Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2008 #1 Skrevet 3. mai 2008 De har latt to middels store jakthunder stå i et lite bur uten vann i mange timer i dag. Først 5 timer i strekk med sola på. Vi limte en svart søppelsekk på vinduet for å skjerme mot sola samt å varsel naboen etter et par timer. Vi fikk vondt av hundene og ville slippe dem ut, men fikk ikke opp døra. Naboen lovte at de snart kom hjem. Så lot eierne motvillig hundene stå 30 min i vår hunds bånd i hangen når de kom. De hadde absolutt ingen planer om å gå tur med hundene. Og igjen lot de hundene stå i bur i bilen. Kl 00 i kveld etter to sms gikk jeg bort til naboen og fortalte hva jeg mente. Jeg truet med å anmelde de hvis de ikke snart gikk tur med de. Er jeg helt hysterisk?
Gjest Gjest-M- Skrevet 3. mai 2008 #2 Skrevet 3. mai 2008 Nei, du er ikke hysterisk. Dette er dyremishandling. Ta affære før dette går helt galt.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2008 #3 Skrevet 4. mai 2008 Nei, det er IKKE hysterisk! Stakkars hunder, skal ikke mangen timene til i full solsteik før de segner om. Anmeld dem eller ring til dyrebeskyttelsen/mattilsynet og hør hva du kan gjøre hvis det ikke nytter med anmeldelse. Hvis ikke de kan gjøre noe, kommer jeg og kidnapper hundene! Lykke til, kjempebra du tar affære!!
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2008 #4 Skrevet 4. mai 2008 Nei, det er IKKE hysterisk! Stakkars hunder, skal ikke mangen timene til i full solsteik før de segner om. Anmeld dem eller ring til dyrebeskyttelsen/mattilsynet og hør hva du kan gjøre hvis det ikke nytter med anmeldelse. Hvis ikke de kan gjøre noe, kommer jeg og kidnapper hundene! Lykke til, kjempebra du tar affære!! Dyrebeskyttelsen har ingen myndighet til å ta fra folk hundene sine, dette er en privat organisasjon uten offentlig myndigehet. Det er mattilsynet man skal ringe. Men som man kan høre utfra navnet er det ikke dyrevelferd de prioriterer høyest. Så man kan desverre oppleve at man ikke får gjort noe med slike tilfeller, desverre... Men veldig fint at TS bryr seg!
Jigva Skrevet 4. mai 2008 #5 Skrevet 4. mai 2008 :juhu: :juhu: Applaus til deg!! Flott at du reagerer, vi trenger flere av deg i verden! Du overreagerer absolutt ikke!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2008 #6 Skrevet 4. mai 2008 Godt å høre at flere er enige med oss. Lagde jo skikkelig dårlig stemning for naboens selskap og det blir sikkert litt rar stemning mellom han og oss nå. Jeg tror likevel at han fattet poenget og at det var kun hans gjester som var "hjernedøde". Heldigvis gikk de tur med dem til slutt etter alle våre trusler. Dyremishandling er noe av det verste jeg vet om. Vet dere hva hundeeierne sa til sitt forsvar? "Dette er jo brukshunder. De må behandles annerledes enn selskapshunder." Det er da fortsatt levende vesener og ikke gjenstander! De hadde seriøst ikke noe planer om å lufte bikkjene fra kl 12 på dagen og til neste morgen! De hadde bare planer om å la de gjøre fra seg på plenen og ha tilgang til å drikke vann i 5 minutter.
Frey Skrevet 4. mai 2008 #7 Skrevet 4. mai 2008 Om det hører med til sjeldenhetene at hundene ikke får tur, så klarer de seg uten en dag. Det forsvarer imidlerdid ikke burbruken og mangel på vann. Hvis det er akuttsituasjoner kan man også ringe politiet for assistanse da Mattilsynet ikke har noen akutthjelp.
Gjest Gjest-M- Skrevet 4. mai 2008 #8 Skrevet 4. mai 2008 Veldig mange mennesker burde ikke ha hund, og disse er et tydelig eksempel på det. Flott at du tar affære på de stakkars dyrenes vegne. Jeg har selv hatt diskusjoner med eiere av jakthunder, som mener hunden deres har det fint i et kort bånd i gangen!! eller i en liten hundegård med betonggulv.... De trenger ikke gå tur, neida. Men når de kommer på jakt, forventer de at bikkja skal prestere på høyt nivå en uke i strekk, uten noe som helst treningsgrunnlag.... Idiotisk. Det blir som å forvente at jeg skal kunne løpe maraton uten å trene i det hele tatt på forhånd.
rangi Skrevet 5. mai 2008 #9 Skrevet 5. mai 2008 Om det hører med til sjeldenhetene at hundene ikke får tur, så klarer de seg uten en dag. Det forsvarer imidlerdid ikke burbruken og mangel på vann. Hvis det er akuttsituasjoner kan man også ringe politiet for assistanse da Mattilsynet ikke har noen akutthjelp. Mattilsynet har 24t beredskapsvakt, bare til orientering. At hundene er i bur er nå så sin sak, men det er jo værre at de er innestengt i bilen, uten tilgang på vann på en varm dag. Det skal ikke så mange timene til før hunder i værste fall dør.
Gjest gjest_mie Skrevet 5. mai 2008 #10 Skrevet 5. mai 2008 Mattilsynet har 24t beredskapsvakt, bare til orientering. At hundene er i bur er nå så sin sak, men det er jo værre at de er innestengt i bilen, uten tilgang på vann på en varm dag. Det skal ikke så mange timene til før hunder i værste fall dør. i enhver kommune SKAL det finnes en dyrevernsnemd. det er denne eller mattilsynet du skal ringe om man har mistanke om brudd på dyrevernloven. dyrevernsnemdene har som regel et telefonnummer man kan nå dem på. en representant fra mattilsynet er med som sekretær i hver dyrevernsnemd. hvis du vet hva personen som er ansvarlig for dette heter ringer du dyrevernsnemda i den kommunen du bor i og sier ifra om hva du har observert. du er da vitne til situasjonen hvis det skulle være at saken tas videre.
Gjest Sisu Skrevet 6. mai 2008 #11 Skrevet 6. mai 2008 Bra at noen tar ansvar og tør å bry seg! Vi burde hatt et "dyrepoliti" her i landet tilsvarende det som vises på Animal Planet... For tenk på alle slike saker som finnes rundt omkring og ikke blir oppdaget i det hele tatt. Eller at folk lukker både øyne og ører og tenker at "det er ikke mitt problem"...
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2008 #12 Skrevet 9. mai 2008 De har latt to middels store jakthunder stå i et lite bur uten vann i mange timer i dag. Først 5 timer i strekk med sola på. Vi limte en svart søppelsekk på vinduet for å skjerme mot sola samt å varsel naboen etter et par timer. Vi fikk vondt av hundene og ville slippe dem ut, men fikk ikke opp døra. Naboen lovte at de snart kom hjem. Så lot eierne motvillig hundene stå 30 min i vår hunds bånd i hangen når de kom. De hadde absolutt ingen planer om å gå tur med hundene. Og igjen lot de hundene stå i bur i bilen. Kl 00 i kveld etter to sms gikk jeg bort til naboen og fortalte hva jeg mente. Jeg truet med å anmelde de hvis de ikke snart gikk tur med de. Er jeg helt hysterisk? Ja du er hysterisk! Og at dere overhode tenkte på å slippe ut jakthunder viser at dere overhodet ikke vet hva dere snakker om. Finn noe bedre å bruk tiden din på.
aline Skrevet 9. mai 2008 #13 Skrevet 9. mai 2008 Ja du er hysterisk! Og at dere overhode tenkte på å slippe ut jakthunder viser at dere overhodet ikke vet hva dere snakker om. Finn noe bedre å bruk tiden din på. Siden jeg da regner med at du kan mye om jakthunder, er det da så at jakthunder, i motsetning til de fleste andre hunder, ikke trenger vann og trening? Hvor mange timer i sola uten vann kan en jakthund kose seg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå