Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis en lelighet koster 1,3 millioner og har en fellesgjeld på 160000 hva vil det si egentlig? 1,3 millioner er jo ikke så mye i dagens boligmarked og nesten "billig" men en fellesgjeld på 160000 må jo være veldig mye?

Hva er vanlig fellesgjeld på en leilighet for unge mennesker for eksempel i nydalen i Oslo.

Skrevet

En fellesgjeld på 160.000,- er ikke ille.

Fellesgjeld er nettopp det, en felles gjeld som f.eks borettslaget har sammen, fordelt på alle leilighetene. Så betaler man husleie, som da omfatter avdrag og renter på fellesgjelden, trappevask, kabel-tv, internett... Det varierer fra plass til plass.

Skrevet

det er en del av prisen på boligen.

• Andelsboliger finansieres stadig oftere med et lavt innskudd, som hver enkelt må betale, og et stort felleslån. Hver andelseier er ansvarlig for sin del av felleslånet. Derfor heter det «andel fellesgjeld».

• Fellesgjelden har gjerne avdragsfrihet i de første årene, og svært lang nedbetalingstid – slik at den månedlige summen blir lavere. Dermed blir det lettere å kjøpe en leilighet, men samtidig viser undersøkelser at leiligheter med fellesgjeld har en høyere kvadratmeterpris enn leiligheter uten fellesgjeld.

• I verste fall kan de andre andelseierne bli ansvarlig for fellesgjelden til de som ikke betaler sin del. Men dette går det an å forsikre seg mot.

Gjest vimselot
Skrevet

Det er også viktig å sjekke om borettslaget har planer og f.eks. skal utbedre fasaden, bygge terrasser m.m. Jeg ville aldri kjøpt en andelsleilighet. Hvis noen ikke klarer å betale, blir din og naboenes gjeld større, så kan en nabo falle av lasset, en til osv... og man kan få en dominoeffekt.

Gjest Gjest
Skrevet

Det som nevnes over gjelder ikke alle andelsleiligheter så det som du må sjekke er om er om du kan bli ansvarlig dersom noen ikke skulle betale. OBOS er trygge f.eks.

For å finne prisen for leiligheten: pluss på fellesgjelden på det du betaler for den. Det er den reelle prisen.

Det er ikke uvanlig som de sier å ha 160.000 i fellesgjeld. Det kan feks være at borettslaget har pusset opp fasade, satt opp balkonger o.l. som er med på å øke verdien av leiligheten. Jeg synes det er positivt med sånne tiltak.

Gjest megler
Skrevet

Her var det mye rare svar. Det som tjadama snakker om er en situasjon som har rammet en liten del av borettslagsleilighetene som er bygget den siste tiden. Når du skal finne ut hva en borettslagsleielighet koster må du se på inskuddet + fellesgjelden og du får den "faktiske" kjøpesummen.

Om dere har penger til å kjøpe leilighet til max 1,5 kan dere kjøpe en med inskudd på 500.000 og fellesgjeld på en million. Men dere må ikke finne på å kjøpe en leilighet med inskudd på 1.3mill og en million i fellesgjeld. Summen av inskudd og felleskgjeld skal ikke overstige den summen dere har til rådighet. Det er det som har skjedd litt for ofte i de nye prosjektene, det er folk med lav kredittverdighet ol som har kjøpt leiligheter som er mye dyrere en de har råd til. De fleste seriøse borettslag har forsikringsordninger som sikrer deg fra å bli ansvarlig for naboens gjeld. Alle borettslag med min 25% inskudd kan tegne denne forsikringen.

Fellesgjeld er egentlig ikke en uting slik det er blitt i dag, det er generelt sett mye bedre betingelser på det lånet enn du hadde fått i din egen pang (så forutsatt at du uansett måtte lånt disse pengene.). Når man kjøper en leilighet, enten det er i ett sameiet eller ett borettslag plikter man seg til å sette seg inn i hva som skal skje med husleie osv.Alle bygninger må på ett tidspunkt rehabiliteres og vedlikeholdes, unasett om det er ett sameiet eller borettslag. Ex jeg bor i ett sameiet, nå skal vi pusse opp fasaden og det kommer til å koste meg 250.000,- noe jeg må skaffe på egenhånd, hadde jeg bodd i ett borettslag kunne vi tatt opp fellesgjeld....

Jeg hadde vært skeptisk til å kjøpe i endel av de nye prosjektene fordi det totale inskuddet er så lite og avdrag på lånene vil begynne å løpe på ett tidspunkt der man fort vekk må begynne å oppgradere deler av bygningen. Jag hadde hatt 0 problem med å kjøpe leilighet i eldre, etablerte borettslag.

• Liker 1
Skrevet
Ex jeg bor i ett sameiet, nå skal vi pusse opp fasaden og det kommer til å koste meg 250.000,- noe jeg må skaffe på egenhånd, hadde jeg bodd i ett borettslag kunne vi tatt opp fellesgjeld....

Jeg håper virkelig ikke du er megler, for dette er jo bare tull! Et sameie kan utmerket godt ta opp felles lån for å finansiere f.eks. oppussing.

Gjest vimselot
Skrevet
Jeg håper virkelig ikke du er megler, for dette er jo bare tull! Et sameie kan utmerket godt ta opp felles lån for å finansiere f.eks. oppussing.

Det er selvsagt rett. Har aldri hørt om et sameie som IKKE tar opp felles lån til slik finansiering, men megler vet kanskje om noen konkrete eksempler?

Gjest megler
Skrevet

Selfølgelig kan sameier ta opp lån for slik oppussing, men siden man ikke kan ta pant i annen manns bolig ihht. sameieloven vil banken gi ett usikret lån som tradisjonelt sett har noen høyere rente pga. risikoen. Dette blir selfølgelig vurdert fra sameiet til sameiet, men de tilbudene vi fikk inn på vårt sameie viste det seg at det ga bedre vilkår å ordne finaiseringen på egenhånd (og det var det hovedvekten av sameierene ønsket) Vi fikk heller ikke lånetilbud på 100% av finansieringen, men bankene krevde at 25% skulle betales ved annen finansiering. Ved ett borettslag ville andelslaget få tilbud om opp mot 100% lånefinansiering, forutsatt at borettslaget har forsikring mot at en andelshaver ikke kan betale.

Skrevet

"FORBRUKERRÅDET HAR GRANSKET markedsføringen av 70 større boligprosjekt som finansieres med innskudd og fellesgjeld. Undersøkelsen viser at meklerne unnlater å gi viktig og vesentlig informasjon, og i stor grad feilinformerer."

I linken over står det også endel advarsler mot at mange meklere ikke engang greier å oppgi korrekt rente på fellesgjelda , ved forespørsel , og at så mange som 1 av 5 meklere later til å leve i den fantasiverden at de tror at renta på fellesgjeld kan være under styringsrenta/foliorenta i Norge .

Å kjøpe leilighet med fellesgjeld kan være et godt kjøp det , men man bør prøve å sjekke med andre instanser enn bare mekleren hva som er de konkrete lånebetingelser for fellesgjelden etc .

Gjest megler
Skrevet

Alle har jo selfølgelig ett ansvar i å undersøke hva de kjøper, men det er stor forskjell på å kjøpe i de nye, lavinskuddsprosjektene som har hatt en delvis spekulativ markedsføring og å kjøpe i etablerte borettslag. Virker som om folk glemmer dem litt og bare roper løp når det er snakk om borettslag....

Gjest Elfrida
Skrevet

Hvis fellesgjelda er på 160 000 snakker vi om et godt etablert borettslag som har eksister i mange år. Dette er ikke et eksempel på en leilighet med stor fellesgjeld! Hvis det ikke mangler en 0 da...

Skrevet
Hva er vanlig fellesgjeld på en leilighet for unge mennesker for eksempel i nydalen i Oslo.

Jeg vet ihvertfall at de 2 store nye boligkomplekser i Nydalen, Nydalen kvarter (Gunnar Schjelderups vei) og Solsiden (Nydalen allé), har begge eierform "selveier" og 0 i fellesgjeld.

Boligkompleks Elvesiden, det er i Lillogata som er også i nærheten, tilbyr nye leiligheter med lav innskuddspris og høy fellesgjeld.

Jeg mener at leilighetene i Nydalen er generelt dyre, bortsett fra de som er i de gamle høye blokkene på Betzy Kjelsbergs vei, men de har høye månedlige felleskostnader og de husene er bygd på 60-tallet. Du kan få "mer få pengene" hvis du er villig å se etter leilighetene litt utafor - grefsen, kjelsås, storo, sandaker, bjølsen, sagene. Det blir 5-15 minutters gå-tur til Nydalen, og opptil 10 m2 mer for pengene.

Du kan sjekke prisene til de alle leilighetene jeg nevner på finn.no, bare søk etter adressene!

• 3 år senere...
Skrevet

Vekker liv i denne tråden igjen da jeg ser på en leilighet hvor dette står om felesgjeld

: Felleskostnader inkluderer Felleskostnadene dekker kommunale avgifter, kabel-tv, renter og avdrag fellesgjeld, festeavgift, diverse vedlikehold, bygningsforsikring og forretningsførsel.

Hva går egentlig "avdrag fellesgjeld" på? og hva er festeavgift?

Skrevet

Fellesgjeld er for eksempel lån for oppføring av byggene, renovering av fasaden, balkonger, oppussing av bad...

Festeavgift betyr at huset står på festet tomt. Wikipedia forklarer det slik: En festetomt er en del av en land-eiendom der det foreligger et leieforhold mellom en grunneier, og en fester/leietaker. Grunneieren krever inn en (som regel årlig) grunnleie. (...) Grunnleien kalles for festeavgift.

Skrevet

Fellesgjeld er for eksempel lån for oppføring av byggene, renovering av fasaden, balkonger, oppussing av bad...

Festeavgift betyr at huset står på festet tomt. Wikipedia forklarer det slik: En festetomt er en del av en land-eiendom der det foreligger et leieforhold mellom en grunneier, og en fester/leietaker. Grunneieren krever inn en (som regel årlig) grunnleie. (...) Grunnleien kalles for festeavgift.

Takk! :)

Hvilken andre månedlige utgifter forekommer som huseier hvis vi ser bort ifra det som medfølger i fellesgjelden her og strøm, sånn ca?

Skrevet

Takk! :)

Hvilken andre månedlige utgifter forekommer som huseier hvis vi ser bort ifra det som medfølger i fellesgjelden her og strøm, sånn ca?

Skrevet

Forsikring av innbo, ellers skal det meste inngå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...