Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mye får man bestemme når det gjelder sin egen begravelse? Må man ha salmer, må presten si "av gjord er du kommet" eller kan man bestemme at noe annet skal sies? Kan man ha musikk av artister man liker i stedenfor salmer? Kan man ha på de klærne man vil?

Har dere tenkt noe på hva dere vil når dere skal begraves? Er sikkert lenge til, men man vet jo aldri.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan først og fremst velge om du vi ha en kirkelig eller en borgerlig begravelse. Velger du en kirkelig vil jeg tro at grevferdsritualet følger, med andre så sier presten "av jord er du kommet osv."

Ønsker du bort salmer og det religiøse innholdet, så tenker jeg at det mest naturlige er å velge en borgerlig seremoni.

Ja, du kan ha på deg de klærne du ønsker, men da er er det jo viktig at dine etterlatte vet hva du slags ønsker du har i forhold til dette.

Skrevet

I en borgerlig begravelse kan du velge absolutt alt selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du skriver et livstestamente, kan du beskrive akkurat hvordan du ønsker begravelsen din skal være der.

Du kan også skrive om du ønsker å bli holdt kunstig i live, være organdonor osv

Skrevet
I en borgerlig begravelse kan du velge absolutt alt selv.

Er det forskjell på borgerlig begravelse og humanistisk begravelse? Eller er det samma greia?

Gjest Nee Tsje
Skrevet

Ja, lurer jeg på også. Jeg tror ikke at jeg ønsker å gravlegge min familie som hverken er humanetikere eller humanister eller noe annet piss, på en måte som gir støtte til noensomhelst form for organisert tro.

Skrevet

Mulig jeg er helt på jordet, men er det ikke slik at livstestamenter bare er retningslinjer? Hvis avdøde ønsker én ting, mens de etterlatte ønsker en annen ting, er det ikke de etterlatte som har det siste ordet? Et eksempel på en slik uenighet kan være kremasjon. Jeg vil gjerne vite om dette er sant. For hvis det å skrive et livstestamente bare er en formalitet, er jo dette kun bortkastet trykksverte.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, lurer jeg på også. Jeg tror ikke at jeg ønsker å gravlegge min familie som hverken er humanetikere eller humanister eller noe annet piss, på en måte som gir støtte til noensomhelst form for organisert tro.

Det virker som du har misforstått , humanetikere har ikke en organisert tro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...