Gjest Odense Skrevet 4. mai 2008 #1 Skrevet 4. mai 2008 Vi trenger nye pass til ungene våre og jeg lurer på om en da må ha med seg ungene på politistasjonen, eller om jeg og mannen kan gjøre dette uten at de blir med?
royaltrux Skrevet 4. mai 2008 #2 Skrevet 4. mai 2008 Vi trenger nye pass til ungene våre og jeg lurer på om en da må ha med seg ungene på politistasjonen, eller om jeg og mannen kan gjøre dette uten at de blir med? Ja, de må være med.
la Flaca Skrevet 4. mai 2008 #3 Skrevet 4. mai 2008 Syns å huske at både barna, jeg og mannen måtte stille opp. Selv om vi er gift. Barnet må selvfølgelig være med sånn at de kan sammenlikne med bilde og få riktig "beskrivelse" av personen.
Alice Ayres Skrevet 4. mai 2008 #4 Skrevet 4. mai 2008 Jepp, de må være med. Ingen barn, ikke noe pass.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2008 #5 Skrevet 4. mai 2008 Fra politi.no; Må barna være med når de skal ha pass? Ja. Dette gjelder også spedbarn. Passøknaden/passet skal undertegnes av søkeren. Dette gjelder ikke den som ikke kan skrive sitt navn. Det samme gjelder søkere under 10 år. Det vil i slike tilfelle angis "Not able to sign" i signaturfeltet. Foreldre skal altså ikke skrive under på vegne av sine barn. Foreldre med foreldreansvar må likevel være med fordi de skal gi sitt samtykke til passutstedelsen ved å underskrive på passøknaden. Har både far og mor foreldreansvar, må begge samtykke i at barnet får utstedt pass. Må begge foreldrene undertegne når barna skal ha pass? Når en person under 18 år skal søke om pass, må minst én av foreldrene med foreldreansvar møte opp sammen med barnet. Den av foreldrene som møter opp sammen med barnet, må kunne legitimere seg. Har både far og mor foreldreansvar, må begge samtykke i at barnet får utstedt pass. Dersom foreldreansvaret er felles, må den som møter opp ha med skriftlig samtykke og legitimasjon (evt. kopi av legitimasjon) fra den som ikke møter. Hva må jeg ha med hvis jeg skal søke om pass til barna? Barnet (må selv være til stede). Dette gjelder også spedbarn Ett passbilde av barnet. Det stilles spesielle krav til passbildet Egen gyldig legitimasjon Fullmakt fra den andre forelderen Gyldig legitimasjon eller kopi av dette fra den andre forelderen Penger til passgebyr
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2008 #6 Skrevet 4. mai 2008 Har nevnt dette i en annen forumgruppe, men vil råde alle her også til å ordne passbildene på forhånd, spesielt når man har med små barn. Det kan være veldig vrient å få barna til å sitte stille, ikke smile osv. Så fiks dette på forhånd så det ikke blir kjempekøer. Det lureste er kanskje å gå til fotografen med de minste. Det er jo vanskelig nok å bli akseptabel i en passautomat selv for oss voksne
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2008 #7 Skrevet 4. mai 2008 Har nevnt dette i en annen forumgruppe, men vil råde alle her også til å ordne passbildene på forhånd, spesielt når man har med små barn. Det kan være veldig vrient å få barna til å sitte stille, ikke smile osv. Så fiks dette på forhånd så det ikke blir kjempekøer. Det lureste er kanskje å gå til fotografen med de minste. Det er jo vanskelig nok å bli akseptabel i en passautomat selv for oss voksne Evt kan man ta bildene hjemme mot en ensfarget lys bakgrunn. Mine barn sitter aldri i ro hos fotografen! Fremkall dem deretter i en fotobutikk som gir deg riktig format
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #8 Skrevet 5. mai 2008 Fra politi.no; Må barna være med når de skal ha pass? Ja. Dette gjelder også spedbarn. Passøknaden/passet skal undertegnes av søkeren. Dette gjelder ikke den som ikke kan skrive sitt navn. Det samme gjelder søkere under 10 år. Det vil i slike tilfelle angis "Not able to sign" i signaturfeltet. Foreldre skal altså ikke skrive under på vegne av sine barn. Foreldre med foreldreansvar må likevel være med fordi de skal gi sitt samtykke til passutstedelsen ved å underskrive på passøknaden. Har både far og mor foreldreansvar, må begge samtykke i at barnet får utstedt pass. Må begge foreldrene undertegne når barna skal ha pass? Når en person under 18 år skal søke om pass, må minst én av foreldrene med foreldreansvar møte opp sammen med barnet. Den av foreldrene som møter opp sammen med barnet, må kunne legitimere seg. Har både far og mor foreldreansvar, må begge samtykke i at barnet får utstedt pass. Dersom foreldreansvaret er felles, må den som møter opp ha med skriftlig samtykke og legitimasjon (evt. kopi av legitimasjon) fra den som ikke møter. Hva må jeg ha med hvis jeg skal søke om pass til barna? Barnet (må selv være til stede). Dette gjelder også spedbarn Ett passbilde av barnet. Det stilles spesielle krav til passbildet Egen gyldig legitimasjon Fullmakt fra den andre forelderen Gyldig legitimasjon eller kopi av dette fra den andre forelderen Penger til passgebyr Må bare kommentere dette. Hvis begge foreldrene har foreldreansvar kan begge ta med barna på kortere utenlandsreiser hvis det ikke er fare for barnebortføring. Hvis det er fare for barnebortføring må den som frykter dette gå til rettsak for å få utreiseforbud for barna. Hvis ikke denne reiser en sak for domstolen innen 7 dager får den andre forelderen pass uten å ha samtykke. Fra barneloven: § 41. Utanlandsferd med barnet. Den som har sams foreldreansvar eller foreldreansvaret åleine, kan ta barnet med på stuttare utanlandsferder. Har foreldra sams foreldreansvar, kan retten i orskurd setje forbod mot utanlandsferd med barnet, dersom det er uvisst om barnet vil kome attende. Forbodet kan gjelde ei enkelt reise eller ålment, og kan også setjast i ei sak om foreldreansvaret, kven barnet skal bu saman med eller samværsrett. Retten kan ta førebels avgjerd for tida fram til saka er endeleg avgjord. Den av foreldra som ikkje har foreldreansvaret, kan ikkje reise til utlandet med barnet utan samtykkje frå den som har foreldreansvaret. Retten kan likevel etter krav frå den som vil reise, gje samtykke til utanlandsferd med barnet når det er openbert at barnet vil kome attende. Første stykket tredje og fjerde punktum gjeld tilsvarande for samtykkjet.
Gjest HJ;H Skrevet 6. mai 2008 #9 Skrevet 6. mai 2008 Nei de må ikke være med. Jeg har akkurat vært og søkt om nye pass til meg og minsten. Samboeren min skrev under og hadde med bankkortet hans som de tok kopi av. Nå leverte jeg jo inn de gamle passene våre. Det kan være derfor de ikke brydde seg om at han ikke var med.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #10 Skrevet 6. mai 2008 Nei de må ikke være med. Jeg har akkurat vært og søkt om nye pass til meg og minsten. Samboeren min skrev under og hadde med bankkortet hans som de tok kopi av. Nå leverte jeg jo inn de gamle passene våre. Det kan være derfor de ikke brydde seg om at han ikke var med. Bare en forelder trenger å være med, hvis man bare har ferdig utfylt skjema med underskrift + kopi av legitimasjon fra den som ikke er med. Men - barnet som skal ha pass MÅ være med.
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 6. mai 2008 #11 Skrevet 6. mai 2008 Bare en forelder trenger å være med, hvis man bare har ferdig utfylt skjema med underskrift + kopi av legitimasjon fra den som ikke er med. Men - barnet som skal ha pass MÅ være med. Tydeligvis er det ikke like strengt overalt. For jeg var somsagt alene der. Ungen var i bhg`en. Og passene kommer nok snart i posten UTEN at de har sett lillegullet. Det går jo an å bruke sunn fornuft. Når man leverer inn gammelt pass, så skjønner de at ungen eksisterer;-)
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #12 Skrevet 6. mai 2008 Tydeligvis er det ikke like strengt overalt. For jeg var somsagt alene der. Ungen var i bhg`en. Og passene kommer nok snart i posten UTEN at de har sett lillegullet. Det går jo an å bruke sunn fornuft. Når man leverer inn gammelt pass, så skjønner de at ungen eksisterer;-) Tror egentlig ikke de har lov til å avvike disse reglene og bruke "sunn fornuft", det har sikkert skjedd en glipp her. Kanskje de trodde ungen sto under luken Men de skal jo se at personen som søker passet er den samme som på bildet, blant annet. Vet ikke hvor nøye de egentlig ser på de voksne heller jeg? Men de skal jo ha trenet blikk for slikt, får man håpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå