atd u mÅ da 3. LETTVINT STUDENTMAT: fyfyfy sikkert masse kalorier ikke ferdiglaga greier Tips til enkel sunn mat i eksamenstid: 1. Stek egg, løk og tunvisk. Ha oppi krydder. Spis me salat 2. Grilla auberginer. Skjær opp, ha i ovnen. FERDI. Ha på litt hvitløkspulver 3. Salater m/ mager kesam. Ha oppi kokt egg, og kylling eller tunfisk 4. Kutt ut juice og vær forsiktig med type yogurt. Men jeg har også et spørsmål. Jeg har fått ganske flat mage, det er jo litt fett rundt. Men det jeg sliter med er det på siden. Blir det bedre når jeg får strammet opp magen. Vil det bli synlig smalere da? Det er fett der, så det må jo gå an å forbrenne det? Hadde jeg gjort det, hadde jeg fått den kurven jeg ønsker. Har ikke så veldig kraftige hofter. Og når jeg gikk ned var det jo der det forsvant:( Vel, håper dette hjalp deg litt på vei.
mcsnack Skrevet 4. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. mai 2008 Tusen takk! Jeg synes jeg blir ekstra motivert av å høre tipsene fra dere som har peiling. Gikk en tur ikveld i en time, bedre enn ingenting =) Skal også gå igjennom kjøleskapet nå. Fjerne juice og sånne ting. Jeg spiser nesten aldri brød, men har nettopp kjøpt et som var kjempegodt. speltbrød type veldig grovt, burde jeg kvitte meg med dette også? og hvilke pålegg er ok? Jeg merker liksom at hvis jeg spiser 2 skiver til frokost, så er jeg veldig god og mett langt utpå dagen...
J-G Skrevet 4. mai 2008 #7 Skrevet 4. mai 2008 Tusen takk! Jeg synes jeg blir ekstra motivert av å høre tipsene fra dere som har peiling. Gikk en tur ikveld i en time, bedre enn ingenting =) Skal også gå igjennom kjøleskapet nå. Fjerne juice og sånne ting. Jeg spiser nesten aldri brød, men har nettopp kjøpt et som var kjempegodt. speltbrød type veldig grovt, burde jeg kvitte meg med dette også? og hvilke pålegg er ok? Jeg merker liksom at hvis jeg spiser 2 skiver til frokost, så er jeg veldig god og mett langt utpå dagen... Hehe, jeg har ikke så mye peiling... Men jeg prøver ut litt forskjellig og spør andre om råd:) Jeg spier fortsatt litt brød for jeg er veldig glad i det. Men hvis du vil kutte ned på litt, kan det lønne seg å legge på grønnsaker. Eksempel, brødskive med kjøttpålegg, 2 skiver tomat, salat, et par skiver agurk og litt paprika. Og litt oliven ved siden av. Spis pålegg med lite sukker, spis umettet fett. Kaviar, makrell, tunfisk Tygg maten godt, og drikk gjerne litt vann før maten. Da blir du fortere mett. Når du begynner å spise mindre vil du merke at du blir raskere mett etterhvert. Jeg kunne kaste i meg en halv porsjon mer enn samboern før, men nå blir jeg endelig mer mett enn han.. Det er sikkert litt psykisk også da Du kan jo begynne å skrive hva du spiser og trener her. Så føler du kanskje litt press. Kan følge med litt jeg. Så kan du følge med meg:) En annen ting.. abonner på shape up eller i form. Jeg blir veldig motivert av de bladene
J-G Skrevet 4. mai 2008 #8 Skrevet 4. mai 2008 Det jeg mente var.. Hvis du vil spise mindre enn 2 brødskiver så bkan du lasse på med grønnsaker så du blir mett av en. Grønnsaker kan du spise mye av. Men hvis du fra før av går lite, og har levd på studentmat tror jeg ikke du trenger å endre mye før du merker det. Vi må ikke bli fanatiske heller.. da blir man lei.. Forresten veldig bra at du gikk tur da:) Jeg gikk også tur i dag.
mcsnack Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 5. mai 2008 Takk takk. idag har jeg også gått i minst 1 time, er litt dårlig, så jogging venter jeg litt med. Spiste ikke frokost, sjemmes litt over det.. men jeg spiste en herlig ceasar salat til middag idag.. og det høres kanskje litt fanatisk ut, men jeg kjøpte meg en fersk brokkoli som jeg har spist halvparten av som snacks mens jeg så ungkaren liker brokkoli rågodt! Lurte på om kaviar var bra.. for grovt speltbrød bed kokt egg og kaviar høres kjempegodt ut. Skal virkelig prøve å konsentrere meg om å spise minst så så mye frukt og grønt hver dag! Dessuten så tror jeg at jeg skal veie meg en fast dag i uka, ingen vits i å veie seg hver dag ihvertfall. også kan jo de som vil være med meg, og dele resultatet sitt =) Tenkte tirsdager
J-G Skrevet 5. mai 2008 #10 Skrevet 5. mai 2008 Takk takk. idag har jeg også gått i minst 1 time, er litt dårlig, så jogging venter jeg litt med. Spiste ikke frokost, sjemmes litt over det.. men jeg spiste en herlig ceasar salat til middag idag.. og det høres kanskje litt fanatisk ut, men jeg kjøpte meg en fersk brokkoli som jeg har spist halvparten av som snacks mens jeg så ungkaren liker brokkoli rågodt! Lurte på om kaviar var bra.. for grovt speltbrød bed kokt egg og kaviar høres kjempegodt ut. Skal virkelig prøve å konsentrere meg om å spise minst så så mye frukt og grønt hver dag! Dessuten så tror jeg at jeg skal veie meg en fast dag i uka, ingen vits i å veie seg hver dag ihvertfall. også kan jo de som vil være med meg, og dele resultatet sitt =) Tenkte tirsdager Du må huske frokost!!! mmm... brød med egg og kaviar er kjempedigg! Husk å spis ofte men lite. Jeg har hver tredje time som en hovedregel, går det lengre tar jeg noe lite som gulrot eller eple. Også ikke spise sent! 1t gåtur er bra da:)
mcsnack Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 6. mai 2008 skal vi se.. idag har jeg spist til frokost: to grove brødskiver med kjøttpålegg (turde ikke brie) middag: kalkunfilet med salat og grillet paprika og løk. er det greit å bruke olivenolje og balsamikoeddik som dressing? eller kunne jeg like gjerne brukt dressing? skal gå meg en tur nå straks, og spise kiwi til kveldsmat. Hvor sent kan jeg spise? hvis jeg legger meg ca 12? er 9 sent? noe fast tidspunkt bra? kanskje jeg skulle hatt en fast regel på når jeg ikke skal spise mer. har forresten veid meg også.. veide akkurat 60.. så ingen foranring. ventet ikke det heller.. har nettopp satt igang.. merker at det å drikke vann gjør meg avhengig.jeg prøver å drikke vann til alt, og innimellom, og etterhvert så blir jeg tørstere og tørstere av det.. nå må jeg liksom ha vann hele tiden
J-G Skrevet 6. mai 2008 #12 Skrevet 6. mai 2008 skal vi se.. idag har jeg spist til frokost: to grove brødskiver med kjøttpålegg (turde ikke brie) middag: kalkunfilet med salat og grillet paprika og løk. er det greit å bruke olivenolje og balsamikoeddik som dressing? eller kunne jeg like gjerne brukt dressing? skal gå meg en tur nå straks, og spise kiwi til kveldsmat. Hvor sent kan jeg spise? hvis jeg legger meg ca 12? er 9 sent? noe fast tidspunkt bra? kanskje jeg skulle hatt en fast regel på når jeg ikke skal spise mer. har forresten veid meg også.. veide akkurat 60.. så ingen foranring. ventet ikke det heller.. har nettopp satt igang.. merker at det å drikke vann gjør meg avhengig.jeg prøver å drikke vann til alt, og innimellom, og etterhvert så blir jeg tørstere og tørstere av det.. nå må jeg liksom ha vann hele tiden Hei. Er det ikke litt lite med frokost og middag. Hadde du ikke lunsj? Tror olivenolje er greit. er ikke sikker, men jeg bruker det imat. Kanskje du skal prøve å legge inn en joggetur på tredemølla i løpet av uka. 30 minutter for eksempel. vann er bra:) tror sitron eller epleedikk i vann skal hjelpe m forbrenning også. I dag har jeg spist: 7.30 : frokost havregrøt med biola og en kopp helsekost te 12:00 : Lunsj to brøskiver med egg og kaviar. 2 egg ble litt mye kjente jeg 16:00 : 3/4 wrap m kylling. Sikkert ikke så veldig sunt, siden det er ferdig kjøpt og har sikkert mye dressing:( 18:45: resten av wrapen 21:00: 2 knekkebrød m kaviar og servelat + ananas Æsj.. er litt misfornøyd med den wrapen egentlig. Mye bedre å vite hva man spiser. Åsså leser jeg så mye nå, at det blir ikke mye tid til trening. Men i morra skal jeg på tredemølla før jeg stikker for å lese.
mcsnack Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 6. mai 2008 Hehe.. jeg tenkte det samme. kan det stemme at jeg ikke spiste lunsj? men ja, jeg hadde eksamen i går, så jeg unnet meg å sove uten vekkeklokke idag, og vokna kl 12!! så da ble det frokost istedenfor lunsj på en måte. skulle kjøpe egg idag, men de var UTSOLGT på butikken. har du hørt noe sånn? mange som har lest her og løpt og kjøpt egg og kaviar kanskje? Leste forresten idag at Lene Alexandra spiser utrolig mye cottage cheese til frokost og lunsj. er det veldig sunt eller? aldri spist det? hva smaker det og hvordan "tilbereder " man det? Moro å høre hva du spiser og trener =)
Mehe Skrevet 7. mai 2008 #14 Skrevet 7. mai 2008 Olivenolje er sunt, men har mye kcal, så man bør passe på mengden. Jeg spiser mye cottage cheese, elsker det, også er det sunt. Mye proteiner og forholdsvis lite fett. Bruker det som pålegg sammen med avocado, eller sammen med frukt. Hender jeg spiser rett fra boksen også.
J-G Skrevet 7. mai 2008 #15 Skrevet 7. mai 2008 Olivenolje er sunt, men har mye kcal, så man bør passe på mengden. Jeg spiser mye cottage cheese, elsker det, også er det sunt. Mye proteiner og forholdsvis lite fett. Bruker det som pålegg sammen med avocado, eller sammen med frukt. Hender jeg spiser rett fra boksen også. er det bedre å spise det enn mager kesam med 1 % fett?
J-G Skrevet 7. mai 2008 #16 Skrevet 7. mai 2008 Hehe.. jeg tenkte det samme. kan det stemme at jeg ikke spiste lunsj? men ja, jeg hadde eksamen i går, så jeg unnet meg å sove uten vekkeklokke idag, og vokna kl 12!! så da ble det frokost istedenfor lunsj på en måte. skulle kjøpe egg idag, men de var UTSOLGT på butikken. har du hørt noe sånn? mange som har lest her og løpt og kjøpt egg og kaviar kanskje? Leste forresten idag at Lene Alexandra spiser utrolig mye cottage cheese til frokost og lunsj. er det veldig sunt eller? aldri spist det? hva smaker det og hvordan "tilbereder " man det? Moro å høre hva du spiser og trener =) Hehe.. håper det gikk bra på eksamen:) Idag våkna jeg en time senere enn det jeg skulle også tenkte jeg at jeg ikke skulle på tredemølla alikevel. Så jeg surfa litt på nettet og litt på forumet mens jeg spiste. Også så jeg at jeg hadde skrevet: "Skal på tredemølla i morra tidlig" Så da ble jeg jo nødt da. Så hehe, det var bra jeg skrev det ned i går da. Men det ble ikke så lenge da-- for jeg ble så utrolig sliten:/ Det jeg har spist idag: Idag har jeg hatt en sunn dag. Frokost: havregryn, lunsj, 2 brødskiver med lett philadelphia, kalkunpålegg og salat + grønnsaker, mellommåltid salat med appelsin og mager kesam, middag laks med salat, kesam og grønnsaker. Kanskje jeg tar en gulrot senere i kveld. Får se
Mehe Skrevet 9. mai 2008 #17 Skrevet 9. mai 2008 er det bedre å spise det enn mager kesam med 1 % fett? Sikkert ikke, ettersom det er litt mer fett i cottage cheese. Vet ikke hva energiinnholdet i mager kesam er, men kanskje det er litt mindre proteiner enn i cottage cheese? Begge deler er sunt i hvert fall, og jeg synes personlig at cottage cheese er mye bedre (bruksområdene er jo heller ikke de samme).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå