Gjest Gjest_lila_* Skrevet 4. mai 2008 #1 Skrevet 4. mai 2008 Hei! Jeg har en samboer som jeg ikke kan være sammen med lenger, etter snart 3 år sammen. Han er verdens snilleste mann, men jeg er ung og trenger å være fri nå. Det er også noen grunnleggende forskjeller mellom oss som gjør at jeg ikke ser en framtid med ham. det jeg lurer på er om noen har erfaringer med å slå opp. Har aldri gjort det, og gruer meg så utrolig. Tanken på å såre ham får det til å knyte seg fullstendig i magen min. Tanken på alt han har investert og at han kan havne i en kjærlighetssorg på grunn av meg som valgte ham inn i livet mitt og nå skal velge ham bort. Hvordan gjøre det på en best mulig måte for han? Vil jo gjerne være venner med ham, men hvordan skal man forholde seg til det? Hvor mye bør han få vite om hva jeg mener mangler mellom oss? Vil ikke forlate ham med dårlig selvfølelse eller negative tanker om at han ikke var god nok! Er det noen som har hatt et greit brudd med kjæreste/samboer? Hvordan får man det til? Vil så gjerne gjøre det greit for ham, men det er kanskje bare ønsketenkning? Hilsen nervøse meg.
Gjest binta Skrevet 4. mai 2008 #2 Skrevet 4. mai 2008 Det finnes desverre ingen oppskrift på hvordan man slår opp på en smertefri måte, men det er jo ting som er bedre å gjøre en andre. Først, sett deg ned med han når dere begge har tid, skru av tv og forklar deg så godt du kan. Si at du har tenkt på det en stund, at du ikke føler at det og det stemmer ol. Det beste er å være ærlig å prøve å forklare så godt du kan om hvorfor det er blitt slik. Om det kommer som ett sjokk på han så må du kanskje forberede deg på å forklare det sammen noen ganger. Så tar du med deg det du trenger for ett par uker og flytter til en veninnne eller noe. siden det er du som går synes jeg at du skal flytte ut. I denne perioden kommer han kanskje til å ringe deg x antall ganger og spørre om ting. Aldri gi han håp om at dere kan finne tilbake til hverandre, iallefall ikke om du ikke tror det er veldig sansynnelig at det kan skje. Om han ringer og maser, og du er opptatt. Ta heller å svar og si at du ringer han senere enn å bare drite i å ta den. Prøv å være litt tolmodig og forstå at han har det vondt, uten at det er du som skal trøste han eller føle deg skyldig i at han har det så vondt. Det er vondt å bli dumpa, men det går over. Men begynn med å prate med han, kanskje han tenker det samme som deg og....
Laban Skrevet 4. mai 2008 #3 Skrevet 4. mai 2008 1) Den vanskelige samtalen. Åpne gjerne en flaske vin og snakk sammen uten å beskylde eller noe sånt. Spør han hvordan han føler at ting er, sannsynligvis synes han ikke ting er topp han heller - få han til å innrømme at han kanskje ikke er like forelsket lenger og slikt, så han føler at han delvis er med på beslutningen. Han blir lei seg dersom han skjønner at du har gått rundt og lurt på dette lenge uten at du har sagt noe til han! 2) Flytt ut raskt. Bli enige (og her må du være hard) om at dere ikke skal ha noen kontakt på en måned. Si at dere kan møtes om en måned og snakke igjen ordentlig da, men at i mellomtiden bør dere bare få lov til å la dette fordøye seg ordentlig. Det kan være hardt, men det er virkelig det beste, fordi da slipper begge parter å si noe de egentlig ikke mener. Det er lettere for han da i ettertid å bevare sin stolthet og ære dersom han ikke har sendt en drøss triste sms og slikt. 3) Ha en hyggelig samtale igjen etter en måned. Denne oppskriften fungerte svært godt for meg, de gangene jeg har klart å følge den...
Gjest Jente37 Skrevet 4. mai 2008 #4 Skrevet 4. mai 2008 1) Den vanskelige samtalen. Åpne gjerne en flaske vin og snakk sammen uten å beskylde eller noe sånt. Spør han hvordan han føler at ting er, sannsynligvis synes han ikke ting er topp han heller - få han til å innrømme at han kanskje ikke er like forelsket lenger og slikt, så han føler at han delvis er med på beslutningen. Han blir lei seg dersom han skjønner at du har gått rundt og lurt på dette lenge uten at du har sagt noe til han! 2) Flytt ut raskt. Bli enige (og her må du være hard) om at dere ikke skal ha noen kontakt på en måned. Si at dere kan møtes om en måned og snakke igjen ordentlig da, men at i mellomtiden bør dere bare få lov til å la dette fordøye seg ordentlig. Det kan være hardt, men det er virkelig det beste, fordi da slipper begge parter å si noe de egentlig ikke mener. Det er lettere for han da i ettertid å bevare sin stolthet og ære dersom han ikke har sendt en drøss triste sms og slikt. 3) Ha en hyggelig samtale igjen etter en måned. Denne oppskriften fungerte svært godt for meg, de gangene jeg har klart å følge den... Applaus til deg. Ditt innlegg er noe av det smarteste jeg har lest på KG forumet på lenge
Gjest Casey Skrevet 4. mai 2008 #5 Skrevet 4. mai 2008 Hvordan gjøre det på en best mulig måte for han? Vil jo gjerne være venner med ham. Når man slår opp er det kjekt med den harde og brutale sannheten, som sier at nå er det slutt og det kan ikke bli noe mer. Det å foreslå at man kan være venner er bare teit, synes jeg.
cornygirl Skrevet 4. mai 2008 #6 Skrevet 4. mai 2008 Når man slår opp er det kjekt med den harde og brutale sannheten, som sier at nå er det slutt og det kan ikke bli noe mer. Det å foreslå at man kan være venner er bare teit, synes jeg. Hvis man er voksen nok, og det er noe begge parter vil, er det nok store muligheter for at de kan være venner i ettertid.. Det kan kanskje ta litt tid, men det kan gå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå