Gå til innhold

To plommer i ett egg?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Skulle steke egg her i stad, og da var tre av eggene fyllt av to plommer.

Aldri sett dette før, noen andre som har sett det?

Var selvfølgelig ikke batteri på kameraet sp jeg fikk ikke tatt bilde...

Om det er slik at dette er vanlig, hvordan fungerer det om egget blir befruktet? Et egg er vel eltfor lite til å romme to kyllinger?

Gjest Gjest
Skrevet

Joda, det er ikke uvanlig med to plommer i ett egg. Grunnen til at man ser det sjelden, er at eggene som selges i butikken er gjennomlyst, og da blir alle egg som på noe vis ser uvanlige ut, luket bort.

Men da jeg hadde høns, fikk vi flere ganger egg med to plommer. Om et slikt egg blir befruktet, vil jeg tro bare en av plommene vil resultere i kylling, eller man får to kyllinger, som da sannsynligvis vil bli litt mindre (og så sannsynligvis vokse til bortimot normal 'hønsestørrelse' etterhvert), eller hakke seg ut av egget tidligere enn andre kyllinger, pga plassmangel.

Skrevet (endret)

Jeg fikk en gang doble plommer i en hel kartong (6 egg)! Blir egg med doble plommer sortert sammen?

Endret av Pet
Skrevet

Dette skjer med meg stadig vekk! Og bra er det, for plomme er jo digg :fnise:

Skrevet

Vi bruker å kjøpe egg fra en gård, og får stadig to plommer i eggene, så spurte om dette og unghøner bruker vist å legge egg med to plommer da de ikke er helt "innarbeida" egglegginga :fnise:

Men sett det mange ganger fra butikk-egg og :)

Skrevet

Ikke uvanlig.

Jeg har vokst opp med foreldre som drev hønseri, og egg kommer virkelig i de aller fleste utgaver. De første eggene som kommer når kyllingen begynner å verpe er bittesmå. Og sånne småegg får man av og til seinere også. Kan være på størrelse med en femkrone omtrent. Store egg, som er større enn andre, og dessuten ofte har to plommer. (Har faktisk opplevd tre plommer).

Også får man jo stadig egg uten skall. (!!!) Såkalte bløt-egg. De har bare en hinne rundt hvitte og plomme, og har veldig dårlig holdbarhet. Veldig kule å ta på da... helt gele :-)

Skrevet

Vel, det er jo det som i teorien skal til for å lage tvillingkyllinger det...

Det er ikke uvanlig nei, men i butikkegg er det mer uvanlig pga at slike egg oftest lukes ut.

Men, det blir jo gode speilegg av det da. :)

Men mindre velegnet til kakebaking, da oppskrifter som skal ha "to egg" skal ha to plommer og to hviter, ikke dobbelt opp med plommer og litt mindre hvite pga plassproblemer... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...