Gå til innhold

Pris på gave?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
I vanlig tradisjon ble gaven til bryllup ansett å være som betaling, og da ble det ansett som normal høflighet at den skulle dekke de utgiftene vertskapet hadde hatt med gjestene (mat + drikke).

Men i følge tradisjon var det jo brudens far som skulle betale bryllupet. Mener du altså at hvis så var tilfelle, så var det faren (altså vertskapet) som skulle ha alle gavene? Jeg er ikke noe ekspert og kan ikke dokumentere det jeg sier, men jeg trodde bryllupsgavene var ment for en start for bryllupsparet. Ting de trengte når de nå skulle flytte sammen og stifte familie - ikke en erstatning for at de nettopp har blakket seg på et overdådig bryllup.

Men siden du mener at man skal gi gave etter utgiftene gjestene medfører, hvordan informerte du (eller skal informere) gjestene om beløpet? Skrev du beløpet i invitasjonen? Passet du på å fortelle sladrehankene i familien/vennekretsen om hvor mye dere måtte ut med? Eller passet du på å kun ønske gaver som kostet det beløpet, eller mer?

Hva med gjester som ikke kan komme i bryllupet? Sender de gave som matcher utgiftene til invitasjonene + porto? Må resten da plutselig ut med dyrere gaver pga fellesutgifter som ikke kommer under kuvertprisen, som nå må deles på færre gjester?

Ellers så får jeg meg ikke til å synes synd på deg for at du i noen brylluper har måtte betalt for alkoholen selv. Du gir jo uansett kun gave etter beløpet som har blitt brukt på deg. Da er det jo ett fett om du bruker x kroner mer i gave, eller om du bruker samme beløpet på å kjøpe alkohol til deg selv. Det er jo uansett mer praktisk, da man ikke vet på forhånd hva man drikker for. Litt kjedelig å måtte komme med en ekstra-gave i etterkant fordi man endte opp med å drikke 4 halvlitere mer enn tenkt. Eller kreve tilbake ene lysestaken fordi man ble dårlig og måtte gå hjem kl 23 etter bare en halv øl!

Endret av Jade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...