Gå til innhold

Klarer ikke armhevinger

Anbefalte innlegg

Gjest virveldyr
Skrevet (endret)

Jeg har begynt å trene litt hjemme, pluss å være mer aktiv med jogging/gåing/sykling for å stramme opp kroppen å komme i bedre form. Har også kjøpt wii fit, som er kjempemoro :)

Har lyst til å trene hele kroppen, men jeg får bare ikke til armhevinger! Til og med når jeg har knærne i gulvet sliter jeg skikkelig.

Armene mine er så svake at det er pinlig. Skulle gjerne ha gjort armhevinger, men fins det noen andre måter jeg kan trene opp armene og skuldrene på til jeg klarer dem? Må innrømme at jeg har veldig lite peiling på trening.

Endret av virveldyr
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I hovedsak trener du ikke armene, men brystmusklene når du gjør armhevinger. Kanskje du kan prøve å gjøre en benkpress i stedet? Du har vel gjerne ikke manualer eller vektstang hjemme, men til å begynne med holder det kanskje med noen flasker fylt med sand og vann? Eller om du har noe annet som kan fungere, så bruk det..

Skrevet

Hva med å forsøke å begynne oppe og slippe deg ned til å begynne med, istedet for å begynne ved gulvet og løfte opp?

Start med strake armer og senk så langt du klarer od løft deretter opp - forsøk å gå dypere etterhvert, så blir du nok sterkere, tenker jeg.

Skrevet

Eventuelt kan du prøve å gjøre armhevninger stående.. Still deg et stykke fra en bordkant, eller noe annet du føler er passe høyt, slik at du må lene deg framover for å ha strake armer, og gjør armhevningene derifra. Pass på å ha rett rygg :)

Skrevet

slikt som Suzy sier er bra men man burde ta seg helt ned for at musklene ikke skal bli for lite fleksible og da kan du ende med at du gjør det bare værre.

Et alternativ kan være å ta armhevinger opp mot rekkverket på verandaen eller no slikt, helt ut og helt ned slik at brystet kommer neddi rekkverket. Desto slakere vinkel(lengre unna rekverket me føttene) gir deg tyngre belastning....

Skrevet
Jeg har begynt å trene litt hjemme, pluss å være mer aktiv med jogging/gåing/sykling for å stramme opp kroppen å komme i bedre form. Har også kjøpt wii fit, som er kjempemoro :)

Har lyst til å trene hele kroppen, men jeg får bare ikke til armhevinger! Til og med når jeg har knærne i gulvet sliter jeg skikkelig.

Armene mine er så svake at det er pinlig. Skulle gjerne ha gjort armhevinger, men fins det noen andre måter jeg kan trene opp armene og skuldrene på til jeg klarer dem? Må innrømme at jeg har veldig lite peiling på trening.

Vis du har manual vekter, kan du bruke de. Vis du ikke har det, kan du ta flaske og fylle med vann og bruke de som vekter. Finnes mange forskjellige øvelser du kan ta.

1: Biceps: http://www.iform.no/pub/art.php?id=281

2: Triceps: http://www.iform.no/pub/art.php?id=357

3: Skuldre: http://www.iform.no/pub/art.php?id=358

4: Bryst: http://www.iform.no/pub/art.php?id=282

Ta å les inne på www.iform.no. Står masse gode tips der på forumet.

For å få best resultat, så er det viktig at du ikke kjører det for hardt. Finn deg et fint treningsprogram. 4 splitt kansje. Tren da feks mandag og tirsdag. Fri på onsdag. Tren igjen torsdag og fredag, fri lørdag og søndag. Og ta repitisjoner. Ta gjerne 8 eller 10 sett med 10-15 repitasjoner, også 2 minutter pause mellom hvert sett. Skjønte du? Det står alt om dette inne på iform :o)

Feks vis du trener Biceps endag, så blir det slik

Første sett --> gjør øvelsen 10-15 ganger. Pause i 2 min

Andre sett: --> gjør øvelsen 10-15 ganger. Pause 2 min

Tredje sett --> gjør øvelsen 10-15 ganger. Pause 2 min

Fjerde sett --> ----------=----------------

Femte sett --> ---------=---------------

sjette sett --> -----------=-----------

Syvende sett --> ---------=----------

Åttende sett --> --------=-----------

Så er du ferdig! :)

Funker kjempe bra! Jeg er ikke ekspert da, har bare lært av samboeren min. Men har ikke følgt helt med, så beklager vis jeg har sagt en feil eller noe. Vet også det er viktig med de repitasjonene og de 2 min pause. Også tror jeg det står masse innpå iform om hva du kan trene dagen etter. Er vist en regel eller noe at du ikke skal/kan/bør, trene feks Biceps første dagen, også Triceps andre dagen. (det var bare eksempel) Dette kan jeg ikke. Det du kan gjøre er å skrive innlegg inne på iform, tror de er hjelpsomme der:)

Gjest milkyway
Skrevet

Armhevinger trener da armene? Jeg har iallfall fått superarmer etter jeg fikk det til (selv om det tok en ukes tid å bli sterk nok til å ta dem)

Gjest virveldyr
Skrevet

Takk for tips!

Jeg burde vel ha nevnt at treningssenter er uaktuelt og at jeg ikke har vekter, men kan prve det med flasker hvis de blir passe tunge og gode å holde i. Blir kanskje ikke nok tyngde i en halvlitersflaske? Kan bare se for meg at større flasker kan bli vanskelige å få grep rundt med de pittesmå hendene mine :)

Skal prøve ut det med å ta dem stående også.

Gleder meg til jeg blir sterk nok til å ta armhevinger på ordentlig!

Skrevet
Armhevinger trener da armene? Jeg har iallfall fått superarmer etter jeg fikk det til (selv om det tok en ukes tid å bli sterk nok til å ta dem)

Kommer an på hvordan du tar dem og, avstanden mellom hendene bestemmer hvilke muskelgrupper som får mest belastning. Men tar man vanlige armhevninger, med bred avstand mellom hendene, er det brystmusklene som får størst belastning. Men jeg sa ikke at det var utelukkende brystmusklene, vel og merke. :)

Skrevet

Fyll flasken sand da blir den hvertfall tyngre ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...